2 צפייה בגלריה
משרדי מח"ש
משרדי מח"ש
משרדי מח"ש
(צילום: אוהד צויגנברג )
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (ראשון) כי השלים את המתווה לקיצור לוחות הזמנים לטיפול בפניות ובתלונות, כמו גם קידום טיפול בתלונות רגישות המוגשות למחלקה לחקירות שוטרים שבמשרד המשפטים.
במסגרת המתווה, יקוצר משך זמן הטיפול בתלונות נגד שוטרים החשודים בפשעי שנאה ובגזענות. כך למשל, תלונות נגד שוטרים הנוגעות לפשעי שנאה, גזענות ופגיעה באנשים עם מוגבלויות, יוגדרו "רגישות" וחקירתן תסתיים תוך חודש בלבד. תיקים מסוג זה, לפי הרפורמה, יקבלו קדימות בטיפול גם במערך התביעה והחלטה בעניינם תתקבל תוך שלושה חודשים.
המתווה נועד לצמצום משמעותי של לוחות הזמנים לטיפול בתיקים שבהם קיים חשד לכך ששוטר ביצע עבירה פלילית, הן באשר לזמני הטיפול במערך החקירות, והן באשר לזמני הטיפול ביחס למועדים הקבועים בפרקליטות המדינה.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדבליט
אביחי מנדבליט
אביחי מנדבליט
(צילום: לע"מ )
במסגרת המתווה נקבע עוד כי ככלל, מערך החקירות במח"ש יסיים בירור תלונות וחקירתן תוך 75 ימים ומערך הפרקליטות במח"ש יקבל החלטה בתיקים תוך שישה חודשים. נוכח החשיבות הרבה בקידום הטיפול בתלונות רגישות מסוג שנאה, גזענות ופגיעה באנשים עם מוגבלות, נקבע לתיקים אלו הסדר ייחודי שלפיו זמן הטיפול הכולל בהם – על ידי מערך החקירות ומערך הפרקליטות - יעמוד על ארבעה חודשים בלבד.
במקרים שבהם הדבר נדרש, נקבעו אורכות קצובות שניתן יהיה לאשר על-ידי הדרגים המוסמכים. עוד הוחלט כי מערך התביעה במח"ש יקבל החלטה בדבר העמדה לדין של שוטר בתוך שישה חודשים מרגע הגשת התלונה. כמו כן, מעתה, החלטה על גניזת תיק "רגיש" תיעשה באישור ראש מח"ש בלבד.
שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי "לצד השמירה על מערכות החוק והצדק, אנחנו מחויבים לדאוג לריסון הכוח השלטוני מול האזרח. עלינו לוודא שמי שניתנו בידיו סמכויות האכיפה לא ינצלן לרעה. זה הבסיס לזכויות הפרט של כל אזרח במדינת ישראל.
"אני מברך על החלתו של מתווה לוחות הזמנים עליו הכרזנו ועל הנוהל המיוחד לטיפול בחשדות לפגיעה באוכלוסיות שחוות גזענות ואפליה. בשבועות הקרובים נשלים את אזרוח מערך החקירות ונפתח במח״ש מוקד שירות לאזרח. כפי שהתחייבתי, אנו דואגים לייעל ולשפר את מערכות אכיפת החוק, כדי להבטיח שהציבור מקבל מאתנו את השירות הטוב ביותר".