התיעוד המבהיל מהטיסה מעל דנבר
(צילום: טוויטר)

חברת בואינג המליצה הלילה (בין ראשון לשני) לקרקע באופן זמני עשרות מטוסי 777 שעושים שימוש באותו דגם של המנוע שתקלה בו הביאה כמעט לאסון במהלך סוף השבוע, בטיסה של יונייטד איירליינס מעל דנבר שבארה"ב. המנוע התפרק זמן קצר לאחר ההמראה להוואי, וחתיכות ממנו נפלו סמוך לבתי מגורים. רק בדרך נס איש לא נפגע והמטוס נחת בשלום תוך דקות ספורות.
המטוסים שבואינג ממליצה כעת לקרקע, לצורך בדיקות אבטחה קפדניות, עושים שימוש במנוע מסוג PW4000 של חברת Pratt & Whitney. מדובר במטוסים מהסדרות המיושנות יחסית 777-200 ו-777-300, והם נחשבים לפחות יעילים מבחינת צריכת הדלק שלהם. בשנים האחרונות חברות תעופה רבות מוציאות אותם באופן הדרגתי מצי המטוסים שלהן.
5 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 777 מדגם 777-200 ש מנוע שלו התפרק בטיסה ב דנבר  קולורדו ארה"ב ב-20 בפברואר
מטוס בואינג 777 מדגם 777-200 ש מנוע שלו התפרק בטיסה ב דנבר  קולורדו ארה"ב ב-20 בפברואר
המנוע התפרק, ולא בפעם הראשונה. הבואינג 777 מעל דנבר, בשבת
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
המנוע הבוער
המנוע הבוער
המנוע הבוער. איש לא נפגע, בדרך נס
(צילום: טוויטר)
לפי בואינג ישנם כעת 69 מטוסים מהדגמים הללו בשירות פעיל, ועוד 59 באחסון – בעקבות ההשבתה של קווי תעופה רבים במהלך מגפת הקורונה. יונייטד איירליינס היא החברה היחידה שעושה בהם שימוש בארה"ב, וזו מסרה הלילה כי תקרקע את 24 המטוסים הללו שנמצאים ברשותה. לפי מנהל התעופה הפדרלי (FAA), חברות התעופה היחידות האחרות שעושות שימוש במטוסים מדגמים אלו נמצאות ביפן ובדרום קוריאה. גם ביפן הודיעו על קרקוע המטוסים.
התקרית בשבת עוררה בהלה רבה בארה"ב, בין היתר בעקבות התיעודים הדרמטיים שצילמו הנוסעים במטוס, ובהם נראה המנוע הבוער שכמה מחלקיו התפרקו, והתיעודים מהקרקע של תושבים, בהם נראו החתיכות של המנוע נופלות מהאוויר בחצרות בתים בפרברי דנבר.
בוועד לבטיחות תעופה בארה"ב (NTSB) מסרו כי בחינה ראשונית של המטוס מצביעה על כך שהנזק נגרם בעיקר למנוע הימני שלו, וכי לגוף המטוס עצמו נגרם נזק שולי בלבד. שני להבים במנוע נסדקו, אך ניתן היה להבחין גם בנזק לשאר הלהבים. בסוכנות האמריקנית הדגישו כי מוקדם מדי לקבוע מסקנות באשר לסיבות שהביאו לכשל.
5 צפייה בגלריה
חלקי מנוע שהתפרקו ב טיסה של יונייטד איירליינס מעל דנבר קולורדו ארה"ב ב-20 בפברואר
חלקי מנוע שהתפרקו ב טיסה של יונייטד איירליינס מעל דנבר קולורדו ארה"ב ב-20 בפברואר
חלקי המנוע על הקרקע. "להבים ממודל ייחודי"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
החלק מהמנוע שנפל סמוך לבית בקולורדו
החלק מהמנוע שנפל סמוך לבית בקולורדו
(צילום: מתוך טוויטר)
ההודעה של בואינג הגיעה זמן קצר לאחר שב-FAA הורו הלילה להרחיב את הבדיקות למטוסים מהדגם המדובר, בפרט לאותם להבים במנוע של חברת Pratt & Whitney, שלפי ה-FAA הינם בעלי "מודל ייחודי". בחברת המנועים, שנמצאת בבעלות תאגיד ריית'און, אמרו כי הם פועלים בתיאום עם סוכנויות הממשל האמריקני על מנת לסייע בבדיקה מחודשת של המנועים.
התקרית בדנבר לא הייתה התקרית הראשונה בשנים האחרונות שהייתה קשורה לאותו דגם מנוע. הרשויות ביפן מסרו כי ב-4 בדצמבר אשתקד טיסה של חברת JAL מהעיר נהה לטוקיו נאלצה לחזור על עקבותיה, בעקבות תקלה במנוע השמאלי של המטוס. במסגרת החקירה של אותה תקרית, שעדיין נמשכת, הרשויות היפניות מסרו כי התגלו סדקים בלהבים של המנוע, אחד מהם בגלל עייפות החומר.
גם בפברואר 2018 אירעה תקלה במנוע מהדגם המדובר, במטוס בואינג 777 של יונייטד איירליינס שגם הוא עשה את דרכו להוואי. גם באותה תקרית הכיסוי של המנוע התפרק, כ-30 דקות לפני שהמטוס נחת בשלום. ב-NTSB קבעו כי אותה תקלה נגרמה בשל סדק לכל אורכו של אחד הלהבים. עוד לפני התקרית ב-2018, Pratt & Whitney בחנה את הרישומים הנוגעים לכל להבי המנועים מדגם PW4000, וה-FAA הורה כבר במרץ 2019 לבצע בדיקות נוספות ללהבי המנועים הללו.