נתניהו בכנסת: "מקהלת באסה סבבה"
(צילום: ערוץ כנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע בצהריים (שני) למליאת הכנסת במסגרת דיון 40 חתימות שיזמו חברי סיעת יש עתיד-תל"ם תחת הנושא "הכישלון המחפיר של ראש הממשלה בניהול המשבר הכלכלי והבריאותי". ynet העביר את הדיון בשידור חי.
6 צפייה בגלריה
נאומים במליאת הכנסת
נאומים במליאת הכנסת
נתניהו ולפיד בכנסת
(צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת)
"זו הפעם השנייה בגל השני בלבד שהאופוזיציה מחייבת אותי להגיע לדיון פוליטי של ניגוח על חשבון זמן יקר שכולנו זקוקים למאבק בקורונה", אמר נתניהו בפתח דבריו. "אני מכבד את התהליך הדמוקרטי ואת הכנסת, אבל בעתות חירום יש צורך של כולם, כולל האופוזיציה, להיכנס מתחת לאלונקה. את הדברים הענייניים שהעלו פה רשמתי לפניי, אך לצערי הרוב היה מודגש לניגוח. ברוב מדינות העולם האופוזיציה מסייעת לממשלה, ולצערי זה לא מה שקורה בישראל".
נתניהו המשיך ופירט על נתוני התחלואה: "אנחנו צריכים את ההחלטות האלה כדי להציל חיים ולהוריד את התחלואה. למרות שהנתונים מעודדים, אי אפשר להיכנס לשאננות. הנתונים שרואים היום משקפים את צעדי העבר, ולכן צריך לכבד את הכללים היום, מחר ומחרתיים".
אחרי שיו"ר הכנסת יריב לוין נאלץ לקרוא לסדר כמה ח"כים שהתפרצו לדברי נתניהו, ראש הממשלה המשיך ואמר: "כל מה ששומעים מהאופוזציה ומהתקשורת זה שתי מקהלות רועשות - הכל סבבה והכל באסה. אמרו כאן שהכל סבבה, אין מגפה, אין קורונה ואם יש זה לא רציני. במקביל צעקו שהכל באסה. הכל קורס וחסר תקווה.
6 צפייה בגלריה
נאומים במליאת הכנסת
נאומים במליאת הכנסת
נתניהו בכנסת: "מקהלת באסה סבבה"
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
"צעקתם 'תנו כסף', ואז נתנו סיוע ענק וצעקתם 'למה אתם מפזרים את הכסף?'. צעקתם להגדיל את הבדיקות, ואז אמרתם בדיקות זה לא מה שחשוב אלא מכונות הנשמה. בקיצור, באסה סבבה. אתם תמשיכו את מקהלת באסה וסבבה, ואני וחבריי נמשיך לפעול למען הצלת חיים ולקידום בדיקות מהירות שיסיעו בשגרת הקורונה".

לפיד: "נתניהו חי באקווריום"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד עלה לאחר מכן ואמר: "ראש הממשלה אמר מעל כל במה אפשרית, שהמצב פשוט מצוין. לטענתו, ישראל עוברת את משבר הקורונה באופן יוצא מן הכלל, והוא מטפל במשבר הקורונה באופן עוד יותר יוצא מן הכלל. מצבם הבריאותי של האזרחים מצוין. מצבם הכלכלי מעולה. לטענתו, שוב מתקשרים אליו מכל העולם ללמוד ממנו איך לפעול. לא ברור מי בדיוק האנשים האלה שמתקשרים, אבל הוא אומר שהם מתקשרים.
"מדי פעם הוא מודה בשפה רפה שהיו גם טעויות. בגלל הכנסת, בגלל שאשא-ביטון, בגלל ההפגנות, תמיד מישהו אחר אשם - אבל רוב הזמן, הוא פשוט אומר: הכל פנטסטי.
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד במליאת הכנסת
(צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
"יש בעולם דבר כזה מציאות. יש דבר כזה נתונים. יש דבר כזה עובדות, סטטיסטיקות, יש רופאים, יש מדענים, יש את נתוני בנק ישראל, נתוני האוצר - יש מציאות. במציאות כל עסק חמישי בישראל נסגר. כל צעיר רביעי בישראל חי מהאוברדראפט. לאנשים אמיתיים בחיים האמיתיים נורא קשה. במציאות ישראל היא המדינה היחידה בעולם שהלכה לסגר שני מלא. אמרת בטלוויזיה, בלי למצמץ, שעוד מדינות הלכו לסגר מלא, לא נמצאו מדינות כאלה. בכל אופן לא בכדור הארץ.
"הכל אצלך פוליטיקה. בגלל פוליטיקה לא הפעלת בזמן את מערכת הביטחון. בגלל פוליטיקה אתה לא מבצע אכיפה בערים חרדיות. נותן להפקרות להשתולל. בגלל פוליטיקה לא הפעלת את הרשות הלאומית לשעת חירום.
"בשיא המשבר התעסקת כל היום במשפט שלך, במנדלבליט, בתקשורת. בכל מה שלא רלוונטי לחייהם של הישראלים. כי אתה לא חי אתנו באותה שנה, ואתה לא חי אתנו באותה מדינה. אתה חי באיזו בועה נפשית ורגשית. אולי זה יפתיע אותך, אני לא מאשים אותך. זה בלתי נמנע. אחרי כל כך הרבה שנים. כל מה שאנחנו רואים עכשיו בלתי נמנע. השחיקה, הכשלונות, הניתוק.
"אני מאמין שאתה באמת לא יודע שנכשלת בטיפול בקורונה, אבל נכשלת. השלטים על החנויות - להשכרה, להשכרה, להשכרה, להשכרה, למכירה, למכירה, להשכרה – הם לא שם נגדך, אבל הם שם כי נכשלת. המשך הכהונה שלך לא בריא לנו. ישראל חייבת להבריא. אתה כבר יותר מדי שנים בשלטון. זה משבר מסוג חדש, והוא זקוק למנהיגים מסוג חדש".

זמיר: "אובדן שליטה". ליברמן: "סע לשלום"

ראשון הנואמים היה חבר הכנסת יוראי להב הרצנו מיש עתיד. "איך אתה לא מתבייש?", פנה אל ראש הממשלה. "אתה מכיר את הנתונים, בקיא בעובדות. היית שר אוצר אז אתה מבין את המשמעויות. אחוז האבטלה עומד היום על 32%. כל מובטל שלישי במשק הוא צעיר. חצי מהסטודנטים איבדו את מקום עבודתם בשיא המשבר. אתה הרי מבין שבמו ידיך אתה יוצר דור אבוד, דור שלם שיפספס את ההזמדנות להיכנס לשוק העבודה. מצוקה כלכלית שלעולם לא יתאוששו ממנה.
"מה עם החלומות שלהם? אתה גומר אותנו. אתה שותה לנו את העתיד עם קשית. ראש הממשלה, איך אתה לא מתבייש? 51% מהסטודנטים אבדו את מקום העבודה שלהם. רבע מכל הסטונדטים שוקלים לנשור מהלימודים בגלל מצוקה כלכלית".
שר התיירות לשעבר אסף זמיר, שהתפטר מהממשלה, אמר כי "יש הזדמנות אחת שבה אתה יכול להוכיח שטובת עם ישראל לנגד עיניך, וכל מי שנמצא כאן מסכים איתי: העברת תקציב 2021 עכשיו, גם אם המחיר הפוליטי הוא אובדן הכיסא שלך.
6 צפייה בגלריה
נאומים במליאת הכנסת
נאומים במליאת הכנסת
"יכולנו להעביר תקציב, לולא הייתם עסוקים בהישרדות פוליטית". אסף זמיר
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
"המחיר הפוליטי הוא אובדן שליטה אחרי עשור אנחנו צריכים תקציב", אמר זמיר. "ישראל חייבת תקציב ויכולנו להעביר אותו, לולא הייתם עסוקים בהישרדות הפוליטית שלכם ובבריתות פוליטיות. אין ישיבת ממשלה שהבריתות הללו לא הקדימו את דעת המומחים". זמיר הוסיף כי "יש ישובים שיכלו להיות ירוקים, והם אדומים בגלל חולשה פוליטית"
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, עלה גם הוא על הדוכן, ואמר: "ראיתי בחיי הרבה הופעות של ראשי ממשלות' אבל מעולם לא ראיתי הופעות עלובות ושקריות. רק אתמול פרסם שירות תעסוקה שהגענו לכמעט מיליון מובטלים, חלק גדול מהם אנשים צעירים בתחילת דרכם.
"אתה כל הזמן מיילל", אמר לירמן. "היועמ"ש, הפרקליטות, הרדיפה. מי מינה את אביחי מנדלבליט ליועמ"ש? מי מינה את פרקליט המדינה שי ניצן? אתה. מי מינה את דינה זילבר? אתה. גם בכל הנוגע למאבק בקורונה, אתה מספר לנו סיפורי 'עלי ביבי'.
6 צפייה בגלריה
נאומים במליאת הכנסת
נאומים במליאת הכנסת
ליברמן במליאה: "סיפורי עלי ביבי"
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
"אדוני רה"מ מתפאר בדוקטרינת נתניהו, אבל מה שאני רואה ושומע זה קומבינות נתניהו עם החרדים. אתה פותח גני ילדים בערים אדומות בניגוד לכל ההמלצות של כל המומחים, ומאפשר למרות שלא שאלו אותך, ולא סופרים אותך, גם לפתוח תלמודי תורה. זה קרה אתמול, ומה היום? ועדת הכספים הם קיבלו פרס בדמות 75 מיליון שקל. המקוואות פתוחים והבריכות סגורות. הציבור לא מאמין לך ולא סומך עליך. אז אדוני רה"מ, קח את האחריות, נגיד לך יפה תודה, וסע לשלום, המפתחות בפנים".
חברת הכנסת איילת שקד תקפה את נתניהו על דבריו נגד בנט ולפיד, ואמרה: "מי שכרת ברית עם עמיר פרץ ואבי ניסנקורן לא ראוי להטיף לנו מוסר. שקר שחוזרים עליו שוב ושוב לא הופך לאמת, כמו שסגר לא הופך לסיפור הצלחה. רק מדינות נחשלות מגיעות לסגר שני".

6 צפייה בגלריה
נאומים במליאת הכנסת
נאומים במליאת הכנסת
שקד לנתניהו: "מי שכרת ברית עם פרץ וניסנקורן לא ראוי להטיף מוסר"
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
שקד פנתה גם לח"כים מכחול לבן ואמרה: "שלוש מערכות בחירות הייתם עם המוטו 'רק לא ביבי'. לא היה לכם כלום להציע. ומה קרה לכם? הפכתם לסחבה בממשלה שלו".
יו"ר הקואליציה מיקי זוהר נאם ארוכות בתגובה לחברי האופוזיציה ואמר: "התכנסנו כאן לדיון מיוחד על 'הכשלון בניהול משבר הקורונה'. חברינו לאופוזיציה, אני אומר בכנות וברצינות רבה, אני חושב שזה לא מוסיף לכם כבוד. משבר הקורונה פוקד את העולם כולו ולא רק את ישראל, ואתם עומדים פה בזמן שעם ישראל נאבק בנגיף, ומה יש לכם לומר? לתקוף אישית את רה"מ מבוקר עד ערב. זה מה שיש לכם לומר לציבור בזמן המאבק הגדול ביותר שהיה לעם ישראל ולעולם כולו בכל מה שקשור לנושאים רפואיים.
זוהר הוסיף כי "יש גבול לקו שבו אתם נוקטים. זה קו שלא מוביל את מדינת ישראל לחוף מבטחים. אני לא אומר לכם שאתם צריכים לא לבקר, זה תפקידכם, אבל מזמן חציתם את הקו ויכול להיות שגם אני, מיקי זוהר, חציתי את הקו. במאבקים, בניגוחים, במלחמות".
פורסם לראשונה: 16:57, 19.10.20