עומסים ומחסומים: המשטרה אוכפת את הסגר
(צילום: עידו ארז, גיל יוחנן )

גם הבוקר (יום ב') נוצרו פקקי ענק בכבישים הבינעירוניים בישראל, בעקבות המחסומים שהציבה המשטרה על מנת לוודא שהנוסעים לא הפרו את תקנות הסגר המהודק.
סגן ניצב ישראל עיני, ראש מדור מתנדבים באגף התנועה של המשטרה, סיפר הבוקר לאולפן ynet כי כמו אתמול גם היום ניתן לזהות ירידה בנפח התנועה בכבישים, בהיקף של כ-40% עד 50%, אך לא נראה שהירידה הזו מספיקה על מנת למנוע את פקקי הענק.
התירוצים במחסומים: ראיון עם סנ"צ ישראל עיני
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)
עומסים בכבישים, הבוקר
(צילום: נתיבי ישראל )

7 צפייה בגלריה
מחסומים בגבעת רם
מחסומים בגבעת רם
מחסום בגבעת רם. נפח התנועה ירד, אבל הפקקים נשארו
(צילום: גיל יוחנן )
7 צפייה בגלריה
מחסומים בגבעת רם
מחסומים בגבעת רם
(צילום: גיל יוחנן )
7 צפייה בגלריה
מחסומים בגבעת רם
מחסומים בגבעת רם
(צילום: גיל יוחנן )
במשטרה מסרו בסוף השבוע כי ינסו למנוע את הפקקים באמצעות הסרת המחסומים בשעות מסוימות במהלך היום. לפי המשטרה המחסומים נפרסים בבוקר מ-09:00, מוסרים בשעה 15:30 ושבים לפעול ב-18:00. המטרה, נמסר, היא "לאפשר הגעה מהירה של נהגים למקומות עבודה חיוניים ושהותרו לפעול ובחזרה לביתם". שוטרים בניידות ובאופנועים מסיירים ללא קשר לפריסת המחסומים, "בכדי להמשיך ברצף הפיקוח והאכיפה בכל שעות היממה".
"החלטנו להקל על משתמשי הדרך", אמר על השיטה הזו סגן ניצב עיני, שציין כי המשטרה "למדה את הלקח" מהסגרים הקודמים. "מדי שעה אנחנו מקיימים הערכת מצב על מנת לבחון את האפקטיביות, לבחון היכן אנחנו יכולים לפגוע במינימום".
עיני סיפר על התירוצים שעמם נתקלים השוטרים במחסומים. הוא ציין כי נתפסו בין היתר אנשים שטענו כי הם בדרכם לבצע בדיקת קורונה, למרות שהם מאזור המרכז ונסעו לדרום. בסוף השבוע נתפס לדבריו זוג שהיה לבוש בבגדים מחויטים, עם זר פרחים וילדים במושבים האחוריים. הנהג טען כי הוא בדרך לעבודה באתר בנייה, כדי "לסדר משהו".
7 צפייה בגלריה
ראשון לציון
ראשון לציון
עומסים בראשון לציון, הבוקר
(צילום: נתיבי ישראל )
7 צפייה בגלריה
המחסום בבת ים
המחסום בבת ים
מחסום בבת ים, הבוקר
(צילום: שחר גולדשטיין )
7 צפייה בגלריה
המחסום בבת ים
המחסום בבת ים
(צילום: שחר גולדשטיין )
לפי סנ"צ עיני מתחילת הסגר ניתנו כבר יותר מ-10,000 דו"חות על הפרת מגבלת המרחק, ובמחסומים נתפסו ארבעה חולי קורונה. "אנשים פשוט מזלזלים", אמר - אך הדגיש שמדובר במיעוט. "זה חבל, זה מיותר, זה מייצר עומס במחסומים ומקשה על עבודת המשטרה", הוסיף עיני. "אז מי שאין לו צורך, שיימנע. אנחנו חייבים את שיתוף הפעולה וכולם צריכים להרגיש חלק מהמשימה הזאת".
סגן ניצב ערן דילון, סגן מפקד תחנת לב הבירה בירושלים, סיפר ל-ynet כי גם שם נשמעו לא מעט תירוצים. "אנחנו בודקים רכב, רכב - מה יוצר פקקים, צפירות ולחצים", אמר, "אם נתפס אדם שלא צריך להיות על הכביש, נרשם לו קנס ומסובבים אותו חזרה לביתו. תמיד יש אנשים שמנסים לרמות וממציאים סיפורים, לשוטרים המוצבים יש את הכלים והיכולות כדי לבדוק למי מותר להיות בחוץ ולמי לא. ככלל רוב הציבור ממושמע, מי שמפר אנחנו מטפלים בו בחומרה".
הנהגים שנתקעים בפקקים זועמים, אך חלקם גם מבין את המצב. "זה טירוף, אבל טירוף מובן", אמר ל-ynet אבי, שנתקע בפקק שנוצר בעקבות מחסום בכביש 5 ליד צומת גלילות. "התחלואה עולה ולכן יש את הסגר הזה וכל מה שבא איתו. לי באופן אישי יש אישור להגיע למקום עבודתי, אבל קשה לי להאמין שיש לנו כל כך הרבה אנשים עם עבודות חיוניות במדינה. וכולם גרים פה באזור?".
הנהגים שתקועים בפקקי הסגר
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)

אסלי רבי, שהיה בדרכו לעבודה במסעדה בשכונת התקווה, סיפר לנו שהוא כבר שלוש שעות בפקקים בגלל המחסומים. "לא ידעתי שיש בדיקות היום, אנשים לא מתייחסים בכלל, בגלל זה הסגר לא עובד". גדעון, שעמד אף הוא בפקק לקראת המחסום בצומת גלילות, הגדיר את המצב כסיוט. "אני מעל שעה וחצי עומד בקטע כביש שבדרך כלל לוקח לי לעבור אותו רבע שעה", הסביר. "אני עובד חיוני ומחכה בסבלנות עם הרדיו. הפקק נוצר בגלל המחסום, אין לדעת מי עובד חיוני ומי משקר. יש כאלה וכאלה, אבל הם (המשטרה) עושים את העבודה שלהם בסך הכול. צריך להתאזר בסבלנות".
במשטרה מסרו הבוקר כי אתמול חולקו 4,664 דו"חות בגין הפרות שונות של תקנות הסגר. מרבית הדו"חות, 2,890, נרשמו בגין יציאה ממקום מגורים למטרה או פעולה שאינה מותרת. 1,314 דו"חות חולקו בגין אי-עטיית מסיכה, 76 דו"חות עקב הפרות חובת הבידוד, 95 דו"חות ניתנו על הפרות שונות של בתי עסק ו-253 דו"חות ניתנו עקב שהייה במקום ציבורי שפעילותו נאסרה.
אתמול שוטרים ערכו ביקורות ב-2,787 בתי עסק. 21 בתי עסק נסגרו בתום שימועים לאחר שהפרו את התקנות. בנוסף בוצעו בדיקות של הימצאות בבידוד ל-1,869 חולים מאומתים השוהים בביתם וכן ל-4,698 מחויבי בידוד ברחבי הארץ.
7 צפייה בגלריה
מחסומי משטרה ואכפית הסגר השלישי במחלף קוממיות באיילון
מחסומי משטרה ואכפית הסגר השלישי במחלף קוממיות באיילון
לפני החסימה, ואחרי. התמונות מאתמול
(צילום: נדב אבס, עידן ארבלי)
במשטרה ציינו כמה אירועים חריגים ביממה החולפת. בלילה שבין שבת לראשון שוטרים שהוזעקו לדירה במרכז ירושלים גילו שבמקום נערכת מסיבה עם עשרות משתתפים. הם קיבלו דו"חות, ובסריקה במקום התגלו כמה צעירים שניסו לפי המשטרה להסתתר ולחמוק מאכיפה. אחד מהנוכחים סירב להזדהות וניסה להתנגד למעצר. הוא הובא לחקירה.
במקרה אחר, במחסום שהוצב בערערה שבוואדי ערה, אותר תושב המקום בן 29 שהיה מחויב בידוד. הוא קיבל דו"ח של 5,000 שקלים ונדרש לשוב לביתו. בפעילות דומה באום אל פחם הבחינו שוטרים שהיו במחסום בנהג שישב ברכב עם נוסעת נוספת, בזמן שביצע עבירת תנועה. גם הוא התברר כמפר בידוד וקיבל דו"ח בסך 5,000 שקלים.
במשטרה הזכירו גם את התקרית אתמול במודיעין עילית, שבה הותקף צלם ynet. לפי המשטרה השוטרים קיבלו דיווח על תלמידים ששוהים בתלמוד תורה בעיר בניגוד להנחיות, וכשהגיעו למקום הבחינו בעשרות תלמידים. נמסר כי בזמן שהשוטרים ניסו לאתר את מפעיל התלמוד כדי להורות לו לפזר אותם, הגיעו כמה עשרות מתקהלים שהתעמתו עם השוטרים. "צוות תקשורת שנכח במקום הותקף וכאשר השוטרים פעלו לחלצו, החלו המתקהלים לחסום את הכביש, גרמו נזק לאוטובוסים שחלפו ולכלי רכב משטרתיים וחסמו את דרכם", הוסיפה המשטרה. חמישה חשודים נעצרו.