כוחות מיוחדים של הצי הבריטי השתלטו על מכלית נפט בתעלת למאנש, בעקבות דיווחים על שבעה נוסעים סמויים שניסו לחטוף את כלי השיט ואיימו על הצוות. שבעת החשודים נעצרו. זהותם אינה ידועה בשלב זה ולא ברור מה תכננו לעשות במכלית.
האירוע החל אתמול בבוקר אחרי שהמכלית אנדרומדה שידרה אותות מצוקה. משמר החופים הבריטי הזניק למקום שני מסוקים והרשויות סגרו את האזור שסביב הספינה בטווח של שלושה קילומטרים. לאחר מכן, כוחות של שירות הסירות המיוחד (SBS) פשטו על כלי השיט סמוך לאי וייט שלחופי בריטניה.
2 צפייה בגלריה
המכלית בתעלת למאנש
המכלית בתעלת למאנש
זהות החשודים אינה ידועה. המכלית שנתפסה
(צילום: רויטרס)
"כוחות מזוינים השיגו שליטה על כלי השיט ושבעה אנשים נעצרו", מסר משרד ההגנה. "דיווחים ראשוניים מאשרים כי הצוות בטוח ומצבו טוב". דובר של המשטרה אמר כי לא דווח על נפגעים בתקרית.
ה-SBS, יחידת עילית ימית ללוחמה בטרור, היא אחת היחידות המיוחדות הסודיות ביותר בבריטניה ובדרך כלל הפעילויות שלה מסווגות. היחידה פעלה כבר במלחמת העולם השנייה והייתה מעורבת ברבים מהסכסוכים ב-70 השנים האחרונות, כולל באפגניסטן ובעיראק.
המכלית, המנוהלת על ידי חברה יוונית, יצאה מלאגוס שבניגריה ב-6 באוקטובר והייתה אמורה לעגון בסאות'המפטון אתמול בבוקר ב-10:30 (לפי שעון מקומי). לפי נתוני אתר המעקב אחר תנועת ספינות MarineTraffic.com, המכלית החלה להקיף אזור שנמצא כחמישה קילומטרים מדרום-מזרח לסנדאון שבאי וייט בסביבות השעה 10:00.
2 צפייה בגלריה
המכלית בתעלת למאנש
המכלית בתעלת למאנש
אלפי מהגרים חצו השנה את התעלה בדרך לבריטניה. המכלית בתעלת למאנש
(צילום: AP)
כריס פארי, בכיר לשעבר בצי המלכותי וכיום עמית במכון המחקר רויאל יונייטד, אמר כי מסלול כלי השיט הפך בלתי יציב וקיצוני ככל שהתקרב לנמל, וככל הנראה הצוות נסוג לאזור מאובטח המכונה "המצודה", כדי לשמור על השליטה בכלי השיט. פארי הוסיף כי ככל הנראה הקפטן ניסה למנוע את הובלת המכלית לאזור מאוכלס סמוך לבסיס של חיל הים, היכן שעוגנות נושאות המטוסים.
בוב סילי, המייצג את האי וייט בפרלמנט, אמר כי ממשלת בריטניה עשויה לכנס את ועדת החירום כדי לדון באירוע. לדבריו, בעיות אפשריות בכלי השיט מעוררות דאגה בגלל מטען המכלית ומשום שהספינה יצאה ממערב אפריקה. הוא הוסיף כי אירועים מסוג זה אינם נדירים והם צפויים להתגבר ככל שמהגרים יחפשו דרכים חדשות להיכנס לבריטניה.
אלפי מהגרים בלתי חוקיים ומבקשי מקלט עתידיים ניסו לחצות את תעלת למאנש מצרפת כדי להגיע לחופי בריטניה השנה. לעתים קרובות המהגרים משלמים לסוחרים בבני אדם שיעזרו להם לחצות את אחד מנתיבי הספנות העמוסים בעולם בסירות גומי עמוסות.
משרד ההגנה הבריטי מסר כי שר ההגנה בן וואלאס ושרת הפנים פריטי פאטל אישרו את הפעולה לבקשת המשטרה. כעת תמשיך המשטרה בחקירה. "אני משבח את העבודה הקשה של הכוחות המזוינים והמשטרה להגנה על חיים ולהבטחת ביטחון הספינה", אמר וואלאס. "כולנו צריכים להיות אסירי תודה לאנשינו האמיצים".