הרשימה נסגרת: בהתאם להחלטת ועדת האיתור לפרקליט המדינה, היום (א') מסתיים מועד הרישום למועמדות לתפקיד שלא מאויש באופן קבוע זה שבעה חודשים. במקביל, הבוקר נודע כי עו"ד ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה והתובעת במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליטה שלא להתמודד על התפקיד.
2 צפייה בגלריה
עו"ד בן ארי. לא מתמודדת
עו"ד בן ארי. לא מתמודדת
עו"ד בן ארי. לא מתמודדת
(צילום: באדיבות דוברות משרד המשפטים)
עד כה לא פורסמו שמות המועמדים באורח רשמי, אולם ידוע כי מועמדים ספורים הגישו את הטפסים בנציבות שירות המדינה. ההערכה היא שאם לא יוגשו שמות רבים, עשויה לעלות הצעה של הוועדה בראשות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפנות לעורכי דין ושופטים בכירים כדי שיסכימו להציג את מועמדותם.
מקורות משפטיים מעריכים כי לעובדת הגשת המועמדויות המעטות כמה סיבות. בין היתר תחושה שהיועץ המשפטי לממשלה, שאמור לעבוד בצמוד עם פרקליט המדינה, מעדיף את מועמדותם של המשנה לפרקליט המדינה שלמה (מומי) למברגר או פרקליט מחוז חיפה עו"ד עמית איסמן ולכן אין ערך להתמודדות אחרים.
בנוסף, מועמדים הביעו חשש מהתמודדות בטיעון שמי שמגיע היום למשרה כה בכירה צפוי ל"זובור" מצד פוליטיקאים והתקשורת שיפשפשו בעברם באורח המפר כל פרטיות ועלול לפגוע בשמם הטוב ולעשות להם "שיימינג".
שר המשפטים ניסנקורן מתייחס לוועדת האיתור
(צילום: אורי דוידוביץ, משי בן עמי)

לפי המקורות המשפטיים, הסיבה השלישית למיעוט המתמודדים נוגעת לעובדה שפרקליט המדינה יעסוק גם בתיקי ראש הממשלה נתניהו - דבר שעלול להרתיע אותם בגלל הקשיים. כמו כן איש לא יודע אם תהליך הבחירה של פרקליט המדינה יושלם גם אם ועדת האיתור תגיע לסוף דרכה. במשרד המשפטים הביעו חשש שגם אם ייבחר מועמד ראוי, לא ברור אם ראש הממשלה נתניהו לא יתערב ויעכב את הליך אישור המינוי בשל העובדה שהוא מנוע פורמלית ממעורבות במינוי.
לפי פסיקת בג"ץ, כאשר ייבחר המועמד לתפקיד - על הממשלה להמציא טעמים מיוחדים כדי למנוע את האישור. עם זאת, ההערכה היא שנתניהו, ששולט על סדר יומה של הממשלה, יכול לעכב את האישור עד אין קץ. כמו כן אמרו במשרד המשפטי כי הכרזת נתניהו ביום חמישי שעבר בפני בג"ץ שלפיה הוא מתכוון לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לשניים - בחירת ראש התביעה הפלילית שאינו כפוף ליועץ עשויה להיות מרכיב בהליך הבחירה.
עם הגשת שמות המועמדים תערוך הנציבות סינון ראשוני כדי לבדוק אם הם עומדים בתנאי הסף. מיד לאחר הפרסום הרשמי תתכנס הוועדה לקביעת סדרי עבודתה ובעיקר לעבד את אמות המידה הנדרשות לצורך הבחירה.
למשל, רשימת הדגשים של המומחיות הנדרשת מהפרקליט ובכללם ניהול מערכת גדולה, מדרג ההעדפות בניסיון הנדרש במשפט הפלילי, המנהלי והאזרחי וכן ניסיון בהופעות בבתי משפט. בהמשך יזומנו המועמדים לראיונות בפני חברי ועדת האיתור ולאחר מכן ייערך סינון ראשוני שיגדיר כחמישה עד שישה מועמדים סופיים שמהם תמליץ הוועדה על מועמד אחד לבחירת הממשלה.
פרט למשנה ליועץ המשפטי למברגר ועו"ד איסמן, הגישו עד כה מועמדות סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים עו"ד משה סעדה והסנגור הפלילי עו"ד אייל בסרגליק. בנוסף שוקלים את הגשת מועמדותם עורך דין פלילי בכיר אחר וכמה שופטים מחוזיים.
2 צפייה בגלריה
עורכת דין טלי גוטליב
עורכת דין טלי גוטליב
עו"ד טלי גוטליב
בסוף השבוע הגישה את מועמדותה לתפקיד גם עו"ד טלי גוטליב. "בשלה העת להירתם למען הציבור", ציינה עו"ד גוטליב במכתב שבו הגישה את מועמדותה לחברי ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה.
גוטליב, שמתמחה בתחום הפלילי זה 20 שנה, ייצגה עשרות חשודים בתיקים פליליים שחלקם עוררו הדים רבים. "אני נחושה להזכיר ולזכור לשמור על כבודם של אזרחי ישראל, לשמור על זכויותיהם בקנאות, להזכיר ולזכור כי תפארת הפרקליטות בחמלתה, ביושרה ובמקצועיותה", ציינה.
עו"ד גוטליב, גרושה עם שלושה ילדים, מעלה מדי פעם את הסוגיות שעמן היא נאלצת להתמודד כאם לבת עם אוטיזם. "זו ילדה שלימדה אותי יותר מכול סבלנות, סובלנות, חמלה, הכלה מאמץ, כישלון והצלחה", ציינה עו"ד גוטליב במכתב הגשת ההתמודדות.