"ההחלטה נכונה, הוועדה עשתה את עבודתה". שלח בריאיון ל-ynet
(צילום: עידו ארז, אבי חי)

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם), יו"ר ועדת הקורונה לשעבר, גיבה היום (ג') את יו"ר הוועדה הנוכחית, ח"כ יפעת שאשא ביטון, שתמכה בפתיחת חדרי הכושר ובריכות השחייה - בניגוד לעמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הוועדה עשתה את עבודתה, שהיא בראש ובראשונה לקבל מידע. על פי המידע שהיה בידי הח"כים, קואליציה ואופוזיציה כאחד, זאת הייתה החלטה נכונה", הוא אמר.
1 צפייה בגלריה
עפר שלח
עפר שלח
עפר שלח: "שאשא ביטון - שעיר לַעֲזָאזֵל קואליציוני"
(צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

- מה קורה בכנסת?
"הבעיה היא לא בכנסת, אלא בממשלה שלא יודעת מה היא עושה, ובראש ממשלה שלא יודע מה הוא עושה ורוצה להטיל את האשמה על אחרים", אמר שלח. "עכשיו הוא הפך את יפעת שאשא ביטון, שבסך הכול עשתה בדיוק מה שהכנסת אמורה לעשות, והפך אותה לסוג של שעיר לעזאזל קואליציוני".
- אתה מסכים עם החלטת הוועדה?
"הוועדה עשתה את עבודתה, ועבודתה היא בראש ובראשונה לבקש מידע. זה אחד הכשלים שהיו בוועדת הקורונה גם כשאני הייתי בראשה – אין מידע אמיתי שעל פיו מתקבלות ההחלטות. על פי המידע שהיה לח"כים, קואליציה ואופוזיציה כאחד, זאת הייתה החלטה נכונה. זו בדיוק העבודה של הכנסת, ובמובן הזה הוועדה עשתה את עבודתה".
ח"כ מיקי זוהר בדיון ועדת הקורונה
(צילום: ערוץ כנסת )

ח"כ הילה שי-וזאן: "אין סיבה להחליף את שאשא ביטון"
(צילום: אבי חי)

- נדמה שהמצב הרבה יותר חמור עכשיו.
"נכון. מה שלא קרה מתחילת האירוע זה לא להפקיד את התחום הזה בידי איש צבא מוכשר ומנוסה ככל שיהיה, מה שלא קרה זה להקים למעשה את החדר האופרטיבי – המטה הכללי אם תרצה – שיטפל במשבר מקצה לקצה, מצדו הכלכלי, הרפואי, החברתי. גם לא עבודה עם הרשויות המקומיות, הסברה וכו'. זה לא קרה ואין שום סימן שזה יקרה".
- למה זה לא קרה? הרי יש אנשים.
"הבעיה היא לא אייזנקוט ולא רוני נומה, הבעיה היא שגם אם אייזנקוט או נומה או איש מהמגזר האזרחי מוכשר ככל שיהיה בהפעלת מערכות יבוא - אין את המטה הכללי שעליו אני מדבר, שבו מתקבלות החלטות, כשהדרג המדיני מתעסק במיקרו-ניהול כמו חדרי כושר ובריכות ולא במדיניות, כשאין את כל המבנה הזה, בכלל לא משנה את מי תשים שם".
- למה לדעתך נתניהו לא ממנה מישהו לתפקיד?
מפני שראש הממשלה לא רוצה. בנימין נתניהו חשב שהוא ינהל את המשבר הזה לבד עם פקיד אחד או שניים. בהתחלה התקבלה החלטה הכי קלה והכי קשה, כי המשמעויות אדירות, אבל הכי קלה – סגר מוחלט. אף שהשבר הכלכלי היה באופק, הנתונים הרפואיים היו לטובתו אז הוא חגג את ניצחונו ועכשיו הדבר הזה קורס כפי שהיה בלתי נמנע שיקרה, כפי שוועדת הקורונה בראשותי אמרה בשני מסמכים שהנחנו כבר לפני חודשים, כפי שאנשים אחרים כולל במערכת הפוליטית אמרו. נתניהו לא יודע לנהל משברים בסדר גודל כזה, והיומרה וההתעקשות שלו לעשות זאת לבד עולים לנו במשבר הבריאותי והכלכלי שאנו רואים".
-אתה חושב שיש כאן יד מכוונת? נתניהו מנסה לדרדר את המצב כדי למנוע את המשפט שלו?
"לא. אני לא חושב. זה תהליך שראיתי גם בשנותיי בוועדות החוץ והביטחון ובמקומות אחרים. נתניהו ניוון לחלוטין את מערכות קבלת ההחלטות ואת המערכות הביצועיות בישראל. הוא הפך את ראש המל"ל לנער שליחויות ואת המל"ל לחברת שליחויות של רה"מ. הוא הפך את הממשלה לגוף של 36 שרים ואת הקבינט לגוף של 20 שרים, כלומר לגוף לא אופרטיבי לחלוטין ביכולת שלו לקבל החלטות. הוא בנה את הממשלה המנופחת עם גנץ ואת קבינט הקורונה שכולו כיבודים ולא שום דבר אחר. זה תהליך ארוך, שבו התנוונו הרבה מאוד גופים. זה בא לידי ביטוי במקומות אחרים אבל לא הרגשנו את זה. ברגע שזה פוגש באמת משבר חסר תקדים, גם בעומק שלו וגם ברוחב שלו – כלכלי, רפואי, חברתי – אז הכול מתמוטט. זו לא קונספירציה, זה פשוט ראש ממשלה וממשלה שאיבדו קשר עם המציאות, ופוגשים את המציאות הכי קשה שפגשנו פה כבר הרבה מאוד שנים".

ח"כית מכחול לבן: "אין סיבה להחליף את שאשא ביטון"

ח"כ הילה שי-וזאן התראיינה מוקדם יותר באולפן ynet, וטענה כי "יפעת שאשא ביטון מילאה את תפקידה ואין שום סיבה להחליף אותה".
שי-וזאן ציינה כי "אתמול הוכח מעבר לכל ספק שהכנסת היא לא חותמת גומי של הממשלה, אלא היא מסוגלת לקבל החלטות ולבדוק את צווי החירום שהממשלה מוציאה". על הדיון המדובר היא הוסיפה: "בדקנו את הצווים ואישרנו את הצו, אבל החרגנו את מה שחשבנו שאין הצדקה לסגור, כמו הבריכות וחדרי הכושר".
עוד טענה חברת הכנסת: "לא מדובר בהפרת המשמעת הקואליציונית - להפך. אני חושבת שעשינו את תפקידנו, וגם הממשלה אמרה זאת - אנחנו נעביר את צווי החירום אבל ועדת הקורונה תשב ותבדוק כל פרט ותבדוק אם אכן ההגבלות הן במקום ואם יש להן צורך באופן מיידי. זה דווקא מראה על הנחיצות שלנו בכנסת, על הנחיצות של הוועדה וגם של הממשלה – יש פה הפרדת רשויות ברורה ואנחנו עושים את תפקידנו".