נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שיגר היום (ו') אזהרה נוספת לעבר יוון, על רקע העימות בין שתי היריבות הוותיקות סביב משאבי הגז והנפט בים התיכון, ואמר כי ארצו תגיב בעוצמה לכל התגרות באוניית הסקר שהיא שלחה למזרח הים התיכון, באזור שעליו אתונה טוענת לבעלות, כהכנה לחיפושים אפשריים אחר גז ונפט.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
אוניית הסקר הטורקית וספינות המלחמה שמלוות אותה
(צילום: AP)
סרטון מאיים שפרסם השבוע בכיר במפלגת השלטון הטורקית נגד יוון

המתיחות הנוכחית בים התיכון החלה ביום שני השבוע, אחרי שטורקיה שלחה – תוך שהיא מכריזה על כך במופגן – את אוניית הסקר Oruc Reis, מלווה בספינות מלחמה, אל אזור השוכן מדרום לאנטליה וממערב לקפריסין. היא הודיעה כי האונייה תפעל שם ב-23-10 באוגוסט, במסגרת בדיקת האפשרות שיש שם מאגרי גז ונפט, כמו אלה שנמצאו באזורים אחרים במזרח הים התיכון.
יוון טוענת כי האזור הזה שוכן במדף היבשתי שלה, ולכן דרשה שהספינות הטורקיות יסתלקו. טורקיה מתעקשת שיש לה זכות מלאה לערוך חיפושים שם, ויוון הורתה בתגובה לצבאה להיות בכוננות ושלחה ספינות מלחמה לאזור.

מיני-התנגשות

על רקע החשש מתקרית או תאונה כלשהי בין הספינות היווניות והטורקיות, ארדואן אמר היום כי אחת מספינות המלחמה הטורקיות הגיבה "כנדרש" למתקפה כלשהי מצד הספינות היווניות אתמול, מתקפה שארדואן לא ציין מה היו נסיבותיה. אתמול הוא גם הזהיר שאם אוניית הסקר הטורקית תותקף – היוונים ישלמו "מחיר כבד" על כך.
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
מזהיר שיוון תשלם "מחיר כבד", אבל משאיר פתח לדיאלוג. ארדואן
(צילום: AP)
גורמים ביוון אמרו כי הם אינם מודעים לתקרית כלשהי שאירעה אתמול. שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס אמר כי בכוונתו לחשוף בדיון שיקיימו היום שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי בסוגיית המתיחות בים התיכון פרטים על "תקריות מבצעיות בימים האחרונים באזור".
במקביל לטענות על תקרית כלשהי שכבר התרחשה אתמול בין הספינות, היום דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי יום לפני כן, ברביעי, פריגטה יוונית פגעה קלות בפריגטה טורקית שליוותה את אוניית הסקר הטורקית. גורם במשרד ההגנה היווני אמר לרויטרס כי הספינה היוונית נכנסה בטעות לדרכה של הספינה הטורקית, וביצעה תמרון מהיר כדי למנוע התנגשות של ממש. במקום זאת היא "נגעה" רק בחלקה האחורי. "זו הייתה תאונה", אמר הגורם, וציין כי הפריגטה היוונית לא ניזוקה בתקרית.

פתח לדיאלוג

למרות הטון התקיף, נראה שארדואן מנסה גם לשמור על אפשרות של דיאלוג עם יוון, ובשיחה שקיים אמש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הוא אמר כי ארצו תמשיך אמנם בפעילות המתוכננת של אוניית הסקר שלה עד 23 באוגוסט, אך אמר שהסכים לבקשתה של מרקל לגלות "גמישות" בסוגיה. הוא הוסיף כי הוא מקווה שהיוונים "יגיעו לאותה נקודה".
בינתיים בטורקיה הגיבו בחריפות להודעתה אתמול של צרפת על תגבור נוכחותה הצבאית במזרח הים התיכון, לאחר שיחה שקיים הנשיא עמנואל מקרון עם ראש הממשלה היווני קיריאקוס מיצוטקיס. יוון הודיעה ששלחה לאזור שני מטוסי קרב ופריגטה. שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו קרא לצרפת להימנע מצעדים שעלולים להסלים את הסיטואציה באזור, והאשים אותה ב"בריונות".
על רקע כינוס הוועידה המקוונת של שרי החוץ של האיחוד האירופי היום, שבו הם צפויים לדון בין היתר בסוגיית המתיחות בין יוון לטורקיה, קרא שר החוץ הטורקי לאירופים לשכנע את אתונה להתנהג באופן זהיר יותר. "במקום לרצות את יוון ולתת לה תמיכה חסרת תנאים, האיחוד האירופי צריך להזמין אותה לפעול בהיגיון", אמר במסיבת עיתונאים בברן, עם עמיתו השווייצרי איניאציו קאסיס. צ'בושולו הוסיף כי שווייץ הציעה לתווך בין טורקיה ליוון, וכי אנקרה העניקה הסכמה עקרונית להצעה זו.

האיים בלב הוויכוח

בדיון היום בין שרי החוץ האירופים לא צפויות להתקבל החלטות כלשהן, אך אתונה מקווה לקדם בו אפשרות של סנקציות אירופיות נגד טורקיה. לקראת הדיון אמר שר החוץ האוסטרי אלכסנדר שלנברג כי האיחוד האירופי צריך לשקול מחדש את יחסיו עם טורקיה לאור ההתפתחויות האחרונות. הוא הוסיף שאוסטריה מודאגת מאוד מהמצב בים התיכון ושהוא עלול להסלים.
ליוון וטורקיה יש יחסים מתוחים היסטורית, וכבר עשרות שנים שהן מנהלות עימותים על שלל סוגיות. מאז שנות ה-70 הגיעו שתי המדינות לסף מלחמה שלוש פעמים, פעם אחת מתוכן בשל ויכוח בנוגע לזכויות על משאבים בים. הגילוי של מרבצי גז טבעי במזרח הים התיכון בשנים האחרונות, ותוכניות הקידוח שגובשו בעקבות זאת, עוררו מתיחות מחודשת.
המתיחות של הימים האחרונים היא המשך ישיר למתיחות שהתעוררה בחודש שעבר: הטורקים הודיעו כבר אז על שליחת כלי שיט לביצוע עבודות סקר באזור שבמחלוקת בים התיכון, אבל קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התערבה גם אז והצליחה להרגיע את הצדדים ולשכנע את טורקיה להשעות את פעילותה. אלא שבתחילת השבוע הודיעו הטורקים שוב כי הם שולחים כלי שיט לאזור, לדבריהם במחאה על כך שביום חמישי שעבר חתמו יוון ומצרים על הסכם המגדיר אזור כלכלי בלעדי בין שתיהן במזרח הים התיכון.
לדברי אנקרה, חתימת ההסכם היווני-מצרי הוכיחה שטורקיה אינה יכולה לסמוך על יוון, ולכן היא מחדשת את הפעילות. עם זאת, יצוין כי ההסכם בין יוון למצרים בא אחרי שבשנה שעברה חתמה טורקיה על הסכם דומה עם ממשלת טריפולי בלוב, צעד שעורר אז את זעמן של יוון, מצרים וקפריסין, שטענו כי הוא מערער על זכויותיהן הכלכליות באזור. האיחוד האירופי קבע אז כי ההסכם הטורקי-לובי הוא הפרה של החוק הבינלאומי.