תיעוד: צעירים יהודים תוקפים ערבי בגז מדמיע בירושלים
(צילום: חדשות כל העולם )

צעירים יהודים תועדו אמש (ג') משתוללים במרכז ירושלים, תוך שהם קוראים קריאות נגד ערבים - ואף תוקפים צעיר ערבי עם גז פלפל. התקיפה הזו מתרחשת על רקע הפרות הסדר בבירה וההתנכלויות ליהודים ברחובות ירושלים מצד צעירים ערבים, שחלקם מתעדים את המעשים ומפיצים אותם ברשתות החברתיות.
קבוצת הצעירים הסתובבה במרכז העיר והם תועדו צועקים בין היתר "מוות לערבים" ו"ערבי הוא בן זונה". אותה קבוצה עצרה בהמשך רכב ובו שני נוסעים ערבים. הם הציקו לשניים, שיצאו מהרכב וקראו לקבוצה לחדול. "זוז אחי, די", הפציר בהם אחד הנוסעים הערבים. שניות לאחר מכן נראה בתיעוד התקרית אחד הצעירים היהודים מרסס גז פלפל בעיניו של הצעיר הערבי, כשחבר נוסף מהקבוצה בועט ברכבם. חברי הקבוצה פצחו מיד בקריאות "מוות לערבים".
3 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
תיעוד התקרית. המתיחות בירושלים בשיא
(צילום: חדשות כל העולם )
3 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
(צילום: חדשות כל העולם )
המתיחות בבירה גבוהה מאוד כעת. על רקע ההתפרעויות בשער שכם של צעירים ערבים, ארגון להב"ה מתכנן לקיים שם ביום חמישי בערב הפגנה משלו. בארגון הימני קיצוני אמרו: "ירושלים הפכה למערב פרוע. מחבלים ערבים מטילים אימה ותוקפים יהודים על בסיס יומיומי. משטרת ישראל שותקת. עברנו את התקופה שיהודים חוטפים מכות ושותקים".
המתיחות החלה עם תחילת חודש הרמדאן בשבוע שעבר. בעקבות החלטת המשטרה לסגור בתקופה זו את המדרגות בשער שכם המוביל לעיר העתיקה – שם נוהגים לשבת צעירים ערבים – החלו מהומות. הצעירים, רובם קטינים, מיידים כמעט כל ערב אבנים ובקבוקים, יורים זיקוקים לעבר כוחות הביטחון וגורמים נזק לכלי רכב, אזרחיים ומשטרתיים, במחאה על סגירת המדרגות. האירועים לרוב מתרחשים בסוף זמן תפילת הערב בהר הבית. עד כה נעצרו או עוכבו לחקירה 50 חשודים.
במקביל התפתחה תופעה שבמסגרתה צעירים ערבים מתעמרים ביהודים, בעיקר בעלי חזות חרדית, מתעדים זאת – ואז מעלים את הסרטונים לרשתות החברתיות, במיוחד לטיקטוק. הסרטון הראשון שהופץ ועורר זעזוע הוא אותו תיעוד שבו נראה צעיר ערבי סוטר לתלמיד ישיבה ברכבת הקלה. שלושה בני אדם נעצרו בחשד למעורבות באירוע – שניים מהם אתמול – בהם גם החשוד המרכזי, בן 17 משועפט. החשוד ברח לשטחים ונעצר במעבר קלנדיה שבגזרת עוטף ירושלים. עוד לפני כן נעצר החשוד בצילום הסרטון ובהפצתו.
עימותים בכיכר צה"ל בירושלים
(צילום: ידידיה אפשטיין)

מאז, רצף הסרטונים גבר, ובסרטונים נוספים תועדו מיידים אבנים ומתיזים גז מדמיע לעבר חרדים. בסרטון אחר, קבוצת צעירים ערבית נצפית הולכת על פסי הרכבת ברחוב יפו – מטרידה שני צעירים חרדים ומאיימת עליהם. התקריות האלימות מטרידות את המשטרה, שמודאגת גם מאופן פרסומם. במשטרה מתייחסים לאירועים ברשתות החברתיות כאל זירה נפרדת לחלוטין.
תת-ניצב סמי מרציאנו, מפקד מרחב קדם במחוז ירושלים, אמר בשיחה עם ynet: "עצם הפרסום יוצר אווירה מסוימת בציבור ויוצר גם מוטיבציות אצל צעירים. זה עושה חשק לאנשים להצטרף לטרנד. הרשת החברתית היא זירה בפני עצמה. אנחנו פועלים לאתר סרטונים שבהם אנחנו מזהים פעולות פליליות".
ידידיה אפשטיין, חרדי בן 15, תיעד את האירועים הללו ואף הותקף בעצמו. בשיחה עם ynet הוא סיפר: "יהודים עשו סוג של צעדת מחאה בגלל המצב הזה, שמשפילים יהודים, ובאיזשהו שלב הגיעו הערבים והתעמתו איתם. הם ישר התחילו לזרוק אבנים ובקבוקי זכוכית. אותה קבוצה המשיכה לתקוף עוד יהודים ואז הלכה. חטפתי גם גז פלפל, מזל שהיינו קבוצה גדולה של יהודים כי אחרת זה היה נגמר רע".
3 צפייה בגלריה
תגבור כוחות משטרה במזרח ירושלים
תגבור כוחות משטרה במזרח ירושלים
כוחות הביטחון בשער שכם
(צילום: גיל יוחנן)
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין גינה אתמול את המתקפות הללו: "תמונות התקיפה המטלטלות של יהודים החווים התעמרות כך סתם, ללא סיבה, לאור היום, דווקא בערים בהן ידענו תמיד להעלות על נס את השותפות והקיום המכבד, אינן יכולות להפוך לשגרה. לצד אכיפה משטרתית חסרת פשרות, עלינו לוודא כי תופעות אלה זוכות לגינוי והוקעה גם מההנהגה הערבית וכי אנו משלבים זרועות במאבק באלימות.
"אסור, פשוט אסור לנו להפוך את האלימות לשפה לגיטימית. עלינו להילחם באלימות, בחינוך, בהסברה, בגינוי ציבורי שלא משתמע לשתי פנים, ולצד זה באכיפה נוקשה, שתרחיק את הגורמים האלימים והעבריינים".