צוות החקירה קבע כי ההתרסקות בקורס הטיס נבעה מהזדקרות מטוס הסנונית הוותיק וכי הסיכון מתופעה זו לא היה מוכר בארץ או בעולם – אך הממצאים הללו לא מספקים את אביו של אחד משני ההרוגים באסון בנובמבר אשתקד, פרח הטיס ליהוא בן בסה ז"ל שמת יחד עם מדריך הטיסה איתי זיידן ז"ל.
3 צפייה בגלריה
שלמה בן בסה וליהוא בן בסה ז"ל
שלמה בן בסה וליהוא בן בסה ז"ל
שלמה בן בסה ובנו ליהוא ז"ל. "התגייס עם זיק בעיניים, עם רצון אדיר להצליח"
(צילום: נדב אבס)
שלמה בן בסה מדבר על בנו
(צילום: נדב אבס)

אביו של ליהוא, שלמה בן בסה, חשף היום (ה') בפוסט בפייסבוק שלו מכתב חריף ששלח למפקד חיל האוויר עמיקם נורקין ולמפקד בית הספר לטיסה, ובו הביע תמיהה מכך שהסיכון מתופעת ההזדקרות לא היה מוכר בנוגע למטוס הסנונית הקל שנמצא בשירות בחיל האוויר כבר כמעט 20 שנה, ואף האשים כי בבית הספר לטיסה השתרשה תרבות ארגונית בעייתית בכל הנוגע לשמירה על נהלי הבטיחות.
"המשכתם להישאר שאננים לנוכח התרבות הארגונית שהשתרשה בבית הספר, שבעטיה נוצר במהלך השנים קצר בין מפקדים צעירים למדריכים ותיקים שלא הסכימו לקבל מרות. לא השכלתם לעקור מן היסוד הלכי רוח של מדריכים שנטו לכיוון של התרברבות וזלזול מסוים בנהלי הבטיחות", כתב האב במכתבו למפקדים.
האב טען כי הונהג נוהל חדש במהלך תרגילי פתע בטיסות האימונים, שלפיו אסור למדריכים לטוס נמוך מאוד אם אין סיבה הכרחית לכך. הנוהל הזה, לדבריו, "הועבר למדריכים כלאחר יד בין מספר הוראות נוספות לחתימה אלקטרונית ולא בוצע תדריך רחב ופנים אל פנים".
3 צפייה בגלריה
שניות לאחר התרסקות המטוס הקל
שניות לאחר התרסקות המטוס הקל
זירת ההתרסקות ליד רהט, בנובמבר
האב הלין על גיוס יתר של חניכים באופן שלדבריו יצר עומס על המדריכים וטען כי הלחצים והעומסים גרמו לכך שחקירות על תקלות שהתגלו בטיסות היו שטחיות או כלל לא נעשו. "מה הטעם לגייס כל כך הרבה חניכים אם ממילא 50% מודחים בשלב הראשון של המיון? תהליכי מיון סימולאטוריים היו עשויים לקטוף את המתאימים ביותר לטיסה ולחסוך בכמות הטיסות היוצרות לחץ רב".
בן בסה הוסיף במכתבו: "המשכתם לאמץ את שיטת השאננות שהייתה נהוגה אצל מפקדי בית הספר הקודמים של 'סמוך עליי' – הרי סוס מנצח לא מחליפים ולראיה לא הייתה תאונה בבית הספר מאז 2008 – והתעלמתם מהזרמים התת-קרקעיים שכיוונו למסקנה החותכת והבלתי נמנעת שתאונה כזאת תתרחש וחייבת להתרחש ביום מן הימים עקב הנסיבות הקיימות".
האב ציין כי את המכתב כתב ביום הולדתו שלו: "במועד תחילת חיי אני זועק על נטילה במקביל של חיים אחרים. על מותו של מי שאין יקר ממנו לכל בן אנוש – ובמקרה הזה בני יקירי ליהוא. התחושות הכואבות שעולות בקרבי הן שלא הצלחתם לשמור על שלומו של ליהוא. הבן שלי התגייס עם זיק בעיניים, עם רצון אדיר להצליח, הוא סמך עליכם, בטח בכם, נתן בכם את מלוא האמון בתמימותו הטהורה כיאה לבני גילו – ואתם לא עמדתם בהבטחה".
בנוגע למסקנות הדו"ח הסופי אתמול, הביע האב ספק באשר לדברי החוקרים שלפיהם תופעת ההזדקרות לא הייתה מוכרת בחיל האוויר וגם לא בעולם. הזדקרות היא הפרעה בזרימת האוויר לכנף המטוס, שפוגעת בכוח העילוי ועלולה לגרום לגלגול המטוס ולאובדן גובה. בצה"ל אמרו אתמול כי בעקבות ההזדקרות התמודדו המדריך זיידן ופרח הטיס בן בסה עם "מצב טיסה בלתי נשלט", שממנו לא היו יכולים להיחלץ.
3 צפייה בגלריה
דגם המטוס שהתרסק
דגם המטוס שהתרסק
דגם המטוס שהתרסק. "הסיכון לא היה מוכר, גם לא בעולם"
לפי צה"ל, הסיכון מתופעה זו לגבי מטוס הסנונית לא זוהה במסגרת קליטתו בחיל האוויר ולאורך שנות שירותו הרבות – וכתוצאה מכך הצוותים בטייסת המיון לא הוכשרו להתמודדות עמו. "בנוסף, היה חוסר במידע בספרות יצרן המטוס בנוגע לתופעת ההזדקרות שהצוות חווה בטיסה זו", כתב אלוף משנה א', שעמד בראש צוות המומחים. לפי צה"ל, צוות התחקיר ציין כי מבדיקה עם מתפעלים אחרים של המטוס בעולם, גם הם לא הכירו את הסיכון הזה. צוות התחקיר מצא כי "נדרש לבצע שינויים בשגרת הטייסת ובאופן התנהלותה כדי לאפשר מיצוי טוב יותר של הניסיון והמקצועיות הרבים שמצויים בקרב אנשיה".
על כך כתב האב: "האם במהלך 130,000 אלף הטיסות שבוצעו במטוס הזה בחיל האוויר לא אובחנה התקלה הזאת? האם במיליוני הטיסות שבוצעו בכל החילות בעולם לא עלו על זה? האם היצרן הגרמני ובהתחשב בכך שאנחנו יודעים כמה התוצרת הגרמנית אמינה היה מסתיר דופי כזה אם היה קיים?".
בסיום דבריו הוסיף האב השכול כי טענותיו מבוססות שיחות שניהל עם חוקרי התאונה ועם מפקד בית הספר לטייס: "לצערי הצבא מסרב לתת לי את הדו"ח הסופי, בטענה שהוא צריך לעבור בדיקה משפטית של פרקליטות הצבא, וממילא רוב הדברים נאמרו בעל פה בלי תיעוד בדו"ח או בתיעוד מזערי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה״ל משתתף בצערו וכואב את כאבו של שלמה בן בסה על מות בנו ליהוא ז״ל. לאחר התאונה הוקם צוות מומחים בחיל האוויר אשר ערך תחקיר יסודי ומקיף שנמשך כארבעה חודשים. במסגרת התחקיר העמיקו החוקרים בכדי למצוא את הגורם שבגינו נגרמה התאונה. דו"ח ממצאי צוות המומחים הוצג למפקד חיל האוויר, אשר קיבל אותם והורה על ביצוע מספר פעולות לתיקון ויישום הלקחים. סיכום ממצאי התחקיר, יימסר כמקובל לידי משפחות החללים בתאונה, לאחר קבלת האישורים הנדרשים. צה״ל ימשיך ללוות ולתת מענה בכל הנדרש למשפחות בן בסה וזיידן".