מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי בראיון לאולפן ynet
(צילום: חגי דקל)
מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את שתי הצעות החוק לסיוע כלכלי ("תוכנית המענקים") שהובאו בשל המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה והמשבר הכלכלי שנוצר בעקבותיו.
הצעת החוק הראשונה מבקשת לאפשר להוציא סכום נוסף של 6.5 מיליארד שקל בשנת 2020, מעבר לסכום של 25 מיליארד שקל שכבר אושרו, לצורך מימון התכנית לתשלום מענקים חד-פעמיים. המענקים הם בבחינת אוויר לנשימה עבור רבים שאיבדו את מטה לחמם בשל המגבלות, ובשיחה עם ynet כמה מהם משתפים בציפייה לרגע שבו הכסף ייכנס לחשבון, אך מביעים חשש שמא הסכום שיקבלו לא יספק את צרכיהם.
לביא נאור, דובר מחאות הנכים והקשישים
"הציבור חיכה המון זמן לעזרה מהמדינה ואני חושב שהמעט שנתנו לנכים ולקשישים אם ייכנס, בגלל הלחץ הציבורי, יכול לעזור אבל זה לא מספיק. אני סקפטי שהכסף ייכנס כי יש מלחמות פנימיות.
אני חושב שרוב הכסף, אם יגיע, לא ינותב למקומות הנכונים. הראשונים שצריכים לקבל הם האוכלוסייה המוחלשת. כאלו שבאמת אין להם עבודה, אלו שמשתכרים מעט מאוד מקצבאות הנכות ואין להם הכנסה נוספת. צריך למקד עוד יותר את נתינת הכספים למי שאין לו מקור מחייה שיאפשר לאוכלוסייה לחיות בכבוד. אני גם לא חושב שזה מספיק. מה שיעבירו לאוכלוסייה המוחלשת זו טיפה בים לעומת הקצבאות הנמוכות שגוררות אותן 16 שנה לבעיות כלכליות ולחוסר מחייה בכבוד".
5 צפייה בגלריה
לביא נאור
לביא נאור
לביא נאור
(באדיבות המשפחה)
אורלי סולומון, תל אביב, אם חד הורית לילדה
"בשבילי זה ממש לא קל כי אני עולה חדשה ועבדתי קשה על המוניטין שלי, שיכירו אותי כזמרת ומרצה. מצאתי את עצמי עם הכנסה של בקושי 2,000 שקל בחודש. אני מקבלת את זה שהקורונה כאן והמקצוע שלי נפגע אבל עדיין איך הממשלה עוזרת לי שלא אפול? אני מוכנה לעשות הכל. אני לא מבקשת עזרה אלא עבודה. בינתיים עד היום במשך חמישה חודשים קיבלתי רק 6,000 שקלים בסך הכל. אני אמורה לקבל בערך 2,000 שקלים לפי התוכנית. אני מאמינה שזה יגיע. זה יעזור במשהו אבל לא לגמרי, זה מעט מדי אל מול ההוצאות שלי. אם היו אומרים לי שמדובר במענק חודשי, הייתי מנסה להשלים. אין לי מזונות ואין לי משפחה, אני לא יכולה לברוח לשום מקום. הייתי שמחה לקצת יותר תמיכה מהמדינה".
5 צפייה בגלריה
אורלי סולומון וביתה סלומה
אורלי סולומון וביתה סלומה
אורלי סולומון
(צילום: אורלי סולומון)
ירדן ברנתן, דימונה, אם חד הורית לשתי בנות
"הילדה הבכורה שלי בת ה-4 על הרצף אוטיסטי, ואחותה בת 9 חודשים. המצב הכלכלי שלי לא בשמיים. אני חיה מביטוח לאומי , מקבלת הבטחת הכנסה של 3,300 בחודש ותוספת עבור הנכות של הילדה בסך 2,600 שקל. אני בקושי מסתדרת עם מה שיש. הילדה הגדולה שלי הייתה בגן וקיבלה שם ארוחת צהריים חמה, עכשיו כל יום צריך לדאוג לתחליף וזה לא פשוט. המקרר שלי ריק. אני מחכה מאוד לקצבה של הילדה בשביל ללכת לעשות קניות. אני אמורה לקבל בתוכנית המענקים בערך 2,500 שקל. זה יעזור, אבל זה לא מספיק. אני גם לא בטוחה כבר שיגיע. אף אחד לא יודע עם מה הנשים החד הוריות מתמודדות בשגרת יומן. אף אחד לא מסתכל עלינו ואני לא סומכת על הממשלה".
5 צפייה בגלריה
ירדן ברנתן
ירדן ברנתן
ירדן ברנתן
כפיר אלאל, אשקלון, גרוש פלוס ילד
"עסקתי עד תחילת משבר הקורונה כמבקר איכות בחברה לייצור חומרי בסיס למזון וכימיה. לצערי פוטרתי מעבודתי ואני מובטל עד היום. הקורונה מאוד השפיעה עליי וזו הייתה מכת מוות כלכלית בשבילי ובשביל הבן שלי, שאותו אני מגדל כמחצית מהזמן. המענק אמנם לא גדול אבל יכול מעט לעזור לנו. אינני יודע אם הכסף יגיע אליי ואני מאוד סקפטי. אני חושב שאקבל רק 750 שקלים, מכיון שעבור המדינה אני לא נחשב אבא, אלא רווק ללא ילדים. לא ייתכן שבגלל שאנחנו אבות תהיה אפליה לרעה, זו בושה. הקצבאות של הילד משולמות לאם ועל כן אני זועם, כי גם אני מגדל אותו ומעולם לא קיבלתי שקל".
דורון בטשי, רמת גן, עצמאי
"מאמצע מרץ עד חודש יוני העסק שלי היה מושבת לגמרי בגלל ההגבלות. גם כשחזרנו, עקב האיסור על ההתקהלויות והבעיה התחבורתית, הייתה צניחה משמעותית בהכנסות. עד היום לא קיבלתי אפילו פעימה אחת. בהתחלה השוו את זה לדו"חות של 2018, שנה שבה לא הרווחתי. לאחר מכן אמרו לי שאני לא זכאי למענק. אח"כ אמרו שעליי להגיש דו"חות של 2019 עבור הזכאות. נקלטתי במערכת ועדיין לא קיבלתי את הכסף למרות שאני עומד בקריטריונים. איבדתי את האמון במערכת. התחושה היא שאין עם מי לדבר, אני לא מבין איך הם עובדים. אני בנאדם אופטימי אבל הבירוקרטיה גזלה ממני את האופטימיות.
5 צפייה בגלריה
דורון בטשי
דורון בטשי
דורון בטשי
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר היום בראיון לאולפן ynet כי חרף הבטחות הממשלה: "הכסף לא יעבור ביום חמישי הקרוב משום שאנחנו מחכים להשלמת הליכי החקיקה בכנסת ישראל".
לדברי שפיגלר, הטיפול בתוכנית עוד לא הגיע לידיו: "רק לאחר שהחקיקה תסתיים נוכל לבצע את המוטל עלינו, אבל מהרגע שזה יקרה, מיד נתחיל להעביר את הכספים".
הוא הבטיח כי "ברגע שנקבל את האור הירוק הכסף יכנס לפעילות השוטפת של המערכת ויעבור לרשות הזכאים. זה לא יהיה במכה אחת לכולם, זה יהיה בפעימות, בטווח של ימים. בהתחלה נעביר כספים עבור הילדים, ולאחר מכן לשאר הסקטורים. יכול מאוד להיות שביום ראשון כבר יהיו הכספים עבור הילדים בחשבונות הזכאים".