כשליזה סקוט בת ה-7 מאלבמה, ארצות הברית, פתחה בקיץ דוכן למכירת לימונדה במאפייה של אִמה בעיר מגוריהם הומווד, היא עשתה זאת כדי שתוכל לקנות דברי מותרות כמו צעצועים ונעלי עקב מקושטות בנצנצים. כמה חודשים עברו והילדה הקטנה והנמרצת עדיין דבֵקה בפרויקט גיוס הכספים שלה, אבל כעת מיועד הכסף למטרה אחרת לגמרי: ניתוח המוח שאותו היא צריכה לעבור.
2 צפייה בגלריה
ליזה סקוט. "עדיף מלקבץ נדבות"
ליזה סקוט. "עדיף מלקבץ נדבות"
ליזה סקוט. "עדיף מלקבץ נדבות"
(צילום: AP)
אמה של ליזה, אליזבת סקוט, מספרת שרופאים קבעו בחודש שעבר שסדרה של התקפים שעברה ליזה נבעו ממלפורמציות במוחה המצריכות תיקון. אם לא יטופלו הן עלולות לגרום לשבץ מוחי ולבעיות אחרות. בתור ילדה שתמיד משתוקקת לעזור, וכמי שבעצמה נושאת עיניה אל יזמוּת אחרי שאת שנות ילדותה עד כה העבירה בבית העסק הקטן של אמה, ליזה מיהרה להתנדב לעזור לגייס כסף לניתוח.
הדוכן של ליזה ניצב ממש ליד הקבלה במאפיית Savage's. הוא צבוע בוורוד ובצהוב, והיא מציעה בו ללקוחות לימונדה ברבע דולר וכיבוד מסוגים אחרים, אבל מאז שהשמועה על מצבה הרפואי ועל היוזמה שלה פשטה – הלקוחות כולם מניחים בידיה הרבה יותר מאשר רבע דולר. "קיבלתי שטרות של 5, 20, 50 ו-100 דולר", היא מספרת. את הכסף היא זורקת לתוך צנצנת גדולה: "זה טוב יותר מלקבץ נדבות", מסבירה ליזה את ההחלטה לעבוד.
את הרעיון לעזור לגייס את הכסף בעזרת דוכן הלימונדה שלה העלתה ליזה עוד כששהתה בבית החולים אחרי שעברה שני התקפים בתוך שעות. "אמרתי לה, 'את לא חייבת לעשות את זה'", מספרת אמה, אליזבת, שהיא אם יחידנית. "אין שום ציפייה ממנה לעזור לשלם את החשבון. אני מטפלת בילדים שלי לבד".
2 צפייה בגלריה
ליזה עם אמה אליזבת. "משהו שהיא יכולה לקחת בעלות עליו"
ליזה עם אמה אליזבת. "משהו שהיא יכולה לקחת בעלות עליו"
ליזה עם אמה אליזבת. "משהו שהיא יכולה לקחת בעלות עליו"
(צילום: AP)
ובכל זאת, ליזה רצתה לעזור, ועשתה זאת. בתוך ימים אחדים הצליחה לגייס באמצעות הדוכן שלה יותר מ-12 אלף דולר. "היא אוהבת להיות חלק מהקבוצה", אומרת האם, "זה משהו שהיא יכולה ממש לקחת בעלות עליו".
סיפורה של ליזה חימם את לבם של רבים, אבל יש גם מי שהביעו זעם על עצם הרעיון שילדה הזקוקה לניתוח מוח מרגישה שהיא צריכה לגייס כסף עבור הטיפול שלה עצמה. הם מדגישים כי זו עוד עדות לכך שמערכת הבריאות האמריקנית היא מערכת מקולקלת ביותר – מערכת שדוחקת משפחות לעבר פשיטת רגל.
לאם אליזבת יש ביטוח טוב יחסית דרך המאפייה הפופולרית שהיא מנהלת עם אביה, אבל היא מעידה שדי מהר היא הבינה שהיא ניצבת בפני הוצאה גבוהה באופן יוצא דופן. כדי לעמוד בה פתחה חשבון תרומות באתר מימון המונים ברשת. "שבוע אחד בבית החולים ונסיעות האמבולנס לבדם עולים יותר מכל השכר החודשי שלי, וזה עוד בלי הוצאות הניתוח עצמו והנסיעות האחרות", אומרת אליזבת. "אני לא יכולה לממן את את זה בעצמי, ויש לנו גם עסק להחזיק". חברים, בני משפחה ואנשים אחרים שסיפורה של ליזה נגע ללבם כבר תרמו יותר מ-300 אלף דולר.
ליזה תנותח ביום שני השבוע בבית החולים לילדים בבוסטון, והיא תצטרך להגיע לבדיקות עתיות עד לשנות ה-30 לחייה. את זמנה במאפייה היא מעבירה בינתיים בהתרוצצויות, אבל ברגע אחד של שקט השבוע סיפרה שהיא מנסה לא לחשוב על הבעיה הרפואית שלה. "אני פוחדת", הודתה.