בעוד כמה שעות תיפתח שנת הלימודים החדשה, אבל לא כל התלמידים יתייצבו בשערי בתי הספר והגנים, חלק יחליפו בגדים ויתחברו מהמחשב. לצד ההתרגשות מההתחלה החדשה, שנת הלימודים הנוכחית נפתחת עם הגבלות חדשות בגלל הקורונה.
רגע לפני שהם שמים את הילקוט על הגב או פותחים את הזום, שמענו את החששות של התלמידים מהאתגרים של השנה החדשה.
שר החינוך בתדרוך לקראת פתיחת שנת הלימודים
(צילום: שמוליק דודפור)


"מתרגשת ללכת לגן חדש"

דריה בן יעקב מגבעתיים, תלך היום (ג') בבוקר בפעם הראשונה לגן חובה. "אני מאוד מתרגשת ללכת לגן חדש", סיפרה. "ראיתי היום את הגננת סיגל ואת מירי, ואני מתרגשת ללכת מחר ולהיות שם".
"אני מכירה ילד אחד בגן ואני אכיר גם חברים חדשים ויהיה לי כיף איתם", הוסיפה. "אני חושבת שלמרות שאני לא מכירה את כולם יהיה בסדר".
7 צפייה בגלריה
דריה בן יעקב, גן חובה, גבעתיים
דריה בן יעקב, גן חובה, גבעתיים
דריה בן יעקב כבר מוכנה לצאת לגן
בגנים לומדים כל השבוע ולא בקפסולות, אבל גם שם יש הנחיות מיוחדות כמו דרישה לבקבוק אישי לכל ילד. "קנו לי תיק חדש שיש עליו סנפיר של בת ים ובקבוק חדש", סיפרה דריה. "אני מתרגשת ללמוד דברים חדשים ואוהבת לעשות יצירות וכבר מצפה לצייר בגן".

"רוצה לשאול את המורה - מתי תיגמר הקורונה?"

עומר גולן ממודיעין יתחיל את כיתה א' והוא מתרגש במיוחד. "קנינו תיק מזוודה של חללית עם קלמר של חללית", סיפר עם אור בעיניים. "במיוחד מרגש אותי להיות בהפסקה".
אתמול הוא נפגש בבית הספר עם המחנכת, "קוראים לה מור והיא נחמדה. אני מכיר כמעט את כל הילדים חוץ משניים ואני מאוד מאוד מתרגש".
אחד המקצועות האהובים עליו הוא חשבון, אבל גם מדע זה מקצוע שמעניין אותו. "הייתי רוצה שיהיו חוברות מדע, הייתי רוצה ללמוד על כל מיני דברים מיוחדים. אני רוצה ללמוד יותר על הקורונה, לשאול את המורה למדעים 'מתי תיגמר הקורונה?' ו'אם אפשר להחלים מקורונה?'".
7 צפייה בגלריה
עומר גולן, כיתה א', מודיעין
עומר גולן, כיתה א', מודיעין
עומר כבר מוכן לצאת לכיתה א'
תשובה לשאלות הללו לא בטוח שהוא יקבל בשנה הקרובה, אבל בינתיים הוא מאחל לעצמו "שיהיה לי מזל טוב לקראת הכניסה לבית הספר, שיהיו לי הרבה חברים".
ליאת גולן, אמו, מתרגשת מאוד אבל מרגישה שיש לא מעט שאלות פתוחות סביב התנהלות הקורונה. "התרגשות גדולה אבל זה גם מלחיץ מאוד. אני תוהה איך דווקא כיתות א' יכולים ללמוד כיתה מלאה של 30 ילדים וכיתה ג' כבר בקפסולות. יש הרבה שאלות ותהיות".
"לא פשוט ולא קל לעכל את זה", הוסיפה. "עולות הרבה שאלות. אני לא מצליחה להבין איך תהיה למידה עצמאית אצל האחיות שלו, ואיך זה יתנהל אחרי חופש של חודשיים. המון סימני שאלה. תנאי השטח לא קלים – אבא ואמא שעובדים מהבית, יחד עם שתי בנות בזום, בתוך בית של שלושה חדרים".

"גם ככה נפגשים יחד בהפסקות ובחוגים"

עלמה בן יעקב מגבעתיים עולה לכיתה ו', ובניגוד לתלמידים בכיתות נמוכות יותר, היא לא תגיע אל בית הספר בכל בוקר, רק שלושה ימים בשבוע, וגם אז בעיקר בצהריים.
"מבאס שאנחנו לומדים בצהריים, חשבתי שנלמד בבוקר, בשעות שיותר קל להתרכז בהן", סיפרה. "אנחנו נלמד שלושה ימים בקפסולות בצהריים, ואני לא אוכל לראות את אח שלי בהפסקות. זה היה חשוב לי ומקל עליו, אבל הוא לומד בשעות וימים אחרים. זה מקשה גם על ההורים".
7 צפייה בגלריה
עלמה בן יעקב, כיתה ו', גבעתיים
עלמה בן יעקב, כיתה ו', גבעתיים
עלמה בן יעקב כבר מוכנה עם המחשב
לעלמה יש ביקורת על הלימודים בקפסולות. "אני אהיה עם חלק מהחברות הטובות שלי, אבל לא עם כולן, וזה מבאס. יש לי כמה חברות וחברים טובים שלא אהיה איתם יחד. לדעתי הקפסולות זה מיותר כי אנחנו נפגשים אחר כך בהפסקות ובחוגים שאחרי בית ספר".
אבל למרות אתגרי הקורונה, ההתרגשות עדיין בשיאה. "מרגש אותי שאנחנו חוזרים לשגרה, ולמרות הכל עדיף לחזור לבית הספר. קניתי תיק וילקוט וקבענו כל החברים שיבואו אליי בערב שלפני בית הספר ונראה יחד סרט, מעין מסיבת פתיחת שנה. כבר תכננו גם לשבת אחת ליד השנייה עם החברות הטובות בשולחנות".

"מבאס שאכיר את כל הכיתה רק עוד הרבה זמן"

ענבר גולן ממודיעין עולה לכיתה ז', ובניגוד לאחיה הצעיר לא תגיע בכל יום לבית הספר. "אנחנו מחולקים לקפסולות – אני לומדת יום בבית ויום בבית הספר. אם יש שיעור אומנות וזה לא היום שלי בבית הספר אני צריכה ללכת רק לשעה הזו ולחזור הביתה".
החלוקה החדשה לא ממש מוצאת חן בעיני ענבר. "זה מוזר, כי אנחנו מחולקים ולא כולם מכירים אחד את השני, כי כל אחד בא מבית ספר יסודי שונה. זה גם מלחיץ, כי בכל זאת מדובר בבית ספר חדש ואני לא יודעת איפה נמצאת כל כיתה ואיפה השירותים".
7 צפייה בגלריה
ענבר גולן, כיתה ז', מודיעין
ענבר גולן, כיתה ז', מודיעין
ענבר גולן מתכוננת ללמידה מהבית
"החברות שלי לא יהיו איתי באותה הכיתה, אבל אני אראה את חלקן ואני שמחה על כך שאני יכולה לשמור איתן על קשר", הוסיפה. "אני מתרגשת לפגוש את הכיתה המלאה כשכולם יהיו יחד ולא בקפסולות. אני רוצה להכיר את כולם ויודעת שזה יכול לקרות עוד הרבה זמן, וזה מבאס".
ענבר מקווה שהכל יחזור לשגרה מלאה במהרה. "אני מאחלת לנו שהקורונה תיגמר ונחזור ללמוד כמו שאנחנו אמורים ללמוד, ולא בזום, כי הלמידה בזום מסובכת. אני מעדיפה ללמוד בבית הספר, אבל בינתיים זה מה שיש וצריך להתמודד עם זה".

"מוזר לחזור לשגרה של בית ספר"

בבוקר אריאל גוברין מטלמון שבבנימין יתחיל את כיתה ח'. "אני מתרגש לחזור, כי זה מוזר. בשנה הקודמת כמעט שלא למדנו ועכשיו זה מוזר לחזור לשגרה של בית ספר. אבל מרגש לחזור לפגוש את החברים".
במהלך החופש הגדול הוא שמר על קשר עם החברים, אבל זה לא אותו דבר. "נפגשנו בבני עקיבא ובפעילות הנוער במהלך החופש פעמיים בשבוע בערך, ועכשיו ניפגש על בסיס יומיומי, וזה כיף".
7 צפייה בגלריה
אריאל גוברין, כיתה ח', טלמון
אריאל גוברין, כיתה ח', טלמון
אריאל גוברין כבר מכין את הילקוט
למרות שהיום מתחילה שנת הלימודים, הוא עדיין לא יודע באיזה ימים הוא לומד. "אמורים להיות 20 תלמידים בכל כיתה, ובגלל בעיה בכיתה שלנו אז בכל יום חמישה ילדים לא יהיו בכיתה. עדיין לא שלחו לנו מערכות יומיות מי בקפסולה ומי לא, וזה עדיין מבלבל".
אבל גם הקשיים ואי הוודאות לא מצליחים להוריד את ההתרגשות והשמחה. "אני מתרגש מאוד לחזור ללמוד. בשנה שעברה לא עשינו כלום, אז חשוב לי לדעת את החומר ולהשלים אותו. עדיין לא פגשנו את המורים, אבל אני מכיר אותם ואת בית הספר, אז אני יודע מה מצפה שם".

"מוזר לקום שוב פעם מוקדם"

מישל סולומון יהושוע מבאר שבע מתחילה את כיתה ט', וגם היא מתרגשת לחזור לבית הספר. "זה מוזר לחזור ללמוד אחרי כמה חודשים של חופש, לחזור לשגרה, ולהתחיל שוב לקום מוקדם".
7 צפייה בגלריה
מישל סולומון יהושוע, כיתה ט', באר שבע
מישל סולומון יהושוע, כיתה ט', באר שבע
מישל סולומון יהושוע מבאר שבע
"אני נמצאת בבית ספר קטן של מאה תלמידים אז זכינו ולא יהיו לנו קפסולות", הוסיפה. "כשאני שומעת חברים בבתי ספר אחרים, שממש לא מרוצים מהקפסולות, אני שמחה שאנחנו לא צריכים את זה".
ומה הדבר שהיא הכי התגעגעה אליו? "התגעגעתי בעיקר לחבר'ה, כי היינו יותר מדי בבית מאז הסגר והכל, ועכשיו יהיו יותר חיי חברה".
פורסם לראשונה: 23:15, 31.08.20