ד"ר גרינפלד באולפן ynet
(צילום: חגי דקל)

ד"ר אורלי גרינפלד, המנהלת הרפואית של מטה פרויקטור הקורונה במשרד הבריאות, אמרה הבוקר (יום ב') בריאיון לאולפן ynet כי הייתה ממליצה לסגור את נתב"ג לזמן קצר, לטובת מניעת כניסת הווריאנט הדרום אפריקני, ומחשש לכניסת וריאנטים נוספים. "בריאותית עדיף היה לסגור את נתב"ג", אמרה. "אבל יש לזה השלכות".
5 צפייה בגלריה
 נתב"ג במרץ האחרון. קריאות לצמצם משמעותית את היציאה והכניסה
 נתב"ג במרץ האחרון. קריאות לצמצם משמעותית את היציאה והכניסה
נתב"ג במרץ האחרון. קריאות לצמצם משמעותית את היציאה והכניסה
(צילום: AFP)
דבריה מגיעים אחרי בקשתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין מהיועץ המשפטי של משרד הבריאות לבחון את האפשרות של סגירת השמיים וצמצום מספר החוזרים לארץ לנוכח החשש מאיתור הווריאנט הדרום-אפריקני, שפורסמה ב-ynet אתמול. ד"ר גרינפלד אמרה הבוקר כי בישראל נמצאו כ-20 נדבקים בווריאנט הדרום אפריקני, בהם ארבעה שחזרו מאיחוד האמירויות ונמצאו חיוביים בבדיקה שערכו בנתב"ג.
בזמן שיש סגר מהודק נכנסות מוטציות ורק אתמול נזכרים לשלוח אנשים למלוניות. "זה משהו שאנחנו חייבים לעשות כמה שיותר מהר במיידי על מנת לעצור את זה. הווריאנט הבריטי כבר כאן, ככל הנראה 20% מהמאומתים הם עם הווריאנט הבריטי. עם הווריאנט הדרום אפריקני נמצאו כ-20 מאומתים שעברו את הריצוף. רק ביומיים האחרונים ראינו שיש גם כאלה שהגיעו מדובאי ואז ההחלטה הייתה חד משמעית אתמול בבוקר - להנחות שכל אלה שמגיעים מאיחוד האמירויות ומברזיל יילקחו למלונית. ההחלטה יושמה מאוד מהר".
5 צפייה בגלריה
נתב"ג: החל מהשעה 22:00 ישראלים השבים מחו"ל, מכל המדינות, מחוייבים בבידוד במלוניות
נתב"ג: החל מהשעה 22:00 ישראלים השבים מחו"ל, מכל המדינות, מחוייבים בבידוד במלוניות
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
 אורלי גרינפלד
 אורלי גרינפלד
ד"ר אורלי גרינפלד באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
את ממליצה עכשיו לסגור את שער הכניסה לישראל הרמטית בגלל הווריאנטים? "אני חושבת שכמה שיותר אנשים, גם לא יצאו, וכתוצאה מכך גם לא יחזרו, כמה שיותר אנשים יישארו עוד, כן. אם היה אפשר לסגור את השמיים כמובן שהיה עדיף, יש לכך השלכות, אבל כמה שיותר להישאר, לא לייבא עוד ועוד ווריאנטים לישראל".
נוצרה תחושת אופוריה בגלל החיסונים, אבל בבתי החולים אומרים שזה לא גל, אלא צונאמי. "אנחנו מבקרים בבתי החולים ורואים את זה. את העומס, את הקושי העצום של הצוות הרפואי. ליבי איתם. זה באמת מאוד קשה ההתמודדות הזו גם בבתי החולים גם בקופות עם העומס של החולים שיש. הם גם צריכים בשוטף להתנהל עם החיסונים. בסופו של דבר אנחנו אומרים שהיציאה מזה היא החיסונים - להתחסן כמה שיותר, לשמור על ההגבלות כמה שיותר. אנחנו בתחרות של מי ינצח. אנחנו חייבים לנצח בעזרת החיסונים ולצאת מזה כמה שיותר מהר ובמקביל לשמור על ההגבלות. אם לא נשמור עליהן הצונאמי לא יפסיק. זה תלוי בכולנו".
5 צפייה בגלריה
לבדוק מה הכי מצמצם יציאה וכניסה. אדלשטיין
לבדוק מה הכי מצמצם יציאה וכניסה. אדלשטיין
לבדוק מה הכי מצמצם יציאה וכניסה. אדלשטיין
(צילום: מוטי מילרוד)
השר אדלשטיין ביקש אתמול מהיועץ המשפטי של משרדו לבדוק איך ניתן לצמצם למינימום את היציאה של ישראלים לחו"ל וחזרתם לארץ. "ברור לנו שאתה לא יכול להגיע לאפס כי תמיד יש מקרים הומניטאריים ודיפלומטים זרים. אבל הרעיון הוא לבדוק מה הכי מצמצם יציאה וכניסה", אמר אדלשטיין. "אנחנו גאים במבצע החיסונים אבל אם באותו זמן נהיה במוטציה שמדביקה בקצב של פי 2 ממה שהורגלנו – נהיה עם 10,000 נדבקים תוך כמה ימים. המקרים האחרונים של המוטציה מדרום אפריקה – לא היו בדרום אפריקה, אלא היו בדובאי".
לצד זאת, מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נמסר הבוקר כי אין כל אמת בטענה לפיה הוא מנע התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית. "הנושא עלה והתבקש לראשונה רק במהלך השבוע שעבר, ואנו מדגישים כי קיימת דרך משפטית מתאימה להסדיר את הסוגייה, וכך גם נמסר לגורמי המדיניות הנוגעים בדבר", נמסר. "גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיכו במתן פתרונות משפטיים על מנת לסייע לממשלה לממש את מדיניותה בגבולות הדין".
משרת התחבורה מירי רגב נמסר: "משרדי הבריאות והתחבורה ביקשו חובת בדיקות בנמל התעופה, אשר נמנעה על ידי גורמי הייעוץ המשפטי. לצערנו, לאורך כל הדרך הם אמרו שאין לנו את הסמכות לחייב את האזרחים לבצע את הבדיקות, מה שאילץ אותנו לייצר פתרונות אחרים. אני שמחה שסוף סוף נמצא פתרון משפטי לביצוע הבדיקות, משום שזהו הדבר היחידי שהיה חסר".
5 צפייה בגלריה
המעבדה הייעודית לבדיקות קורונה לטסים לחו"ל בנתב"ג
המעבדה הייעודית לבדיקות קורונה לטסים לחו"ל בנתב"ג
בדיקות הקורונה בנתב"ג. היועמ"ש לא פסל עלייה למטוס עם בדיקה שלילית
השר אדלשטיין מתכוון לבקש מקבינט הקורונה להאריך השבוע את הסגר בשבעה ימים. "אנחנו עומדים על 9,000 מאומתים כבר כמה ימים ברצף ושיעור חיוביים שנע בין 8 ל-9%. אני מקווה שתוך יומיים שלושה נראה ירידה. אין בזה הפתעה. יש אומנם ירידה ב-R (מקדם ההדבקה – א"א), אבל אני התרעתי מפני זה כל הזמן שדחו את ההחלטה על הסגר. הזהרתי שנגיע לשיא במספרים כאלה, וייקח הרבה זמן להוריד אותם".
אדלשטיין אמר שאם בקשת משרד הבריאות להארכת הסגר בעוד שבוע לא תתקבל – המשמעות היא שנהיה בסגר רביעי תוך שבועיים שלושה.
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר, טובה צימוקי, איתי בלומנטל ואלכסנדרה לוקש