דרמה בדיון של ועדת הזכויות לילד בנוגע לאמצעי למידה מרחוק
(ערוץ הכנסת)

בצל משבר הקורונה והמתווה המתגבש לחזרה ללימודים, עולה כי לכ-140 אלף תלמידים בישראל אין מחשב או טאבלט, היכולים לאפשר להם למידה מרחוק. הנושא עלה הבוקר (שלישי) בדיון בכנסת של הוועדה לזכויות הילד. יו"ר הוועדה ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) ציין כי הדבר אינו מתקבל על הדעת: "יותר ממאה אלף תלמידים, רובם ערבים, לא השתתפו בלמידה מרחוק מאז מרץ, וכפי שזה נראה יתקשו גם לפתוח את שנת הלימודים הבאה".
1 צפייה בגלריה
חשיבה מרחוק
חשיבה מרחוק
לכ-140 אלף תלמידים אין אמצעים ללמידה מרחוק
(צילום: shutterstock)
ד"ר עופר רימון, הסמנכ"ל הטכנולוגי במשרד החינוך אמר כי תקציב של 50 מיליון השקלים, שביקשו מהאוצר עבור מטרה זו טרם התקבל, ועל כן לא חולקו המחשבים. ד"ר רימון הציע כפתרון ספריות השאלה בבתי הספר, בהן יהיה ניתן להשאיל מחשבים הכוללים חבילת גלישה, תוך תעדוף תלמידים מאוכלוסיות נחלשות. עוד אמר כי קיים שיחות עם מנהלי בתי ספר במגזר הבדואי בנושא: "הם אמרו לי 'תן לנו 60 מחשבים עם חבילת תקשורת, אנחנו נסתדר'".
ח"כ סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת) זעם על הדברים: "אתה מדבר על בתי ספר שאין בהם לאף ילד מחשב, אני לא מוכן לשמוע את הזלזול הזה, אתה מדבר על 400 תלמידים שלהם יסופקו 60 מחשבים? אתה מעליב אותנו פה, הרי כבר חודשיים הובטח כסף - תגיד שאין לך וזהו".
ד"ר רימון הסביר כי חסרים 360 מיליון שקלים בכדי לספק את האמצעים לאותם 140 אלף תלמידים, והוסיף כי עד כה גם 50 מיליון השקלים שהובטחו לא התקבלו. הוא ניסה להדוף את הביקורת מצדו של ח"כ אלחרומי: "המסר שמעבירים פה - אין מחשבים, אין לימודים - הוא מסר הרסני. אתה פוגע בתלמידים, במורים, במנהלים ובחברה הערבית בכלל", אמר.
יו"ר הוועדה ג'בארין השיב לדברים: "אתה לא תטיף מוסר לא לוועדה הזו ולא לחברי הכנסת. במקום לבוא עם תשובות ל-140 אלף ילדים, אתה באת ללמד אותנו פדגוגיה? אני שואל אותך, כבר במרץ ואפריל דיברת על תקציב של 50 מיליון, ואתה אומר שלמשרד החינוך אין בעצם דרך לסייע?". ד"ר רימון שב וטען כי עד כה לא התקבלו כספים מהאוצר וזכה לתגובה זועמת מצידו של ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "אז תתפטר אם אין לך".
ג'בארין סיכם את הדיון: "הוועדה מביעה דאגה מכך שגם ב-1.9 כ-140 אלף תלמידים יישארו בלי אמצעים שיאפשרו להם להתחבר באופן מלא למערכת החינוך. למרות שמתחילת המשבר העלינו את הצורך, זה לא נפתר והתלמידים משלמים מחיר חינוכי וחברתי".