(צילום: שחר גולדשטיין)

15 איש עלו לקרון הרכבל, ובתיעוד של הרגעים האחרונים של נסיעתם - והרגעים האחרונים של חיי 14 מהם - מחזיקים החוקרים באיטליה: בתקשורת האיטלקית פורסם היום (ג') כי מצלמות האבטחה ברכבל סטרזה-מוטרונה תיעדו את הרגע שבו הכבל נקרע, שניות לפני קריסת הקרון בטרגדיה שבה נהרגו חמישה ישראלים, בני משפחה אחת.
הקרון מתקרב לתחנה העליונה במוטרונה ומאט. המפעיל מתכונן לפתיחת השער שיאפשר לנוסעים לצאת. ואז רעש עז וחד של כבל נקרע. הקרון מתחיל לנוע לאחור, ונעלם במהירות מהמבט. אלו התמונות הדרמטיות מאסון הרכבל, שטרם פורסמו. מצלמות האבטחה שם כוונו אל אזור ההגעה של הקרונות, והחוקרים – שהחרימו את המצלמות - מקווים שבעזרתם יצליחו להבין מה מקור הכשל. לפי אותו תיעוד, הכבל נקרע חמישה מטרים בלבד מתחנת ההגעה.
"כל תיאוריה תיבדק", אמרה ל"קוריירה דלה סרה" התובעת האזורית אולימפיה בוסי: "למה הכבל נקרע? מדוע בלמי החירום לא פעלו? האם מדובר בשחיקת החומר או בכשל פתאומי שנגרם כתוצאה מסיבה חיצונית?". ב"לה רפובליקה" צוין כי בשבת, יום לפני האסון, פעילות הרכבל הופסקה לחצי שעה.
6 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
משפחת בירן
(מתוך פייסבוק)
6 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, VIGILI DEL FUOCO / HANDOUT)
באסון נספו עמית בירן (30), אשתו טל פלג בירן (26), בנם הקטן תום, בן שנתיים, הסבא של טל יצחק (איזי) כהן (81) ואשתו השנייה, ברברה קונינסקי כהן (71). איתן בירן, בנם בן החמש של עמית וטל, עדיין מאושפז במצב קשה בבית החולים רגינה מרגריטה בטורינו, כשהוא עדיין מורדם ומונשם. הוא היחיד ששרד מבין 15 נוסעי הקרון.
מלבד חמשת הישראלים, נספו באסון הרכבל הקשה ביותר באיטליה ב-20 השנים האחרונות עוד תשעה בני אדם נוספים – ארבעה זוגות וילד קטן, בן 5.

נספתה ליד האגם שאותו חקרה

סרינה קוסנטינו, בת 27, סיימה תואר במדעי הטבע ועברה לעיירה ורבניה שבצפון איטליה כדי לחקור נוכחות של חומרים מיקרו-פלסטיים באגם מאג'ורה, הסמוך מאוד למקום האסון. סרינה החלימה מקורונה לאחרונה ובחרה לנצל את מזג האוויר הנעים ביום ראשון כדי לבלות במוטרונה עם בן זוגה, מוחמד רזה שחייסבנדי, בן 30, במקור מאיראן.
6 צפייה בגלריה
סרינה קוסנטינו מוחמד רזה שחייסבנדי אסון רכבל סטרזה מוטרונה איטליה
סרינה קוסנטינו מוחמד רזה שחייסבנדי אסון רכבל סטרזה מוטרונה איטליה
סרינה קוסנטינו ומוחמד רזה שחייסבנדי
6 צפייה בגלריה
רוברטה פיסטולטו אסון רכבל סטרזה מוטרונה איטליה
רוברטה פיסטולטו אסון רכבל סטרזה מוטרונה איטליה
רוברטה פיסטולטו. מתה ביום הולדתה ה-40
רזה שחייסבנדי למד ברומא וכדי לממן את לימודיו עבד בבית קפה. בתקשורת האיראנית דווח על אסון הרכבל, אבל באתרים המובילים באנגלית PressTV ו-Fars לא צוין מוצאם של הנספים - הן הישראלים והן האיראני.
בקריסת הרכבל נהרגו גם אנג'לו ויטו גספרו, בן 45 מפיאצ'נזה, ובת זוגו רוברטה פיסטולטו, רופאה שחגגה ביום האסון את יום הולדתה ה-40.
6 צפייה בגלריה
אלסנדרו מרלו סילביה מלנטי אסון רכבל סטרזה מוטרונה איטליה
אלסנדרו מרלו סילביה מלנטי אסון רכבל סטרזה מוטרונה איטליה
אלסנדרו מרלו וסילביה מלנטי
בני זוג אחרים שנספו הם אלסנדרו מרלו (29) וסילביה מלנטי (27) מווארזה, שמאורסים כבר כמעט 10 שנים.

פוסט פרידה מהבת: "אהבתי אותך, ולכן הכעסת אותי"

מלבד תום הקטן, בקריסת הרכבל נספה ילד נוסף, מאתיה, בן 5. בתחילה הוגדר מצבו אנוש, אבל בבית החולים בטורינו נקבע מותו. הוריו, ויטוריו זורליני (55) ואליזבטה פרסוניני (38), מתו במקום. הם היו אמורים להתחתן ב-24 ביוני.
בתו של ויטוריו, אנג'ליקה, כתבה בפייסבוק פוסט פרידה, שממנו עלה כי יחסיהם היו מורכבים: "אבא, הייתי היום בצד השני של ההר עם המשפחה שלי. חשבת ללכת סוף סוף לטיול, לרכבל, ובמקום זאת דרכינו נפרדו לנצח.
"אהבתי אותך יותר מדי, ולכן כל כך הכעסת אותי, ואני יודעת שגם אתה אהבת אותי יותר מדי. אפילו אם אף פעם לא תקרא את המילים הללו, יש משהו גדול וחזק יותר שתמיד יחבר אותנו יחד. ואני יודעת, אבא, שאם לא בחיים האלה, אז בעולם הבא נתקן הכול ונהיה יחד. ואתה, מאתיה הקטן, הפכת היום למלאך נפלא, ביחד עם אמא שלך. אני נושאת אותך בלבי".

מחר: גופות הישראלים יועברו ארצה

גופותיהן של חמשת הישראלים יוטסו מחר בצהריים לישראל לקראת ההלוויות. אביה ואחיה של טל, הגיעו לבית החולים שבו מאושפז איתן יחד עם אחיו של עמית האב, ומשם המשיכו לזיהוי הגופות ולזירת האסון. בני המשפחה אספו את החפצים שנותרו ברכב של עמית וטל, בהם גם טלפון ותמונות אחרונות שצולמו לפני הטרגדיה.
6 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
משפחת בירן
(מתוך פייסבוק)
"האווירה מאוד קשה", אמר לשליח "ידיעות אחרונות" ו-ynet ברומא הקונסול איתן אברהם. "בית החולים הביא רופאה ופסיכולוגית, והכינו הרבה בקבוקי מים. בדרך כלל אני לא מלווה את המשפחה פנימה ונשאר בחוץ, אבל לא יכולתי להשאיר אותם לבד הפעם. נכנסתי, בכיתי, נשברנו והתחבקנו. זה מאוד קשה".
משרד החוץ והמחלקה הקונסולרית בשגרירות אפשרו לבני המשפחה להגיע למילאנו ללא בדיקות קורונה, ומכיוון שהמשטרה לא דרשה ניתוח פתולוגי של הגופות, שחרורן התאפשר במהירות באופן יחסי. מלבד אחותו של האב, איה, שמתגוררת באיטליה ונמצאת עם איתן באופן קבוע, מתעתדת המשפחה לנסוע להלוויות בישראל עם המטוס המיוחד. קרובי משפחה נוספים צפויים לחזור לאיטליה כדי לשהות לצד הילד ששרד ולעקוב אחרי התפתחות החקירה.