שיחת לפיד לריבלין: "עלה בידי להרכיב ממשלה"

יו"ר יש עתיד אמנם הודיע שלשום לנשיא המדינה כי הצליח להרכיב ממשלה, אבל 61 תומכים ודאיים בממשלת שינוי עדיין אין. מכל הכיוונים נמשך הלחץ על ח"כ ניר אורבך מימינה, פעילי ימין מפגינים מדי יום גם ליד ביתה של שרת הפנים המיועדת איילת שקד, אבל אם ממשלת בנט-לפיד כן תושבע - היא תעשה היסטוריה בלא מעט סעיפים. הנה כמה מהם.

ראש ממשלה ראשון מהציונות הדתית

12 ראשי ממשלה כיהנו בישראל מאז הקמת המדינה, אף אחד מהם לא היה חובש כיפה. אם יושג רוב להשבעת ממשלת השינוי, בראשה יעמוד נפתלי בנט - הראשון מהציונות הדתית בתפקיד זה.
3 צפייה בגלריה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד. התמונה כבר עשתה היסטוריה
(צילום: רויטרס, United Arab List Raam/Handout)

מרכיב הממשלה לא יעמוד בראשה

עוד לפני ההשבעה, היסטוריה אחת כבר יש: יאיר לפיד היה זה שהודיע לנשיא "עלה בידי", לאחר שהשיג את חתימות ראשי שמונה הסיעות שאמורות להיות בקואליציה הבאה. אבל לפיד לא יעמוד בראשה בשנתיים הראשונות, כחלק מההסכם בינו לבין בנט.

ראש ממשלה עם מספר מנדטים חד-ספרתי

אחרי ההחלטה של עמיחי שיקלי לא לתמוך בממשלה עם לפיד, עומד בנט בראש סיעה עם תמיכה של שישה חברי כנסת. מעולם לא היה ראש ממשלה שעומד בראש סיעה כה קטנה. למעשה גם לא היו ראשי ממשלה עם מספר ח"כים קטן כמו ה-17 של יש עתיד - שבראשה עומד יאיר לפיד, ראש הממשלה המיועד מעוד שנתיים.
ההפגנה מול בית שקד, אמש
(צילום: נדב אבס)

מהפך, אחרי כמעט 4,500 ימים

זה עדיין לא סופי, אבל ייתכן שמשפחת נתניהו תיאלץ לעזוב את בלפור, אחרי יותר מ-12 שנים רצופות. בנימין נתניהו שבר את שיא הכהונה לראש ממשלה שבו החזיק דוד בן גוריון, והוא מכהן בתפקיד (כולל הקדנציה הראשונה) כבר 15 שנים ו-81 ימים. טקס החילופים הקודם, בשנת 2009, נערך במשכן הנשיא. מאז היה ראש ממשלה אחד בישראל.

מפלגה ערבית בקואליציה

שלשום הייתה רע"מ של מנסור עבאס למפלגה הערבית הראשונה שאינה מפלגת לוויין שחתמה על הסכם קואליציוני עם מפלגה ציונית. המפלגות הערביות הקודמות שהיו חברות בקואליציה היו מפלגות לוויין של מפא"י, בשנים הראשונות של המדינה.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
עבאס, אתמול. הוא בפנים
(צילום: שרון צור)
3 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' בריאיון באולפן
עיסאווי פריג' בריאיון באולפן
פריג'. עד היום היה שר מוסלמי אחד - ראלב מג'אדלה
(צילום: הדר יואביאן)

שר מוסלמי שני בהיסטוריה

עבאס לא צפוי לכהן כשר, אבל שר מוסלמי יהיה בממשלה - אם זו תוקם כמובן. מדובר בעיסאווי פריג' ממרצ, שאמור לשמש כשר לשיתוף פעולה אזורי. הוא יהיה השר המוסלמי השני בתולדות המדינה, לאחר ראלב מג'אדלה ממפלגת העבודה.

מרצ בקואליציה, אחרי יותר מ-20 שנה

בפעם האחרונה שבה מפלגת השמאל מרצ הייתה חלק מהקואליציה ראש הממשלה היה אהוד ברק. יו"ר המפלגה אז, ב-1999, היה יוסי שריד - אבל שנה אחרי הכרזתו של ברק על "שחר של יום חדש" פרשה מרצ מהקואליציה בעקבות עימותים בין שר החינוך שריד לסגנו מש"ס. מאז חלפו יותר מ-20 שנה, במהלכן הייתה מרצ כל העת באופוזיציה. זה ישתנה, אם הממשלה תושבע.

לראשונה זה רבע מאה: הליכוד והחרדים, יחד באופוזיציה

מאז שנתניהו ניצח את שמעון פרס בבחירות 1996, הליכוד היה רק בשתי ממשלות באופוזיציה - ממשלת ברק בין 1999 ל-2001 וממשלתו של אהוד אולמרט, בין 2006 ל-2009. ש"ס ויהדות התורה היו יחד בשתי ממשלות אחרות באופוזיציה (של אריאל שרון מ-2003 ושל ממשלת נתניהו מ-2013 עד 2015). יחד, הליכוד והחרדים לא היו באופוזיציה כבר 25 שנה. בקרוב זה יכול להשתנות.
פורסם לראשונה: 22:15, 03.06.21