2 צפייה בגלריה
  רוני מרום ודגל הגאווה
  רוני מרום ודגל הגאווה
רוני מרום ודגל הגאווה
(צילום באדיבות מועצת מצפה רמון, shutterstock )
"טעות תהיה מצידם להחצין את נטיותיהם המיניות. עליהם להבין שהם יוצאים מהכלל, וככאלה - נוכל כחברה להכילם". את הדברים הללו כתב ראש מועצת מצפה רמון, רוני מרום, במכתב באורך שלושה עמודים שבו הוא תקף את חברי הקהילה הגאה, לאחר שלפני כמה חודשים פנו תושבים למועצה בבקשה לאשר תוכנית פעולה שכוללת תקציב להעלאת המודעות למאבק של קהילת הלהט"ב.
בקשת התושבים הגיעה בשל העובדה שהמשרד לשוויון חברתי מקצה תקציב ייעודי לפעילויות להעלאת המודעות והנראות של קהילת הלהט"ב ברשויות המקומיות. התוכנית שאותה ביקשו התושבים לקיים כללה מעגלי שיח למחנכים, שיח "גאווה על הבר", רכישת ספרי ילדים להעלאת המודעות לקהילת הלהט"ב עבור הספריה העירונית ועוד; אך המועצה סירבה לקיום האירועים ולשימוש בתקציב המיועד לכך.
מרום הודיע כי הוא "לא חושב שזה מעניינה של המועצה" וכי היא "אינה עוסקת בקידום קהילות". במכתב שפרסם הוא כתב: "אינני מכיר בדגל הלהט"ב ואינני מוכן לכנותם 'קהילה'". הוא הוסיף: "אני מכיר הומואים ולסביות במשפחה שלי, כחברים וחברות שלי, כעובדים ועובדות שלי; לכולם פנים ושמות, את כולם אני אוהב ללא כחל ושרק". בין היתר הוא כתב כי הוא מתנגד ל"צבא הצללים הצועד במצעדי ניצחון ממנהטן ועד ברלין". לדברי ראש המועצה, "כפי שאין מקום לגאווה עבור זכרים ונקבות 'רגילים', הרי שאין מקום לגאווה של להט"בים".
2 צפייה בגלריה
ההזמנה למצעד
ההזמנה למצעד
ההזמנה למצעד הגאווה במצפה רמון
תגובתו של מרום עוררה זעם בקרב תושבי מצפה רמון - שהחליטו לגייס תרומות לקיום אירוע גאווה במועצה המקומית ביום שישי, 2 ביולי 2021, שיכלול גם פיקניק קהילתי ומסיבה. מיכל רומי, תושבת המקום, אמרה: "לא ייתכן שב-2021, גוף ציבורי שאמור לייצג את כלל תושבי מצפה רמון, תוקע מקלות בגלגלים ומסרב לתמוך בסובלנות והכלה כלפי קהילת הלהט"ב".
"ביישוב קטן ומרוחק כמו מצפה רמון", היא הוסיפה, "יש חשיבות גבוהה במיוחד לנראות וללגיטימציה לקהילות מכל הקשת במרחב הציבורי, ואנחנו נעמוד על כך עבורנו, עבור ילדינו ועבור קהילת מצפה רמון כולה".
רומי ציינה כי ההתנהלות של המועצה כלפי הקהילה מאכזבת, שכן מועצת מצפה רמון עוסקת רבות בקידום הקהילה הדתית ביישוב. הדבר בא לידי ביטוי בקיום אירועים חודשיים של הפרשת חלה, קיום חוגים לילדים בהפרדה מגדרית, קיום שעות רחצה מופרדות בבריכה העירונית, אירועים לכבוד יום ירושלים (השנה התקיימו מספר אירועים שונים בחסות המועצה, ובשיתוף גופים ותנועות מהזרם הדתי כמו בני עקיבא, בת עמי וכדומה), ועוד.
ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) אמר בתגובה לדברי ראש מועצת מצפה רמון כי "אלו הם דברי שנאה. אהבה וקבלה של האחר איננה 'עריצות מחשבתית', הקהילה שלנו איננה 'גל גדול ומאיים', ודגל הגאווה בהחלט לא מסמל 'מתירנות מינית'. מקומם, עצוב ומביש שכך מתבטא ראש מועצה ונבחר ציבור בישראל בשנת 2021. אגיע ביום שישי לצעוד יחד עם אחיי ואחיותיי במצפה רמון למען סובלנות, פלורליזם ואהבה".
ראש מועצת מצפה רמון רוני מרום אמר בתגובה כי החליט לכתוב את הדברים "בעקבות האלימות התקשורתית שהופעלה עליי מכיוון שלא תמכתי במצעד גאווה במצפה רמון".
האגודה למען הלהט"ב מסרה בתגובה: "אנחנו מתביישים בראש מועצה שמכשיר שנאה והסתה נגד הקהילה הגאה שגרה ביישוב. בזמן שיותר ויותר ראשי רשויות מקומיות ברחבי הארץ פעלו השנה ליצירת מרחב בטוח לקהילה הגאה, הקהילה הגאה במצפה רמון ממשיכה להתמודד עם להט"בופוביה וסופגת הסתה מצד קבוצות קיצוניות. אנחנו נמשיך להיות מי שאנחנו בגאווה גדולה וניאבק על הזכויות שלנו בכל מקום, גם במצפה רמון".
עמותת 'בית גאה' בבאר שבע ובדרום ציינה כי היא "נחרדת לנוכח דבריו של ראש מועצת מצפה רמון. נדמה כי האיש ניכס אליו את המושג 'רציונל אנושי' וחילק אותו לשחור ולבן. בכל הנוגע לשוויון זכויות, למתן הזדמנויות, ליחס שוויוני אין שחור או לבן - או שכולנו שווים או שלא. הדרישה שלו כאיש ציבור מקהילה שלמה להבין שהיא שונה כתנאי לקבלה מצידה של החברה כולה היא דרישה שמהדהדת באוזניים אנושיות מהתקופות הכי חשוכות בהיסטוריה 'תתאים את עצמך או ש...'. האם דרישה זו לגיטימית כלפי כל מי שלא יהודי לבן שמכיר רק בדגל ישראל כדגל? נדמה שחשבון נפש עמוק נדרש עבורו".