בזמן שתלמידי ישראל ממשיכים ללמוד מהבית, מבקר המדינה פרסם היום (ב') את הכשלים שמצא אצל משרד החינוך בתחום הלמידה מרחוק. בין היתר, רבים מהתלמידים ללא מחשב בבית או חיבור לאינטרנט, והמשרד כלל לא יודע לכמה תלמידים ומורים יש בעיות בחיבור לאינטרנט או באמצעי הקצה לשם למידה מרחוק.
דו"ח המבקר על הלמידה מרחוק

ב-13 במרץ הופסקו לראשונה הלימודים בבתי הספר במטרה לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה. כעבור כחודשיים חזרו התלמידים לבתי הספר תחת הגבלות. פתיחת שנת הלימודים הנוכחית הייתה גם היא תחת הגבלות, אך העלייה התלולה בתחלואה הביאה לסגר שני לקראת ראש השנה, ומאז הלימודים מתקיימים בלמידה מקוונת. בשבוע הבא צפויים תלמידי א' ו-ב' לשוב ללמוד חצי שבוע, ואילו כיתות ג'-ד' ילמדו בקפסולות.
בזמן שרוב התלמידים ימשיכו ללמוד מרחוק, משרד החינוך מעריך כי ל-135 אלף תלמידים אין מחשבים בבתיהם. ממיפוי שערך הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה של-42% מכלל התלמידים החרדים אין מחשב ול-72% מהתלמידים בחברה החרדית אין חיבור לאינטרנט. כמו כן, ל-36% מהתלמידים בחברה הערבית אין מחשבים ול-38% אין חיבור לאינטרנט.
בכ-23% ממשקי הבית שבהם ילדים בני 15, שהשתתפו במבחן פיז"ה ב-2018, יש לכל היותר מחשב אחד. המבקר כתב כי בהתחשב בכך שממוצע הילדים במשפחה בישראל עמד בשנת 2016 על 3.11 ילדים, הרי שהדבר מצביע על קושי בזמינות של מחשבים במשפחה שבה יש יותר מתלמיד אחד.
דו"ח המבקר ציין כי הנזק העיקרי בהיעדר אמצעי קצה וחיבור לאינטרנט אצל התלמידים היא פגיעה ביכולת להמשיך את רצף הלימודים וחוסר יכולת להבטיח שגרת לימודים מסודרת. המבקר הוסיף כי היעדר מסגרת לימודים מרחוק עלולה לגרום לשוטטות של התלמידים והשבתה של ההורים מעבודה.
המבקר ציין כי הנזק מורגש ביתר שאת בקרב אוכלוסיות מסויות, בהן אוכלוסיות במצב חברתי-כלכלי נמוך כמו החברות הערבית, הבדואית והחרדית, והוא אף עלול להעמיק את אי השוויון במערכת החינוך.
מבקר המדינה מתח ביקורת על היעד של משרד החינוך לרכישת מחשבים חדשים – רכישת 50% מהמחשבים הנדרשים עד לסוף ינואר. לפי המבקר, המשמעות היא ששנת הלימודים הנוכחית נפתחה כשתלמידים רבים נמצאים ללא יכולת ללמוד מרחוק.
המבקר המליץ שמשרד החינוך ישלים בדחיפות מיפוי של אמצעי הקצה בבתי התלמידים והמורים, ושל קיום חיבור לאינטרנט, תוך התייחסות גם למשקי בית שבהם יש יותר מתלמיד אחד שנדרש ללמוד מרחוק. הוא המליץ עוד כי גיבוש המענים ייעשה בשיתוף הרשויות המקומיות, שלהן יש נגישות גבוהה ביותר לבתי הספר, ובאמצעותם ניתן יהיה לגבש תמונת מצב שלמה.
1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה. מומלץ לספק בדחיפות מחשבים לתלמידים
 אילוסטרציה. מומלץ לספק בדחיפות מחשבים לתלמידים
אילוסטרציה. מומלץ לספק בדחיפות מחשבים לתלמידים
(צילום: shutterstock)
הוא הוסיף שמומלץ לספק בדחיפות מחשבים לתלמידים, אם באמצעות השאלתם, הנפקת שוברי רכישה או מענה אחר. המבקר הורה למשרד החינוך לבחון חלופה של תקצוב לרכישת המחשבים וציוד הקצה באמצעות סיוע לרשויות המקומיות או לבתי הספר.
מבקר המדינה המליץ למשרד החינוך לגבש תוכנית מפורטת ומעשית לשילוב של למידה במרחבים הסביבתיים שמותאמת לשלבי הגיל השונים. במקביל, הציע המבקר, יהיה צורך לבחון את האופן שבו ניתן להפנות דורשי עבודה למערכת החינוך כדי להגדיל את מספר הימים שהתלמידים לומדים מחוץ לבית.

אחד מחמישה תלמידים חרדים ללא אמצעי למידה מרחוק

המבקר התייחס בפירוט לחברה החרדית. הוא כתב כי משבר הקורונה הביא לשינוי בהרגלי הצריכה של מחשב ואינטרנט בחברה זו. כדוגמה הובאו בדו"ח נתונים של חברת בזק, שלפיהם שיעור החרדים שהצטרפו לשירותי האינטרנט של החברה עמדו במרץ עד 8%, פי שלושה מתקופות רגילות.
עם זאת, העיר המבקר, כי ההבדלים התרבותיים וההתנגדויות לשימוש במחשבים ובאינטרנט, כמו גם הרקע הכלכלי-חברתי של משפחות אלה, יכולים להסביר את הנגישות הנמוכה בקרב משפחות חרדיות ללמידה מרחוק באמצעים אלה.
מבקר המדינה כי החלופות ללמידה מקוונת בחברה החרדית הן שימוש במרחב למידה טלפוני וחלוקת חומר לימודים בעותקים קשיחים. המבקר ציין כי במסגרת תוכנית המשרד להשלמת ציוד נרכשו כ-64 אלף טלפונים לשימוש התלמידים בחברה החרדית.
ממלאת מקום מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך אמרה לצוות המבקר כי הלמידה מרחוק בקרב תלמידי החברה החרדית אינה נגישה דייה, בשל חוסר זמינות רציפה של תשתית מרחבי הלימוד הטלפוניים, שלדבריה לא עמדה בעומס. בעיה נוספת הייתה שבמשפחות החרדיות אין מספיק מכשירי טלפון כדי לאפשר למידה של כל הילדים במקביל. להערכתה, לאחד מכל חמישה תלמידים במגזר החרדי אין מכשיר טלפון.

משרד החינוך: "הותוו חמישה כיווני פעולה בתחום הלמידה מרחוק"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "עם כניסתו של שר החינוך יואב גלנט לתפקיד הוא הנחה את גורמי המקצוע לבחון את הלקחים מתקופת הסגר בעקבות מגפת הקורונה, בכל הנוגע לתחום ההוראה והלמידה מרחוק. בתום התחקיר התגלו פערים חמורים שנוצרו בעשור האחרון בנושא הלמידה מרחוק. בתוך כך, השר הכריז כי יוביל רפורמה מהותית בנושא התקשוב והלמידה מרחוק, והציב אותה כנושא מרכזי בתוכנית העבודה.
"במסגרת תוכנית 'לומדים בביטחון' גויס תקצוב נוסף של כ-4.2 מיליארד שקלים שהממשלה ייעדה לצורכי היערכות מערכת החינוך לתפקוד בשגרת קורונה, מתוכו תוקצבו 1.2 מיליארד שקלים במיוחד לצורך הלמידה מרחוק. בתוך כך, הותוו חמישה כיווני פעולה בתחום הלמידה מרחוק - האצת הקמת תשתיות התקשוב למוסדות החינוך, מינוי בעלי תפקידים קבועים במוסדות החינוך לקידום הנושא, רכישת אמצעי קצה, הכשרת צוותי הוראה למיומנויות למידה מרחוק והרחבת התכנים המוצעים במסגרת הלמידה מרחוק.
"מערכת החינוך עומדת בפני אתגרים רבים לנוכח המעבר ללמידה מרחוק בפרק זמן קצר, תוך צמצום פערים של שנות דור בנושא הלמידה מרחוק. המשרד יוסיף לקדם ולהשלים את התוכנית ללמידה מרחוק".