הפיצוץ המחריד שפירק את ממשלת לבנון

כמעט חודש לאחר הפיצוץ בנמל ביירות, ושלושה שבועות לאחר התפטרות הממשלה, לבנון ממשיכה לנסות ולהשתקם מהריסות המשבר הכלכלי שפוקד אותה בשנים האחרונות ורק הולך ומחריף. ככל הנראה, מי שיוביל את מאמצי השיקום של ארץ הארזים יהיה שגריר לבנון בגרמניה, מוסטפה אדיב, שאמור לקבל היום (שני) את המנדט להרכבת הממשלה החדשה לאחר שזכה בתמיכת רוב המפלגות במדינה.
7 צפייה בגלריה
מכבים את האש בנמל ביירות
מכבים את האש בנמל ביירות
הפיצוץ בנמל ביירות. בלבנון מנסים להתמודד עם המשבר
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון
נשיא לבנון מישל עאון
קרא לשינוי שיטת הממשל בלבנון. הנשיא עאון
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מוסטפא אדיב
מוסטפא אדיב
האיש שיוציא את לבנון מהבוץ? מוסטפא אדיב
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
היה בקשר טלפוני רציף עם המנהיגים בלבנון. מקרון
(צילום: AFP)
מועמדותו של אדיב עלתה בעקבות מגעים שניהל ביומיים האחרונים נשיא צרפת, עמנואל מקרון. הנשיא הצרפתי, שלאחר הפיצוץ בנמל ביירות קרא לשינוי פוליטי בלבנון, לחץ על מנהיגי המדינה להסכים על מועמד לקראת ביקורו הצפוי הלילה. מקרון נחשב למי שעומד במרכז המאמצים הבינלאומיים שדוחקים בנבחרי הציבור הלבנונים להתמודד עם המשבר שהחריב את הכלכלה עוד לפני הפיצוץ בביירות.
גורם בלשכת הנשיאות הצרפתית אמר כי מקרון היה בקשר טלפוני רציף עם "הדמויות הראשיות" במשא ומתן הלבנוני, וקיבל עדכון על תוצאותיו. מקורות בכירים בלבנון אמרו לרויטרס כי תפקידו של מקרון היה חיוני בסיכום על מועמדותו של אדיב לראשות הממשלה. צרפת, נזכיר, הייתה השליטה הקולוניאלית של לבנון בתחילת המאה שעברה, ובין שתי המדינות יש קשרים תרבותיים ענפים עד היום.
אדיב מחזיק בתואר דוקטור למשפטים ומדעי המדינה, ובעבר שימש גם כיועץ לראש הממשלה לשעבר, נג'יב מיקאתי. משנת 2013 הוא משמש כשגריר לבנון בגרמניה. הסיבה לבחירתו היא לא רק קשרים, הישגים או יכולות - לפי שיטת הממשל הלבנונית, שנובעת מהמערכת העדתית המורכבת במדינה, את תפקיד ראש הממשלה חייב למלא מוסלמי סוני. אדיב קיבל גיבוי פוליטי חיוני מראשי ממשלה לשעבר, ובהם גם סעד אל-חרירי שעומד בראש המפלגה הסונית הגדולה ביותר בלבנון.
7 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מוכן לדון בהצעתו של מקרון. נסראללה
7 צפייה בגלריה
הפרלמנט בלבנון
הפרלמנט בלבנון
רוב הסיעות יתמכו באדיב. הפרלמנט הלבנוני
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
שורפים את תמונת נשיא לבנון מישל עאון
שורפים את תמונת נשיא לבנון מישל עאון
לבנונים שורפים את תמונתו של עאון, החודש
(צילום: AP)
מקרון מבקר בלבנון לאחר הפיצוץ בביירות
(רויטרס)

נשיא לבנון, מישל עאון, אמור לפגוש היום את נציגי סיעות הפרלמנט ולקבל את המלצתן למינוי ראש הממשלה המיועד. הוא נדרש למנות לתפקיד את המועמד שקיבל את התמיכה הגדולה ביותר בקרב חברי הפרלמנט. גורם שיעי בכיר בלבנון אמר כי גם המפלגות השיעיות הדומיננטיות במדינה, חיזבאללה ותנועת אמל, תומכות במינוי של אדיב. גם מפלגת הזרם הפטריוטי החופשי, שהוקמה על-ידי עאון ומונהגת כיום בידיי חתנו ג'בראן באסיל, צפויה להמליץ על אדיב לראשות הממשלה. עד שתוכרז ממשלה חדשה, ראש הממשלה חסן דיאב - שהתפטר ב-10 באוגוסט - ימשיך בתפקידו.
בתוך כך, בנאום שנשא לציון 100 שנה להקמת לבנון הגדולה, הפתיע עאון כשקרא להכריז על לבנון כ"מדינה אזרחית" ולשנות מהשורש את השיטה העדתית הנהוגה במדינה. לדבריו, לבנון מתנהלת כמספר רפובליקות נפרדות ולא כמדינה אחת מאוחדת בגלל חלוקת הכוח בין העדות השונות. גם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שנחשב לבן בריתו הפוליטי של הנשיא עאון, אמר אתמול בנאום כי הוא פתוח להצעתו של מקרון לכינון הסכם מדיני חדש בלבנון.
החודש: עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון בביירות
(צילום: רויטרס)

תיעוד: הפיצוץ בלבנון בזמן חתונה

לפי המערכת הפוליטית והדתית הנוכחית בלבנון, נשיא המדינה חייב להיות נוצרי מארוני, ראש הממשלה חייב להיות מוסלמי סוני, ויו"ר הפרלמנט חייב להיות מוסלמי שיעי. תנאים אלה נקבעו במסגרת "האמנה הלאומית" בין הפלגים השונים בלבנון, שרבים קראו בשנים האחרונות לשנותה.
המשבר הכלכלי בלבנון הפיל את המטבע בשיעור של כ-80% מאז אוקטובר, נעל את החסכונות של האזרחים במערכת בנקאית משותקת והרחיב משמעותית את העוני והאבטלה. בחודש מאי פתחה לבנון בשיחות עם קרן המטבע הבינלאומית במטרה לקבל תמיכה כספית, אך המשא ומתן נתקע בעקבות חילוקי דעות בצד הלבנוני.