"כבר עשר שנים לא יצאתי לחופש", מספר עידית וצוחקת. "פעם אחת ניסינו, וביום שנסענו הקפיצו אותנו חזרה הביתה". בעשר השנים האלה עידית ובעלה משמשים כמשפחת אומנת חירום, כזו שקולטת ילדים במצבי סיכון שצריכים לצאת באופן מיידי מבתיהם, ולאורך כל התקופה הם אירחו כמעט 120 תינוקות וילדים, כשלא היה יום שלא היה בביתם לפחות ילד אומנה אחד.
1 צפייה בגלריה
מחסור במשפחות אומנת חירום
מחסור במשפחות אומנת חירום
"את אף פעם לא יודעת מי יגיע ומה הוא יצטרך". עידית ובעלה
(צילום: שאול גולן)
בסך הכול יש בארץ 30 משפחות שפותחות את ביתן ואת ליבן ומשמשות כאומנות חירום. אותן משפחות מטפלות בכ-200 ילדים בשנה, העומס רב, וקשה לגייס משפחות נוספות. "מדובר במשפחות ייחודיות הזמינות בכל שעות היום והלילה לקבל לחיקן ילדים צעירים הזקוקים להגנה מיידית", הסבירה רחל איגר-לוין, מפקחת ארצית על תחום האומנה במשרד העבודה והרווחה. "המשפחות קולטות ילדים במצבים טראומטיים, לעתים לאחר התעללות שחוו או הזנחה קשה. המשפחות מהוות מקום בטוח לילדים הזקוקים לתשומת לב אישית, לחיבוק ולאהבה".
משבר הקורונה רק החריף את המצוקה: בחודשים האחרונים נרשמה עלייה של 30 אחוז במספר הילדים והתינוקות שהוצאו בבהילות מבתיהם והובאו למשפחות אומנת חירום בעקבות אלימות במשפחה - ונוצר צורך דחוף במשפחות אומנה נוספות. "הסגר והקורונה מגבירים את מצבי הסיכון ואת ההזנחה שילדים רבים בסיכון חווים", אמרה נעמי ליברמן, סמנכ"לית קשרי חוץ בארגון אור שלום, שהוא ארגון ללא מטרות רווח המטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מבתיהם. "אנחנו מחפשים עוד משפחות חמות באזור המרכז שמוכנות לפתוח את ליבן ואת ביתן לילדים שצריכים הגנה מיידית. משפחות שיוכלו לתת מענה לעובדי הרווחה שידפקו על הדלת עם תינוק בן מספר חודשים באמצע הלילה, ולתת לו בית בטוח ומיטה חמה לישון בה. מדובר בהצלת חיים ממש".
בינתיים עידית, שכבר גידלה ארבעה ילדים משלה וילדה עם צרכים מיוחדים שבעלה והיא אימצו לפני שנים רבות, נמצאת בכוננות מתמדת. בסלון ביתה ניצבים שלושה לולים, שתי שידות החתלה, שתי עגלות והחדרים כולם ערוכים לקלוט ילדים מגיל אפס עד חמש. "את אף פעם לא יודעת מי יגיע ומה הוא יצטרך", היא הסבירה. "אני זוכרת אותם אחד-אחד. היה תינוק שהגיע אליי כשהוא לא בכה, לא אכל, אפילו ריח של תינוק לא היה לו. אחריו הבנתי שאם הוא ניצל והפך להיות כזה ילד מדהים אפשר להציל כל נשמה בישראל. תינוק אחר בן ארבעה חודשים היינו צריכים ללמד לאכול כי אמא שלו לא האכילה אותו. איזה שמנמן הוא היה כשיצא מפה".
אחרי כמה חודשים במשפחת אומנת חירום הילדים עוברים למשפחת אומנה רגילה, ועידית נוהגת לתת לכל אחד מכתב אישי ואלבום תמונות שמנציח את החוויות שעבר אצלה. "הייתי רוצה לשמור על קשר עם כולם אבל אסור לי", היא סיכמה, "אבל חשוב לי שיזכרו מה עברו פה, שיזכרו את התהליך, תהליך שבמרחק הזמן יהיה חלק מהאנשים שהם יגדלו להיות. זה סיפוק גדול, תחושה של לעשות טוב בעולם הזה. זה משמח אותי, אני הולכת לישון בלילה בידיעה שעזרתי למישהו".
לפרטים על הצטרפות למשפחות אומנת חירום: 074-7460601. לתרומות לאור שלום: 02-9936914