טבח במסיבה: זירת הירי ההמוני בקולורדו
(צילום: רויטרס)

הרשויות בארה"ב הודיעו אמש (ראשון) כי שישה בני אדם נרצחו במסיבת יום הולדת בקרוואן מגורים בעיר קולורדו ספרינגס שבמדינת קולורדו. לפי המשטרה המקומית היורה, בן זוגה של אחת הקורבנות, נכנס למקום ופתח באש – ואז שם קץ לחייו. במסיבה, שנערכה לפי הדיווחים עבור אחד מאלו שנרצחו, שהו גם ילדים, אך אף אחד מהם לא נורה.
"החשוד, בן זוגה של אחת הקורבנות, נסע למקום המגורים, נכנס פנימה והחל לירות לעבר האנשים במסיבה ואז שם קץ לחייו", נכתב בהודעה שפרסמה משטרת קולורדו ספרינגס. "בזמן הירי חברים, בני משפחה וילדים היו מכונסים בתוך הקרוואן כדי לחגוג". במשטרה לא מסרו מה היה המניע לטבח, וגם זהות היורה טרם פורסמה.
8 צפייה בגלריה
ירי ארה"ב במסיבת יום הולדת ב קולורדו ספרינגס בני משפחה סמוך לזירה
ירי ארה"ב במסיבת יום הולדת ב קולורדו ספרינגס בני משפחה סמוך לזירה
מתחבקים מחוץ לזירת הירי. "הילדים בכו בהיסטריה"
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ירי ארה"ב במסיבת יום הולדת ב קרוואן ב קולורדו ספרינגס
ירי ארה"ב במסיבת יום הולדת ב קרוואן ב קולורדו ספרינגס
זירת הירי. מתחם מגורים של מאות קרוואנים
(צילום: AP)
הירי התרחש כבר בשבת בלילה לפי השעון המקומי, אך המשטרה מסרה כי עיכבה את הפרסום שלו לתקשורת על מנת להודיע למשפחות הקורבנות על האסון. זהותם טרם נחשפה. הקרוואן שבו נערכה המסיבה היה אחד מכמה מאות קרוואנים במתחם בשם "קנטרברי", שבו מתגוררים בעיקר לטינים. המתחם שוכן סמוך לשדה התעופה של קולורדו ספרינגס, שעם כחצי מיליון תושבים היא העיר השנייה בגודלה בקולורדו, אחרי דנבר.
במסגרת חקירת האירוע חסמה המשטרה את האזור, ומעבדת זיהוי פלילי ניידת הובאה סמוך לקרוואן, כשבסמוך צפו במתרחש תושבים ובני משפחה שנראו בוכים ומחובקים. "אין מילים שיתארו את הטרגדיה", אמר מפקד משטרת קולורדו ספרינגס, וינס ניסקי. "כמפקד המשטרה, כבעל, כאבא, כסבא, כחבר בקהילה הזו – ליבי נשבר על המשפחות שאיבדו אדם שהן אוהבות ועל הילדים שאיבדו את הוריהם. מהשוטרים שהגיעו לזירה ועד לחוקרים שעדיין שם – כולנו מזועזעים".
8 צפייה בגלריה
ירי ארה"ב במסיבת יום הולדת ב קולורדו ספרינגס פרדי מרקז עם אשתו שאמה נרצחה
ירי ארה"ב במסיבת יום הולדת ב קולורדו ספרינגס פרדי מרקז עם אשתו שאמה נרצחה
פרדי מרקז ואשתו שאמה נרצחה. הוא עזב את המסיבה זמן קצר לפני הטבח
(צילום: AP)
פרדי מרקז, בן 33, סיפר כי חמותו הייתה אחת הקורבנות וכי גם הוא השתתף במסיבה, אך עזב את המקום לפני הירי. הוא אמר כי סמוך לחצות, כשהיה כבר בביתו, בנה של אחת ממשתתפות המסיבה התקשר אליו, ובכה בטלפון: "מישהו נכנס וירה בכולם".
ב"דנבר פוסט" שוחחו עם שכנה בשם יניפר רייס, שסיפרה כי התעוררה למשמע קולות הירי. "חשבתי שזו סופת רעמים, ואז התחלתי לשמוע סירנות", אמרה. היא הוסיפה שראתה את השוטרים מוציאים ילדים מהקרוואן ומכניסים אותם לניידת: "הם בכו בהיסטריה".
מושל קולורדו, ג'ארד פוליס, אמר כי מדובר באירוע "הרסני" שבו "נקרעו" משפחות. הוא הוסיף שעצם העובדה שהירי התרחש בעת מסיבת יום הולדת הופכת את האסון לנורא עוד יותר, וציין גם שהטבח התרחש ממש לפני יום האם שצוין אתמול בארה"ב: "רבים מאיתנו מבלים את היום בהוקרת הנשים בחיינו, שהפכו אותנו לאנשים שאנחנו היום".
8 צפייה בגלריה
ירי ארה"ב במסיבת יום הולדת ב קולורדו ספרינגס בני משפחה סמוך לזירה
ירי ארה"ב במסיבת יום הולדת ב קולורדו ספרינגס בני משפחה סמוך לזירה
בני משפחה מנחמים זה את זה מחוץ לזירת הרצח
(צילום: AP)
הטבח בקולורדו מצטרף לשורה של מקרי ירי המוניים בארה"ב בחודשים האחרונים, אחרי שבשנה האחרונה, בצל מגפת הקורונה והסגרים שהתלוו אליה, נראה היה שהתופעה הנוראית הזו שוככת מעט.
רק במרץ האחרון התרחש טבח נוסף בקולורדו, שבמהלכו מהגר סורי בן 21 רצח עשרה בני אדם במרכול בעיר בולדר. הירי הזה הגיע ימים ספורים לאחר שצעיר אחר, גם הוא בן 21, יצא למסע הרג בין מכוני עיסוי באזור אטלנטה ורצח שמונה בני אדם.
בקולורדו התרחשו גם שני אירועי ירי המוניים נוספים שזכורים בתודעה האמריקנית, שניהם באזור דנבר: ב-1999 יצאו שני נערים למסע הרג בתיכון קולומביין ורצחו מורה ו-12 תלמידים ולאחר מכן שמו קץ לחייהם. טבח נוסף התרחש ב-2012 בבית הקולנוע "אורורה", במהלך הקרנת הבכורה של הסרט "עלייתו של האביר האפל". 12 נרצחו בטבח ההוא ו-70 נפצעו. הרוצח, צעיר בן 24 בעת האירוע, מרצה כעת מאסר עולם.

בקנדה: רצח בנמל התעופה

אירועי הירי האחרונים הציתו מחדש את הוויכוח בארה"ב סביב חוקי הנשק המקלים במדינה, והנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן כינה את האירועים האחרונים "בושה לאומית". הוא הודיע על שורת צווים נשיאותיים שמטרתם להגביר את האכיפה, אך כוחו בתחום זה מוגבל מאוד. ביידן קרא לקונגרס לפעול מיד לשינוי החקיקה, אך קריאה זו צפויה להיתקל באופוזיציה חריפה מצד הרפובליקנים ומצד פעילים המקדמים את הזכות להחזיק בנשק, זכות שמעוגנת בתיקון השני לחוקה האמריקנית.
8 צפייה בגלריה
זירת ירי רצח ב נמל תעופה ונקובר קנדה
זירת ירי רצח ב נמל תעופה ונקובר קנדה
נמל התעופה בוונקובר שבו אירע הרצח הלילה
(צילום: AP)
בתוך כך, גם בקנדה השכנה דיווחו הלילה על ירי, באזור הטרמינל הראשי בנמל התעופה הבינלאומי בוונקובר. זהות הנרצח לא פורסמה, ולפי הדיווחים הרשויות מחפשות כעת אחר חשוד אחד בירי או כמה חשודים. בנמל התעופה מסרו כי הפעילות בו לא שובשה, אך קראו לנוסעים לוודא בכל זאת מול חברת התעופה שלהם את מצבה של טיסתם המיועדת.