במשרד הבריאות ובמשרד האוצר דנים בימים אלה בשאלה האם יימשך תקצובם של כ-600 תקנים של רופאים ורופאות שהתווספו לבתי החולים בארץ לאחר פרוץ משבר הקורונה לפני כשנה. הסיבה לכך היא שעל פי הסיכום המקורי, המימון שלהם יימשך עד יוני 2021 בלבד, בהתאם לנתוני התחלואה ומצוקת האשפוז בבתי החולים.
3 צפייה בגלריה
מחסור במיטות: מטופלים שוהים במסדרונות בבית חולים וולפסון בחולון
מחסור במיטות: מטופלים שוהים במסדרונות בבית חולים וולפסון בחולון
מטופלים שוהים במסדרונות בית חולים וולפסון בחולון
(צילום: יריב כץ)
הדעיכה המתמשכת בשיעורי התחלואה, לצד סגירת מחלקות הקורונה, מקרבת את האפשרות שתקצוב התקנים הללו יבוטל. המשמעות היא שרופאים שייצאו לפנסיה לא יוחלפו ברופאים צעירים וההתמחויות עשויות להיפסק. גורמים במשרד הבריאות אמרו לאחרונה ל-ynet כי אכן קיבלו בשבועות האחרונים מסרים ממשרד האוצר שלפיהם התקצוב ייפסק. אלא שלדבריהם, התקנים שהתווספו נחוצים לבתי החולים בשל מצוקת כוח האדם שממנה סבלו לפני פרוץ המגפה.
על רקע משבר התקנים במערכת הבריאות וסימני השאלה באשר לתקצוב בתי החולים לאחר שנת הקורונה, יוקם מחר (שני) בשעה 10 בבוקר מאהל מחאה מחוץ למשרד האוצר בירושלים ובו יקראו פעילים לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית.
את המחאה מחר יובילו צעירים מתנועת הנוער "המחנות העולים", תחת הכותרת "נלחמים עכשיו, כדי שבעתיד לא נשכב במסדרון". למאהל המחאה צפויים להגיע גם חברי כנסת, רופאים ופעילים נוספים מתחום הבריאות. את המחאה תוביל גם תנועת "5 מיליארד לבריאות" שפועלת למען חיזוק מערכת הבריאות הציבורית.
3 צפייה בגלריה
לילך פרידמן
לילך פרידמן
"בשביל ההורים שלנו ובשביל הסבא והסבתא שלנו". חברת "המחנות העולים" לילך פרידמן
(צילום: המחנות העולים)
"אנחנו כבר תקופה ארוכה מתעסקים בנושא הזה", סיפרה לילך פרידמן מקיבוץ המחנכים במגדל העמק, חברת תנועת המחנות העולים. "במשבר הקורונה התחדד הצורך במערכת בריאות וכשאין מספיק משאבים אז אנשים נפגעים מהמצב הזה. מעבר לכך, התרגלנו לכך שיש תורים מאוד ארוכים ואבא שלי בעצמו חיכה שנה לפרוצדורה רפואית פשוטה. זה פשוט לא סביר".
"צריך שיהיה לכל בן אדם את האפשרות לקבל מענה וטיפול רפואי שישמור על כבודו. אנשים מאושפזים במסדרון, והפתרון צריך לבוא מהמערכת ציבורית, וזה אפשרי. מחר אנחנו הולכים לפנות לחברי הכנסת ללא קשר לשיוכם הפוליטי להצהיר שהם מחויבים למאבק הזה. אנחנו רוצים מערכת בריאות חזקה בשבילנו, בשביל ההורים שלנו ובשביל הסבא והסבתא שלנו", הוסיפה לילך.
3 צפייה בגלריה
שי עופר אורי חברים בתנועה
שי עופר אורי חברים בתנועה
"מקווה שיקשיבו לנו". שי עופר ואורי, חברי "המחנות העולים"
(צילום: המחנות העולים)
חברת התנועה שי עופר, בת 19 מקדימה, אמרה: "נדרוש מחר תקציבים למערכת הבריאות. ראינו במשבר הקורונה שהמדינה יכולה לקחת אחריות בצורה נהדרת על כל אזרח כשהיא מחליטה. בשביל הרופאים זו העבודה שלהם אבל במקרה שלנו זה החיים שלנו או של החברים או בני המשפחה שלנו.
"אנשים לא צריכים להמתין כל כך הרבה זמן לניתוחים פשוטים", אמרה שי, "אני בעצמי חיכיתי חצי שנה לבדיקת MRI, זה לא משהו שאפשר לקבל או להמשיך. בעיקר שאנחנו שונים בנוף, אני מקווה שיקשיבו לנו. אנחנו תנועת נוער וזה תזמון מצוין לבוא ולנסות להשפיע, לפני שהתקציב נקבע ונסגר".