מנהיגת סקוטלנד, השרה הראשונה ניקולה סטרג'ון, התחייבה היום להציג עד מאי 2021 הצעת חוק מפורטת למשאל עם נוסף על היפרדות מבריטניה. סטרג'ון, מנהיגת המפלגה הלאומית הסקוטית שתומכת בעצמאות, ציינה שההצעה תכלול את לוח הזמנים להצבעה ואת נוסח השאלה שתופיע במשאל העם.
במאי 2021 יתקיימו הבחירות לפרלמנט הסקוטי, פרלמנט בעל סמכויות מוגבלות. המפלגה הלאומית של סטרג'ון, שנהנית מפופולריות גדולה בסקוטלנד, צפויה לנצח ולהגביר את הלחץ על בריטניה לאשר לה לקיים משאל עם נוסף. בנאום בפרלמנט הסקוטי אמרה היום סטרג'ון שאחרי הבחירות סקוטלנד תקדם את רצונה לעצמאות ותבקש "תמיכה ברורה בזכות שלה לבחור את עתידה".
2 צפייה בגלריה
במשאל העם של 2014
במשאל העם של 2014
במשאל העם של 2014
(צילום: gettyimages)
במשאל העם ב-2014 הצביעו 45% מהסקוטים בעד עצמאות, ו-55% התנגדו להיפרדות מבריטניה. הטענה של הלאומנים הסקוטים היא שמשאל העם שנערך בבריטניה שנתיים לאחר מכן שינה את התמונה: רוב הסקוטים התנגדו לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, אך תומכי ה"ברקזיט" זכו בניצחון. הלאומנים טוענים שה"ברקזיט" שינה את הדינמיקה בממלכה.
סטרג'ון השהתה את הקמפיין לקיום משאל עם נוסף בחודש מרץ, כדי להתמקד במשבר הקורונה. הפופולריות של מפלגתה בסקרים נובעת בין השאר משביעות הרצון של הסקוטים מהטיפול של השרה הראשונה במשבר הקורונה - לעומת הביקורת על התנהלותו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. המאמץ של סטרג'ון לקדם את קמפיין העצמאות "indyref2" צפוי להיות אתגר קשה לבוריס ג'ונסון, שאמר שהוא לא יאפשר למשאל להתקיים.
2 צפייה בגלריה
ניקולה סטרג'ון השרה הראשונה של סקוטלנד
ניקולה סטרג'ון השרה הראשונה של סקוטלנד
ניקולה סטרג'ון, השרה הראשונה של סקוטלנד
(צילום: Getty Images)
מאז שבריטניה פרשה מהאיחוד האירופי זוכים תומכי העצמאות בסקוטלנד ברוב עקבי בסקרים - נתון חסר תקדים. בסופו של דבר הפרלמנט הבריטי הוא שיכריע אם סקוטלנד רשאית לערוך משאל עם נוסף על עצמאותה. הממשלה השמרנית של ג'ונסון אמרה שוב ושוב שהיא תתנגד לכל ניסיון לערוך הצבעה נוספת.
כדי לשכנע את הסקוטים לשנות את דעתם, בממשלת בריטניה מנסים לשכנע שהישארות בממלכה המאוחדת לצד אנגליה, וויילס וצפון אירלנד מביאה איתה יתרונות כלכליים רבים. אם סקוטלנד תצביע בעד עצמאות תאבד בריטניה כשליש מהשטח שלה וכעשירית מהאוכלוסייה שלה.