3 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
שר הבריאות אדלשטיין. מזהיר מההשלכות
(צילום: גיל נחושתן)
שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע הערב (יום ד') את מחאתו בעקבות החלטת קבינט הקורונה לפתוח החל מיום ראשון את חנויות הרחוב בניגוד להמלצת משרדו. "זו החלטה מיותרת, אנחנו לכאורה רוצים לעזור לאנשי עסקים אך למעשה מטביעים אותם סופית ובסופו של דבר נגיע לסגר השלישי", אמר אדלשטיין בשיחה עם ynet.
אדלשטיין והשרה לשוויון חברתי מירב כהן היו היחידים שהביעו הסתייגות נחרצת מהמהלך שאותו הובילו שר האוצר ישראל כץ, שר הביטחון בני גנץ ושר הפנים אריה דרעי. "האם אנחנו מגזימים? אנחנו אולי מגזימים במובן ההפוך, במצב הרוח הטוב שלנו. בנתונים שהצגנו מקדם ההדבקה הוא כעת בסביבות 1. אני חושב שההחלטה נורא מיותרת".
שר הבריאות הוסיף: "הקבינט החליט פה אחד שבכל שבועיים נוציא שלב חדש של הקלות, והיה צריך להיצמד לזה. זה לא יימשך יותר מדי זמן, כרגע אף אחד לא יכול לומר אם יהיה גל שלישי או לא ואם נמשיך להשתולל אז יהיה גל שלישי. אנחנו עוד לא עשינו תאונה והתהפכנו עם האוטו אלא עשינו שטות. אנחנו עדיין בתוכנית של שישה שלבי יציאה, אך ההקלות הבאות יידחו.
"או שאנחנו נעמוד במדדים או שלא, ואין שום סיכוי שהמדדים יהיו בהתאם לפתיחה בעוד עשרה ימים. אם נהיה במקדם הדבקה של מעל 0.8 - אפשר להעריך בבטחה שנהיה במצב של התפרצות. פתיחה של כיתות גבוהות ופתיחה של קניונים - כל זה יידחה. אני לא מאמין שהשלב הבא של ההקלות ב-15 בנובמבר ייצא לפועל".
3 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
חנויות הרחוב ייפתחו
(צילום: מוטי קמחי )
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, מחצות אובחנו 461 נדבקים חדשים בקורונה ב-24,210 בדיקות. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 364 חולי קורונה, ומהם מחוברים למכונות הנשמה 159 בני אדם. מניין הנפטרים בישראל מפרוץ המגפה עומד על 2,597. מספר החולים הפעילים במדינה עומד כעת על 9,639.
פרופ' רונית קלדרון מבית הספר לבריאות הציבור הדסה באוניברסיטה העברית אמרה בהתייחסה לפתיחת חנויות הרחוב: "אם מכתיבים להן 'תו סגול' שמאפשר אוורור והגבלת כמות האנשים שנמצאים בחלל בזמן אחד, אז זה בוודאי לא יותר מסוכן משהייה בסופרמרקט שבו נמצאים הרבה מאוד אנשים במקום אחד ובחלל לא מאוורר. בוודאי ששווקים פתוחים עם מקומות מאוד מאווררים ולכן הסיכוי להדבקה באירוסול (הטיפות שעלולות להכיל את הנגיף. א"י) הוא מאוד מזערי".
היא הוסיפה: "אני חושבת שיש פה רצון להיות מאוד זהירים בגל החשש שתהיה עלייה בתחלואה ורצון לשלוט בזה. יש כאן חשש מאוד גדול מאובדן שליטה, ואני יכולה להבין את זה. העומס על מערכת הבריאות הוא מאיים, אבל למיטב הבנתי כשיש סופרמרקטים גדולים פתוחים ואני לא יודעת שיש שם באמת הגבלה של מספר האנשים - אז חנויות רחוב קטנות שניתן להגביל את מספר הנכנסים ועל אחת כמה וכמה שווקים פתוחים אינם מסוכנים".

"כל תזוזה עלולה למסמס את ההישגים"

ד"ר חגית סרבגיל-ממן, סגנית מנהל בית החולים הציבורי אסותא באשדוד, הציגה עמדה שונה. לדבריה, "פתיחה של מסחר, גם אם רק בערים ירוקות, היא חסרת היגיון אפידמיולוגי בגלל ערבוב האוכלוסיות מערים אדומות. הרצון לפתוח את המשק הוא מובן וחשוב, אך השמירה על הבריאות חשובה יותר".
"האתגרים הכלכליים והחברתיים שיצרה הקורונה מחייבים מענה, אך יחד עם זאת התוכנית המקורית ליציאה הדרגתית מהסגר מבוססת אפידמיולוגית וכל תזוזה ממנה עלולה בסבירות גבוהה למסמס כל הישג שהושג בשבועות האחרונים".
3 צפייה בגלריה
תדרוך יומי בראשות ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד״ר שרון אלרעי-פרייס
תדרוך יומי בראשות ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד״ר שרון אלרעי-פרייס
ד"ר אלרעי-פרייס. הזהירה מפתיחת החנויות
(צילום: לע"מ)
ראש שירותי הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, נשמעה כעוסה מאוד בדיון בקבינט הקורונה מהכוונה לאפשר את פתיחת החנויות ביום ראשון. "אי אפשר להגיד שמשרד הבריאות יממש את תפקידו, אבל אם אנחנו מבקשים ולא מקבלים אז אי אפשר לעשות את זה. פותחים דברים במדדי תחלואה, תכף יהיה זינוק בתחלואה. לא רואים את האפקט הקודם וממשיכים לפתוח", אמרה בכירת משרד הבריאות.
היא הוסיפה: "לא רואים עדיין את האפקט של פתיחת כיתות א'-ד'. ביקשנו לא לערבב צהרונים ומערבבים צהרונים. מאוד קל שמשרד הבריאות יממש את תפקידו, אבל אם ממליצים המלצות - זה מנדט של הקבינט. אל תגידו שמשרד הבריאות צריך לממש את תפקידו. מה שאנחנו רואים זה זינוק בתחלואה".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה שצריך לפתוח חנויות רחוב כדי למנוע נדידה של אנשים בין ערים ירוקות לערים אדומות, ועל כך השיבה ד"ר אלרעי-פרייס: "כל דבר שאנחנו פותחים זה פוטנציאל להתקהלות. אחד הדברים שאמרנו ונשחק כאן הוא המתנה בין שלב לשלב. מה שאנחנו אומרים כרגע זו שחיקה".
רה"מ נתניהו מתייחס לפתיחת חנויות הרחוב
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

מהלך פתיחת חנויות הרחוב יתבצע במסגרת תנאי "התו הסגול" וכל חנות תורשה להכניס רק ארבעה לקוחות בו זמנית. בתום הדיון בקבינט הקורונה אמר נתניהו: "בדיוק כפי שהבטחנו בישיבה הקודמת, אנחנו נפתח את חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב. אנחנו מאפשרים ארבעה לקוחות בכל עת, לא יותר מזה. אנחנו גם יודעים שיש עלייה מסוימת בתחלואה, ולכן אם אנחנו נראה בסוף השבוע הבא, לקראת השלב השלישי הגדול, שיש עלייה בתחלואה, אנחנו נצטרך לעצור ואולי אפילו להדק את ההגבלות".
נתניהו ציין כי הממשלה אולי תצטרך להטיל מגבלות אחרות כגון סגר על כל הערים האדומות. הוא אמר עוד שיש לבחון הטלת עוצר לילה. בסיכום קבינט הקורונה צוין עוד כי תובא לשרים הצעה לחייב שגרת בדיקות, ובמקביל לפתיחת חנויות הרחוב ייתכן גיבוש של הגבלות שיבטיחו את ריסון עליית התחלואה.
שר האוצר כץ אמר בתגובה להחלטה לפתוח את חנויות הרחוב בתחילת השבוע הבא: "זהו ניצחון השכל הישר ומתן חמצן להצלת העסקים הקטנים. בעלי העסקים הקטנים ניצבים בחזית המאבק הכלכלי בקורונה ושילמו מחירים גבוהים מאוד בשל ההגבלות שהוטלו ואנחנו מחויבים לעשות הכול כדי לאפשר להם לחזור לעבודה".
שר הכלכלה עמיר פרץ נמנה עם התומכים בהחזרת חנויות הרחוב לפעילות, אולם בדיון הערב בקבינט הוא הצביע נגד משום שלא אושר בשלב זה לפתוח שוב את אזורי המסחר הפתוחים. פרץ אמר: "עלינו לעמוד בהבטחה לפתוח את חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב, לצד פתיחה מיידית של מרכזי הקניות הפתוחים, שרובם בפריפריה ומעסיקים אוכלוסיות מוחלשות".