אמריקה בוחרת, משדר מיוחד מאולפן ynet

שעות לפני שבארה"ב מתחילים לסגור קלפיות הגיע הנשיא דונלד טראמפ למטה הקמפיין שלו בווירג'יניה והמשיך לשדר אופטימיות, למרות הפיגור בסקרים. "אני מרגיש טוב מאוד", אמר טראמפ לכתבים. טראמפ הודה לעובדים בקמפיין, שבניגוד אליו עטו מסכות.
ארה"ב בוחרת 2020 – לעמוד המיוחד של ynet
הנשיא הרפובליקני העריך שוב שהוא יוכתר הלילה כמנצח וייבחר לכהונה נוספת בבית הלבן, אך הכיר גם באפשרות שיפסיד לג'ו ביידן. טראמפ אמר שלא הכין נאום ניצחון או נאום למקרה של הפסד ליריב הדמוקרטי. ynet יעביר משדרים מיוחדים הלילה ומחר לפנות בוקר, עם כל התוצאות, הדיווחים והפרשנויות מהמוקדים בארה"ב ומהאולפן.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר במטה הקמפיין שלו בארלינגטון, וירג'יניה,
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר במטה הקמפיין שלו בארלינגטון, וירג'יניה,
"אני חושב שיהיה לנו לילה נהדר". הנשיא טראמפ בווירג'יניה
(צילום AFP)
כך עובדת שיטת הבחירות בארה"ב

כשההצבעה בארה"ב נמצאת בעיצומה אמר טראמפ: "אני שומע שהולך לנו טוב מאוד בפלורידה ובאריזונה, ושהולך לנו יוצא מהכלל בטקסס. אני חושב שיהיה לנו לילה נהדר, אבל זו פוליטיקה ואלה הבחירות, אז לעולם אי אפשר לדעת. לנצח זה קל. להפסיד זה אף פעם לא קל". אחרי הביקור בווירג'יניה יחזור טראמפ לוושינגטון. הוא יקיים אירוע בבית הלבן ויצפה בתוצאות יחד עם 400 איש.
אחד הכתבים במטה בווירג'יניה שאל את טראמפ: "אם תפסיד הלילה, מה יהיה המסר שלך לאמריקנים שלא בחרו בך?". הנשיא השיב: "כולם צריכים להתאחד, ואני חושב שהצלחה מאחדת אותנו, ותהיה לנו הצלחה אדירה".
טראמפ אמר היום שמספר האלקטורים שישיג במירוץ מול ג'ו ביידן יהיה גבוה מהתוצאה שלו בבחירות 2016, אז קיבל 306 אלקטורים כשהתמודד מול הילרי קלינטון. בראיון לפוקס ניוז הכחיש שוב את הדיווח שיכריז על ניצחון הלילה אם יוביל על ביידן, גם אם לא תושג הכרעה ברורה. "אין סיבה לשחק משחקים", אמר בראיון.
קיילי מקנאני, דוברת הבית הלבן, אמרה אחר הצהריים שכיועצת בכירה בקמפיין 2020 היא אופטימית מאוד לגבי סיכויי הנשיא להיבחר מחדש. "הקמפיין מאמין שהלילה יהיה ניצחון מוחץ", אמרה מקנאני, בתגובה לציטוט של בכיר בקמפיין ביידן שהצהיר שאין שום תרחיש לפיו טראמפ יוכרז כמנצח בליל הבחירות.
דוברת הבית הלבן חזרה על הביקורת של טראמפ על החלטת מדינת פנסילבניה לספור גם קולות שיגיעו בדואר עד שלושה ימים אחרי יום הבחירות, ואמרה שהיא מאמינה שההחלטה הזאת שגויה. עם זאת היא אמרה שהיא לא מעריכה שהקרב יוכרע בבית המשפט מכיוון שטראמפ ינצח ברוב גדול.
מלניה טראמפ מצביעה היום בפלורידה

מנהלת הקמפיין של ביידן: "ברור שאנחנו מנצחים"

בקמפיין הדמוקרטי חוששים משחזור של הדרמה ב-2016, כשהסוקרים שניבאו ניצחון של הילרי קלינטון כשלו בתחזיתם. עם זאת מנהלת הקמפיין של ביידן, ג'ן אומאלי דילון, אמרה שבקמפיין בטוחים בניצחון של הדמוקרטים. "ברור שאנחנו מנצחים", אמרה, והוסיפה שבפנסילבניה הדמוקרטים מובילים בפער גדול.
את השעות האחרונות של הקמפיין הקדיש המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן לפנסילבניה, המדינה שבה נולד. הדמוקרטים מאמינים שניצחון בפנסילבניה, שמעניקה 20 אלקטורים, הוא מפתח חשוב בדרך למהפך. ביידן נפגש בשעות האחרונות עם בוחרים במדינה המתנדנדת בתקווה להעלות את שיעור ההצבעה, ולהחזיר למפלגה הדמוקרטית תושבים ממעמד הפועלים שהעדיפו את טראמפ על קלינטון ב-2016.
ביידן התחיל את הביקור בפנסילבניה בסקרנטון, שבה גר עד גיל 10, והבטיח להחזיר את "הכבוד והצניעות" לבית הלבן. ביידן ביקר בבית ילדותו, שם כתב על אחד הקירות: "מהבית הזה לבית הלבן, בעזרת האל. 3.11.2020". מסקרנטון המשיך ביידן לפילדלפיה. לאור מגפת הקורונה אירועי הבחירות של ביידן, נזכיר, צנועים בהרבה מהעצרות ההמוניות של טראמפ - שבהן אלפים מתומכיו מצטופפים ורובם לא עוטים מסכות. בסקרנטון נפגש ביידן עם כ-100 תומכים. כשטראמפ ביקר אתמול בסקרנטון הוא נאם בפני קהל של יותר מ-5,000 איש.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מבקר ב הנקס הוגיס בסקרנטון פנסילבניה 2020
ג'ו ביידן מבקר ב הנקס הוגיס בסקרנטון פנסילבניה 2020
ביידן נפגש עם בוחרים בעיר סקרנטון בפנסילבניה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן כותב על קיר בית ילדותו סקרנטון פנסילבניה
ג'ו ביידן כותב על קיר בית ילדותו סקרנטון פנסילבניה
"מהבית הזה לבית הלבן". על הקיר בבית ילדותו של ביידן בסקרנטון
8 צפייה בגלריה
בחירות ג'ו ביידן עומד מחוץ למסעדה ביום הבחירות בפילדלפיה פנסילבניה ארה"ב 2020
בחירות ג'ו ביידן עומד מחוץ למסעדה ביום הבחירות בפילדלפיה פנסילבניה ארה"ב 2020
ביידן בפילדלפיה, התחנה האחרונה בקמפיין
(צילום: רויטרס)
באירוע הבחירות האחרון שלו בפילדלפיה אמר ביידן לקהל שלהערכתו מספר המצביעים בבחירות 2020 יהיה יותר מ-150 מיליון ויהיה "הגבוה ביותר בהיסטוריה האמריקנית". ביידן אמר שקהל של בוחרים צעירים – בני 18 עד 30 – מגיעים בהמוניהם לקלפיות ושלהערכתו רוב מי שהגיע לקלפיות – 54% - הן נשים.
ביידן תקף את הנשיא טראמפ ואמר לקהל בפילדלפיה: "הנשיא צריך לחזור בו מדברים רבים. אחד מהם זה שהוא חושב שהוא יכול להחליט מי יכול להצביע. ובכן, נחשו מה? העם הוא זה שמחליט מי יהיה הנשיא. צריך לזכור מי אנחנו, לעזאזל. אנחנו ארצות הברית של אמריקה". מפילדלפיה ישוב ביידן לביתו בווילמינגטון בדלאוור.
בישורת האחרונה של קמפיין הבחירות השתתף הנשיא לשעבר ברק אובמה בעצרות של המפלגה הדמוקרטית, בניסיון להעלות את שיעור ההצבעה בקרב הדמוקרטים - ולהוציא לקלפיות בוחרים שחורים שב-2016 נשארו בבית.
אובמה, שביידן היה סגנו במשך שמונה שנים, קרא הערב להצביע לביידן ולסגניתו קמלה האריס וכתב בטוויטר: "במשך שמונה שנים ג'ו היה האיש האחרון בחדר בכל פעם כשהתמודדתי עם החלטה גדולה. הוא הפך אותי לנשיא טוב יותר".
קמלה האריס הגיעה הערב לדטרויט במישיגן ואמרה: "יש לי אמון בעם האמריקני. אני מאמינה בתוקף שאנחנו – לא משנה למי נצביע – נגן על היושרה של הדמוקרטיה שלה ועל העברה לא אלימה של השלטון".
קרוב ל-102 מיליון מצביעים - מספר חסר תקדים - השתתפו בהצבעה המוקדמת בארה"ב. רובם הצביעו באמצעות הדואר, מה שעלול לגרום לעיכוב בהכרזה על המנצח - ואולי גם לקרבות משפטיים. בגרדיאן פורסם הערב שמספר שיא של בוחרים ממוצא לטיני – 8.6 מיליון איש – כבר הצביעו בבחירות. במהלך הקמפיין חיזרו טראמפ וביידן אחרי הקול הלטיני, במיוחד בפלורידה - אחת המדינות החשובות בדרך לניצחון בבחירות, שם הסקרים גם הפעם צמודים במיוחד.
לפי הערכות שיעור המצביעים בבחירות 2020 עשוי להיות בסביבות 65% - השיעור הגבוה ביותר מאז בחירות 1908. לאור המוני האמריקנים שהצביעו מוקדם בערים רבות דווח שהתורים ביום הבחירות עצמו קצרים מהרגיל. למרות זאת אמר הערב טראמפ שהמידע שהגיע אליו "התורים מדהימים". רשת CNN דיווחה הערב שצבפון קרוליינה, שהייתה אמורה לסגור את הקלפיות ב-02:30 שעון ישראל, התוצאות יתעכבו ב-45 דקות לפחות בעקבות עומסים בחלק מהקלפיות.
8 צפייה בגלריה
מאות מצביעים ממתינים בתור במקום הקלפי בבית הספר התיכון לארי רייל באיחוד. קנטקי, ארה"ב, 03 בנובמבר 2020.
מאות מצביעים ממתינים בתור במקום הקלפי בבית הספר התיכון לארי רייל באיחוד. קנטקי, ארה"ב, 03 בנובמבר 2020.
ממתינים בתור לקלפי בקנטקי
(צילום: EPA)
מכיוון שסקרים מלמדים כי רוב הבוחרים שמגיעים היום לקלפיות הם רפובליקנים, ואילו מנגד רוב המצביעים בדואר השנה הם דמוקרטים, בארה"ב מתריעים כי ייתכן שבתחילת הספירה במדינות הללו נחזה ב"גל אדום", כלומר הובלה רפובליקנית גדולה, ולאחר מכן יגיע "גל כחול", כלומר שֶטף של קולות דמוקרטיים, שלפחות בחלק מהמקרים יהפוך את התוצאה. יש מי שכבר מכנים את התופעה הזו "מיראז' (תעתוע) אדום". במדינות אחרות – בהן פלורידה, ג'ורג'יה, אוהיו וצפון קרוליינה – סופרים ראשית דווקא את הקולות מהדואר, ולכן שם דווקא הובלה דמוקרטית עשויה להיות מתעתעת.
בכיר במחלקה לביטחון המולדת מסר הערב שה-FBI חוקר דיווחים על "שיחות הפחדה", שבהן התבקשו תושבים ברחבי ארה"ב להישאר בבתים ביום הבחירות. בוושינגטון פוסט פורסם שמומחים מעריכים שבימים האחרונים קיבלו בוחרים יותר מ-10 מיליון שיחות מוקלטות. גם בלשכת התובע הכללי בניו יורק נמסר שנפתחה חקירה בנושא. בארה"ב, נזכיר, חוששים ממהומות ברחובות בעקבות תוצאות הבחירות - ובמקרה שלא תושג הכרעה ברורה במירוץ בין טראמפ לביידן.