1 צפייה בגלריה
יעקוב שכטר
יעקוב שכטר
"דמי מופקר". יעקוב שכטר
(צילום: דוד אלימלך )
יעקוב שכטר, חקלאי שמתגורר בחוות סיני שבהר חברון, קיבל לפני כמה ימים שיחת טלפון מסולימאן מור, פלסטיני תושב יטא, שאיים עליו ברצח. שכטר התלונן במשטרה, מור נעצר, ותוך זמן קצר הגישה נגדו הפרקליטות הצבאית כתב אישום בגין איום. אלא שיחד עם כתב האישום, חתמה הפרקליטות על הסדר טיעון שבמסגרתו ירצה מור חמישה ימי מעצר בלבד, ישלם קנס כספי - ויישאר חופשי.
הסדר הטיעון עורר את זעמו של שכטר, שטען כי האיומים לא הגיעו בחלל ריק - אלא שהמאיים הוא קרוב משפחתו של מוחמד מור, שרצח ביולי 2001 את גיסו, יאיר הר סיני. לטענת שכטר, ישנו סיכון ממשי לביטחון משפחתו.
הר סיני, בן 51 במותו ואב לתשעה מההתנחלות סוסיא בהר חברון, יצא בשעות הבוקר עם עדר הצאן שלו ולא שב. גופתו נמצאה לאחר יממה של חיפושים במרחק של כקילומטר מהיישוב, כשעליה סימני ירי בראש ובגב. כשנה וחצי לאחר מכן חוסל המחבל שרצח אותו מאש צה"ל באחת מהפעילויות לאיתורו.
בכתב האישום שהגישה הפרקליטות נגד סולימאן היא ציינה כי הנאשם הגיע עם עדר לשטח מרעה באזור מצפה יאיר, ובשעה סמוכה הגיעה למקום גם עובדת של שכטר עם העדר שלה. בעת שניסתה לעבור, חסם הנאשם את המעבר, ובתגובה התקשרה העובדת לשכטר וביקשה ממנו להגיע למקום. שכטר הגיע למקום וביקש ממור לפנות את הדרך לעדר הכבשים, כדי שלא יתערבבו, ולאחר מכן עזב מור את המקום. בהמשך היום, כך לפי האישום, התקשר מור לשכטר ואיים: "אני אחנך אותך, אני אראה לך. אם תביא עוד פעם מתנחלים אני ארצח אותך. אני אתפוס אותך".
עם הגשת כתב האישום נחתם כאמור הסדר עם סולימאן, והוא שוחרר. עורך הדין חיים בלייכר מארגון חוננו שיגר מכתב לפרקליטות מטעמו של שכטר, וכתב כי "שחרורו של מור ללא כל הגבלה מפקיר הלכה למעשה את דמו של שכטר, ומסכן אותו ואת משפחתו ושאר תושבי האזור היהודים. מדובר במקרה חריג שבו בית המשפט חייב להכניס בשיקולי הענישה את מחויבותו הרבה לביטחון האזור".
ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, אמר כי "בשבועות האחרונים תושבים במרחב סוסיא אוימו על-ידי חמולת מור, שידועה בהתנהלותה הבעייתית והאלימה. אחד מבני משפחתם אף רצח את יאיר הר סיני הי"ד. לאחרונה האלימות ממשיכה נגד תושב סוסיא, יעקב שכטר, שעוסק ברעיית צאן בחווה שהקים יאיר. בן חמולת מור איים עליו שחייו מוטלים בספק אם ימשיך לרעות את הצאן שלו באזור. ביקשנו ממפקדי צה"ל שיפעלו לאלתר להוציא נגד המאיים מחמולת מור צו מנהלי להרחקה מהאזור, וכן להרחיק את החמולה שהתנחלה בשבוע האחרון סמוך לסוסיא. יש לי אמון בצבא שישיב את הסדר על כנו ויפעל לסילוק של גורמי הפשיעה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ב-24 בינואר 2021 הורשע היתם (סולימאן) מור בעבירה של איום כלפי אחר, במסגרת הסדר טיעון. בית המשפט הטיל על הנאשם עונש של חמישה ימי מאסר, מאסר על תנאי, קנס כספי ופיצויים לנפגע העבירה. בית המשפט כיבד את הסדר הטיעון שכלל אף עתירה משותפת של הצדדים לעונש. בית המשפט ציין כי הנאשם הוא צעיר וללא עבר פלילי, הודה בהזדמנות הראשונה, ושילם את הקנס והפיצוי עוד לפני שנגזר דינו".