ממשלו החדש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה להוציא מהמפרץ הפרסי את נושאת המטוסים USS Nimitz, אחרי משימה ממושכת שם בשלהי תקופת הנשיא הקודם דונלד טראמפ, בצל החששות הרבים אז ממתקפה איראנית אפשרית.
6 צפייה בגלריה
USS Nimitz  נושאת מטוסים של ארה"ב שהוצבה באזור המפרץ הפרסי
USS Nimitz  נושאת מטוסים של ארה"ב שהוצבה באזור המפרץ הפרסי
נושאת המטוסים USS Nimitz. בוושינגטון הסבירו: "הנוכחות חזקה מספיק"
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. גם כעת הוא מבטל למעשה החלטה קודמת של טראמפ
(צילום: AP)
המפציצים האמריקניים לצד מטוסים סעודיים. מטסי ההרתעה יימשכו
(צילום: דוברות משרד ההגנה של ערב הסעודית )

דובר הפנטגון ג'ון קירבי אישר הלילה (בין שלישי לרביעי) את הדיווחים בתקשורת האמריקנית על הוצאת נושאת המטוסים מהאזור, אם כי הוא לא הסכים לומר אם נושאת המטוסים והכוח הימי המלווה אותה אכן יחזרו לבסיס האם שלהם בברמרטון שבמדינת וושינגטון, כפי שדווח אתמול ב"ניו יורק טיימס". קירבי ציין כי נושאת המטוסים נמצאת כעת באזור הנתון לאחריות הפיקוד האינדו-פסיפי של צבא ארה"ב.
בדבריו הלילה רמז דובר הפנטגון שהממשל החדש לא סבור שהשארת נושאת המטוסים באזור המפרץ חיונית להבטחת האינטרסים האמריקניים באזור. הוא לא היה מוכן לפרט מהי ההערכה הנוכחית של הממשל בנוגע לאיומים איראניים כלפי הבסיסים האמריקניים במדינות המפרץ, אך הדגיש: "אנחנו לא מקבלים החלטות כאלו בקלות דעת".
הוא הוסיף כי שר ההגנה החדש, לויד אוסטין, "סבור שיש לנו נוכחות חזקה במזרח התיכון" – כזו שתוכל להגיב לכל איום. "השר היה מודע לתמונה הגיאו-אסטרטגית הגדולה יותר כאשר אישר את העברת כוח התקיפה של נושאת המטוסים מהאזור שבאחריות הפיקוד המרכזי לאזור שבאחריות הפיקוד האינדו-פסיפי".
6 צפייה בגלריה
USS Nimitz  נושאת מטוסים של ארה"ב שהוצבה באזור המפרץ הפרסי
USS Nimitz  נושאת מטוסים של ארה"ב שהוצבה באזור המפרץ הפרסי
תשעה חודשים בים, עם 5,000 אנשי צוות. נושאת המטוסים USS Nimitz
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מסלול טיסה
מסלול טיסה
מטסי ההרתעה צפויים להמשיך. B-52 מעל המזרח התיכון
(צילום: חיל האוויר האמריקני)
נושאת המטוסים נמצאת בים כבר יותר מתשעה חודשים, וצוותה מונה כ-5,000 בני אדם. כבר בחודש שעבר הודיע הפנטגון על הוצאת נושאת המטוסים מהמפרץ, במה שהיה נראה אז כמסר מסוים של ממשל טראמפ להרגעת הרוחות מול איראן, בצל המתיחות הרבה אז והחשש מנקמה איראנית לקראת ציון שנה לחיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, בהפצצה אמריקנית בבגדד. אולם שלושה ימים לאחר ההודעה על הוצאת נושאת המטוסים הודיע במפתיע הפנטגון על השארתה במפרץ, תוך שהוא טוען לקיומו של מודיעין המצביע על פעולה אפשרית של האיראנים. ברשת CNN דווח אז כי את ההחלטה הזו קיבל טראמפ באופן אישי.
למרות ההחלטה כעת להוצאת נושאת המטוסים מהמפרץ, לפי "ניו יורק טיימס" בכוונת ממשל ביידן להמשיך בקמפיין ההרתעה שבו פתח טראמפ – בדמות מטסים מעל האזור של המפציצים האסטרטגיים מסוג B-52. בשבוע שעבר כבר טסו שני מפציצים כאלו באזור המפרץ, בפעם השישית בחודשים האחרונים ובפעם הראשונה מאז נכנס ביידן לתפקידו. שלושה גורמים ששוחחו עם ה"טיימס" הוסיפו כי לא הוחלט אם לשלוח נושאת מטוסים אחרת למפרץ, אך משימה שכזו יוכלו למלא בחודשים הקרובים נושאת המטוסים אייזנהאואר, שעושה כעת את דרכה לים התיכון, או נושאת המטוסים תאודור רוזוולט, שנמצאת כעת באזור האוקיינוס השקט. "זו עדיין תקופה מתוחה", צוטט בעיתון האדמירל לשעבר ג'ון מילר, שפיקד בעבר על הצי החמישי של חיל הים, שבסיסו נמצא בבחריין.

כוריאוגרפיה גרעינית

הוצאת נושאת המטוסים מהאזור מגיעה כשברקע הסוגיה המרכזית יותר ביחסים המתגבשים בין הממשל החדש בוושינגטון למשטר האייתוללות בטהרן – האפשרות של החייאת הסכם הגרעין. ביידן, נזכיר, כבר הצהיר שבכוונתו לחזור להסכם שנחתם ב-2015, כשהיה סגן הנשיא של ברק אובמה, אך מסרב להסיר תחילה את הסנקציות האמריקניות החונקות את הכלכלה האיראנית. הוא דורש שטהרן תחזור ליישם קודם את תנאי ההסכם, אותם היא מפרה בבוטות במחאה על הפרישה האמריקנית מההסכם שאותה הוביל טראמפ ב-2018. במסגרת ההפרות שלה איראן חזרה גם להעשיר אורניום המועשר לרמה של 20%, ומזכיר המדינה החדש אנתוני בלינקן הזהיר שלשום כי איראן נמצאת כעת במרחק של שבועות, ולא חודשים, מאפשרות של "פריצה" לעבר נשק גרעיני.
נאום הרמטכ"ל כוכבי: "לא להסכם משופר עם איראן"
(צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי)

באיראן מסרבים לדרישה האמריקנית להפסיק את הפרות הגרעין, ואף מאיימים בהסלמתן, בטענה שארה"ב היא שצריכה לעשות את "הצעד הראשון" ולהסיר תחילה את הסנקציות. אולם אתמול השמיע שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף טון שונה מעט – והעלה הצעה למתווה שיפתור את המבוי הסתום הזה.
בראיון לרשת CNN אמר זריף כי אפשר ליצור מנגנון שבו יהיה "תיאום" בין הצעדים הנדרשים מצד האמריקנים והאיראנים. הוא הזכיר שבמסגרת הסכם הגרעין הוקמה ועדת תיאום שבה חברים נציגי המדינות החתומות עליו ושאותה מוביל כעת שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל. זריף אמר שבורל יכול להוביל "כוריאוגרפיה" של הפעולות הנדרשות משני הצדדים.
פרשנים בעולם העריכו כי בעצם העלאת ההצעה מניח זריף יסודות לשיחות עתידיות עם ממשל ביידן, חרף הגישה הבלתי מתפשרת של איראן כעת. "זה ממש לא מפתיע אותי שאנחנו עדים, בצל העמדה הלא מתפשרת בעיקרה של האיראנים, לפיזור ארעי של פירורי לחם שיאפשרו להם (להיכנס למשא ומתן)", אמרה סוזן מלון, ממכון המחקר ברוקינגס.
6 צפייה בגלריה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף. מניח יסודות למו"מ?
(צילום: EPA)
במחלקת המדינה האמריקנית הגיבו אמש בקרירות מסוימת להצעה של זריף, והדובר נד פרייס אמר כי טרם החלו שיחות כלשהן בין הממשל החדש לבין טהרן. הוא הדגיש כי לפני שהממשל יתייעץ עם בעלי בריתו ועם מחוקקים בקונגרס הוא לא יבחן הצעות כלשהן בתחום.
אולי כדי למנוע בלבול, גורם אמריקני הבהיר הלילה בפני סוכנות הידיעות רויטרס שדבריו של דובר מחלקת המדינה לא מהווים דחייה של ההצעה האיראנית. "אין שום דחייה", אמר הגורם, שביקש לשמור על אנונימיות. "לא התחלנו במשא ומתן עם איראן, או עם אף אחד אחר, בגלל שהעדיפות שלנו היא לקיים התייעצויות (עם בעלי בריתה של ארה"ב)".