3 צפייה בגלריה
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
אהוביה סנדק והרכב שהתהפך במרדף
(צילום: דוברות איחוד הצלה, באדיבות המשפחה)
אחד השוטרים שהיו מעורבים בפרשת מותו של אהוביה סנדק (16) במהלך מרדף משטרתי בשומרון נעצר הבוקר (ראשון) לחקירה במחלקה לחקירות שוטרים בחשד לשיבוש הליכי חקירה. עם זאת, השוטר לא נעצר בחשד להמתה או לעבירה אחרת שקשורה ישירות למותו של סנדק.
ככל הנראה, הסיבה למעצר השוטר בחשד לשיבוש הליכים היא פרסום מהשבוע שעבר של העיתונאי קלמן ליבסקינד, שהביא את גרסת השוטר מפי עורך דינו.
אחד הנערים שנעצרו: "התנגשו בנו, פעמיים"
(צילום: משה מזרחי)

לטענת ארגון חוננו, עו"ד מנשה יאדו שמייצג את משפחת סנדק העביר למח"ש ראיות לשיבוש הליכי חקירה נגד השוטרים המעורבים במרדף. לטענת הארגון, "השוטרים כתבו את דו"חות הפעולה רק חמש שעות לאחר האירוע, ונחקרו שלושה ימים אחריו. זה זמן ממושך שנעשו בו דברים. בנוסף, ישנם סימני שאלה נוספים בכמה נושאים סביב החקירה, שהצבענו עליהם כבעייתיים. ראינו שגם גורמים במח"ש הצביעו על הדברים כבעייתים ומעוררי שאלות".
בארגון הוסיפו: "אנחנו מאוכזבים מאוד מאופן החקירה, ומהדברים שפורסמו מתוך גורמים במח"ש. החקירה פה חייבת להתנהל אחרת ולשנות מגמה. מדינת ישראל חייבת לחקור ולתת תשובות כיצד שוטרים ממשטרת ישראל גדעו את חייו של נער צעיר. עד כה חקירת השוטרים הייתה רפה ולא מקצועית. נקווה שמעצר השוטר הוא לא מס שפתיים לציבור שדורש תשובות, אלא תחילתו של שינוי מגמה אמיתי במח"ש".
השוטרים שהיו מעורבים במרדף אחר סנדק וחבריו, שהיו חשודים ביידוי אבנים לעבר רכבים פלסטיניים, נחקרו כבר שלוש פעמים במח"ש. לפי גרסתם, הם ניסו לעקוף את רכב הנערים במהלך המרדף - אך הנערים ניסו לבלום אותם, וכתוצאה מכך נוצרה ההתנגשות בין שני כלי הרכב. עם זאת, וכפי שנחשף ב-ynet, השוטרים שינו גרסה במהלך חקירותיהם - בתחילה טענו כי לא היה מגע בין כלי הרכב, ולאחר מכן בעדותם במח"ש אישרו שהיה מגע.
3 צפייה בגלריה
נזק לרכב משטרה ע"י מפגינים
נזק לרכב משטרה ע"י מפגינים
נזק לרכב משטרתי לאחר ההפגנה בחשמונאים
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
נזק לרכב משטרה ע"י מפגינים
נזק לרכב משטרה ע"י מפגינים
נזק לרכב משטרתי לאחר ההפגנה בחשמונאים
(צילום: דוברות המשטרה)
בשבוע שעבר דרשה משפחת סנדק שימונה שופט חיצוני לחקירת הפרשה, בטענה שהחקירה שעורכת מח"ש לא מתנהלת היטב. לטענת עורכי הדין של המשפחה מארגון חוננו, "במח"ש יש חוקרים טובים, אבל כפי שראינו ראש מח"ש ויתר המעורבים לא עורכים את החקירה כראוי. אנחנו רוצים ליצור אמון במערכת אכיפת החוק, ולכן חקירת האירוע צריכה להיות על-ידי גורם חיצוני בלתי תלוי".
מסיבת העיתונאים התקיימה לאחר שנחשף מכתב שכתב סגן ראש מח"ש, משה סעדה, שתקף את ראש מח"ש קרן בר מנחם על שחרור השוטרים המעורבים בפרשה. סעדה, שנחשב למבקר תקיף של הפרקליטות והארגון שלו הוא שייך, טען כי בר מנחם הנחתה לשחרר את השוטרים החשודים בטענה ש"בחקירת הנערים לא עלתה טענה שלפיה מות הנער נגרם כתוצאה ממשהו שביצעו השוטרים". עם זאת, בסרטון שהתפרסם לראשונה ב-ynet אומר אחד הנערים בעת שנלקח מבית החולים למעצר: "כן. התנגשו בנו. פעמיים". גם בחקירתם טענו הנערים שהרכב המשטרתי התנגש בהם. בפרקליטות טענו מנגד כי "כל ההחלטות מתקבלות משיקולים ענייניים ומקצועיים בלבד".
כיכר דיזינגוף נצבעה באדום במחאה על מות סנדק
(צילום: אריק מרמור, הגר נחום)

בדו"ח שהזמינה המשפחה מחוקר פרטי, שנחשף ב-ynet, נטען כי התאונה נגרמה לאחר שרכבם של הבלשים סטה לכיוון המכונית הנמלטת, נגח בה - ובין שני כלי הרכב אירעה התנגשות. ממצא נוסף שעלה מהדו"ח וסתר את טענות המשטרה: "הרכב של הצעירים לא סטה שמאלה במהלך הנסיעה; לא נמצאו סימני בלימה על הכביש, מה שאומר שהתאונה התרחשה תוך כדי תנועה של שתי המכוניות; הרכב שבו נסעו הצעירים התהפך פעמיים בעקבות ההתנגשות".
בתוך כך, אמש הפגינו עשרות בני אדם על מותו של סנדק בכניסה ליישוב חשמונאים. במהלך ההפגנה עצרה המשטרה חשוד שיידה אבנים וזיקוקים לעבר השוטרים. לפי המשטרה, בעקבות המעצר החלו המפגינים ליידות אבנים לעבר הכוחות ולתקוף את השוטרים, והסבו בכך נזק רב לכלי רכב משטרתיים. כוחות נוספים שהוזעקו למקום עצרו לחקירה ארבעה חשודים בתקיפת שוטרים וגרימת נזק. בסך הכל, נעצרו עשרה בני אדם בהפגנות על מותו של סנדק אתמול.
התאונה שבה נהרג סנדק התרחשה לפני כשלושה שבועות. לפי החשד, לאחר שסנדק וחבריו השליכו אבנים לעבר רכבים פלסטיניים, השוטרים הציבו מחסום על ציר סמוך לבעל חצור שבאזור בנימין - אך רכב הנערים עקף את המחסום במהירות והתפתח מרדף אחריהם. במהלך המרדף התנגשו הרכבים, וככל הנראה כתוצאה מכך התהפך רכב הנערים ואהוביה נהרג. מאז התקרית מתקיימות הפגנות ברחבי הארץ למען הקמת ועדת חקירה חיצונית לפרשה ובדרישה לסגור את המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י. חלק מההפגנות הפכו לאלימות, ובמהלכן הותקפו שוטרים והושחתו תשתיות.