אחרי שישראל ביססה עצמה כבירת החיסונים של העולם ונתנה לאנושות תקווה שהתחסנות היא אכן הדרך לצאת מהמגפה, נתונים אופטימיים מגיעים גם מבריטניה. יותר ממחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בממלכה כבר קיבלה לפחות מנה אחת של החיסון, ולפיכך נהנית לכל הפחות מהגנה נאה מפני הנגיף, ומספר מקרי המוות שם נמצא בצניחה. היום (א') הודיעה בריטניה כי אתמול שברה שיא יומי של מתחסנים – 844,285.
8 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מודיע על הגבלות קורונה
מסיבת עיתונאים של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מודיע על הגבלות קורונה
רה"מ ג'ונסון. ראשון בין הכלכלות הגדולות
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
חיסון  קורונה של אסטרה זניקה אסטרה-זניקה ב אנגליה בריטניה
חיסון  קורונה של אסטרה זניקה אסטרה-זניקה ב אנגליה בריטניה
מחסנים בבריטניה. יותר מחצי מהאוכלוסייה הבוגרת קיבלה זריקה
(צילום: AFP)
בריטניה, שבה כ-66 מיליון תושבים, הייתה המדינה הראשונה במערב שהחלה לחסן, אי שם בדצמבר, ומאז ועד היום יותר מ-27.6 מיליון בני אדם בה קיבלו לפחות מנת חיסון אחת. שיטת החיסון הבריטית שונה מזו הישראלית: בניגוד לישראל, שבה לכל מתחסן שמקבל את הזריקה הראשונה נשמרת גם מנה שנייה, בריטניה מעדיפה לחסן ראשית כמה שיותר תושבים במנה אחת, גם במחיר דחיית המנה השנייה בכמה שבועות נוספים, וכך לספק לפחות הגנה חלקית לתושבים רבים ככל האפשר. עד כה כ-2.2 מיליון בריטים קיבלו שתי מנות של החיסון.
לפי הנתונים הרשמיים של בריטניה, רק 33 מקרי מוות מקורונה נרשמו ביממה החולפת – המספר הנמוך ביותר מאז אוקטובר. לשם השוואה, בינואר ובפברואר נרשמו בבריטניה יותר מ-1,000 מתים ביום. גם מספר הנדבקים היומי הולך ויורד: ביממה החולפת התגלו 5,312 נדבקים חדשים. "עבודת הצוות האדירה הזו היא המיטב של בריטניה", צייץ היום בטוויטר שר הבריאות הבריטי, מאט הנקוק.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
כבר לא 1,000 מתים ביום. רה"מ ג'ונסון מתחסן
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין קורונה אירופה האיחוד האירופי חיסונים
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין קורונה אירופה האיחוד האירופי חיסונים
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. בריטניה מזהירה: עוצר חיסונים לא יהיה חוקי
(צילום: AP)
מספר הנדבקים והמתים בבריטניה מאז תחילת המגפה הוא הגבוה באירופה. עד כה מתו בתחומיה 126,155 בני אדם מהנגיף. בראשית המגפה הוטחה בממשלה ביקורת חריפה על כך שהשתהתה בהטלת סגרים, וכמו ממשלות רבות אחרות בעולם מתמודדת ממשלתו של בוריס ג'ונסון גם כעת עם לחץ מצד תומכי ההגבלות ומצד מתנגדיהן, אבל מבצע החיסונים שלה מהיר ומוצלח יותר משל כלכלה גדולה אחרת בעולם.

מרקל ומקרון תומכים ב"מצור החיסונים"

הצלחתו של מבצע החיסונים הבריטי בולטת במיוחד לנוכח המבצע האיטי למדי של 27 מדינות האיחוד האירופי. מכיוון שבריטניה פרשה אשתקד מהאיחוד היא אינה מחויבת לתקנותיו ולחלוקת מנות החיסון שלו, אלא מנהלת מבצע עצמאי לחלוטין ושועטת קדימה. עם זאת הממשלה בלונדון מזהירה כי בחודש הבא עלולה להיות האטה במבצע החיסונים שלה בשל קושי באספקת החיסונים. החשש קשור גם באיומיו של האיחוד האירופי בימים האחרונים לעצור ייצוא של חיסוני "אסטרה-זניקה" ממפעלים בשטחו אל בריטניה, בטענה שחיסונים שאמורים לעבור אל שטחי האיחוד משטח בריטניה אינם מגיעים כפי שהובטח.
8 צפייה בגלריה
ארכיון עמנואל מקרון אנגלה מרקל בוריס ג'ונסון
ארכיון עמנואל מקרון אנגלה מרקל בוריס ג'ונסון
מקרון ומרקל עם ג'ונסון. רוח גבית לעוצר חיסונים
(צילום: MCT)
מספר מנות החיסון שהאיחוד האירופי מאיים למנוע את העברתן לבריטניה הוא 19 מיליון, ומדובר ב-20% מכלל מנות החיסון שבהן תכננה בריטניה להשתמש בחודשים הקרובים. בבריסל זועמים על כך ש"אסטרה-זניקה" סיפקה לאיחוד רק כשליש מהחיסונים שהבטיחה לו, ולעומת זאת דווקא עמדה בכל הבטחותיה לבריטניה, שמצב התחלואה בה טוב בהרבה. האפשרות לאסור ייצוא של החיסונים לבריטניה תידון בוועידת הפסגה שיערכו מנהיגי האיחוד ביום חמישי, ולפי ה"דיילי מייל" הבריטי היא כבר זוכה לתמיכה מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ומנשיא צרפת עמנואל מקרון.
ממשלת בריטניה מנגד טוענת כי צעד כזה יהיה בלתי חוקי, והיא שבה ומדגישה כי הסיבה ש"אסטרה-זניקה" מקיימת את מלוא המחויבויות כלפיה היא שהחוזה בין שני הצדדים מוצק יותר: "אנחנו רק מקבלים את מה ששילמנו עליו ואת מה שעזרנו לפתח". החיסון של "אסטרה-זניקה" הוא פרי שיתוף פעולה שבדי-בריטי שבו הייתה מעורבת אוניברסיטת אוקספורד, וגם חברת התרופות עצמה האשימה בחודשים האחרונים את האיחוד האירופי כי איחר לחתום על החוזים איתה, לעומת בריטניה, שהקדימה לפעול.

בלגן בצרפת: הטופס מסובך, האישור לא עולה

בשטחי האיחוד האירופי עצמו מצב התחלואה לא טוב. היום הודיע האיחוד באופן רשמי כי פסגת המנהיגים שנועדה ליום חמישי תיערך במתכונת מקוונת, מרחוק, בשל העלייה בתחלואה במדינות החברות. 27 מנהיגי האיחוד קיוו להיפגש הפעם פנים אל פנים כדי לדון בתוכנית החיסונים של האיחוד, אבל לעת עתה הם ייאלצו להמשיך לקיים את הדיונים מארצותיהם, מבעד למסך. דיפלומטים באיחוד העידו בחודשים האחרונים כי קיומן של ישיבות מקוונות במקום מפגשים פיזיים שבהם מתכנסים המנהיגים באותו החדר-ממש מקשה את ניהולם של הדיונים והופכת את העבודה ליעילה פחות.
8 צפייה בגלריה
איטליה רומא קורונה סגר
איטליה רומא קורונה סגר
הסגר ברומא. איטליה מחכה שהתחלואה תרד
(צילום: EPA)
אחת המדינות שבהן משתוללים כעת הווריאנטים של הנגיף היא צרפת, שם העבירו סוף שבוע ראשון מתוך ארבעה לפחות של הגבלות נוקשות יותר באזור פריז ובכמה אזורים אחרים בשל העלייה בתחלואה. במסגרת ההגבלות החדשות נסגרו כל החנויות המוגדרות לא-חיוניות, אבל רוב היום האנשים שם אינם נדרשים להסתגר בבתיהם. ממשלת צרפת כינתה את ההגבלות הללו "סגר מוגבל בלבד" והבטיחה שהן יהיו נוקשות פחות מאשר בסבבים קודמים, אבל צרפתים רבים התלוננו היום ואתמול כי ניסיונות האכיפה של הסגר מגושמים ולא-יעילים.
כך למשל נאלץ משרד הפנים הצרפתי לבטל את הצורך בטופס מיוחד שהנפיק לקראת הסגר, טופס שבו אמורים היו להצטייד מי שמבקשים להתרחק עד לרדיוס של 10 ק"מ מביתם, אחרי שבתקשורת הצרפתית לעגו לניסוח המסובך שלו. טופס אחר, שבו חייבים התושבים להצטייד כדי להתרחק לרדיוס של עד 30 ק"מ מביתם, לא היה זמין היום לגולשים בגלל תקלה טכנית.
8 צפייה בגלריה
הקולוסאום ברומא. יותר מ-100 אלף כבר מתו בארץ המגף
הקולוסאום ברומא. יותר מ-100 אלף כבר מתו בארץ המגף
הקולוסאום ברומא. יותר מ-100 אלף כבר מתו בארץ המגף
(צילום: AFP)
באיטליה נמשך הסגר שהוטל בשבוע שעבר במחוזות רבים, בכלל זה בבירה רומא ובעיר מילאנו, אבל מספרי המתים והנדבקים עדיין גבוהים. הערב דיווחה איטליה על 300 מתים ו-20,159 נדבקים ביממה האחרונה, ירידה לעומת 401 מתים ו-23,832 נדבקים ביממה שלפני כן, אבל במספר חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים חלה דווקא עלייה קלה, של יותר מ-400, והוא עומד כעת על 27,484. עד כה מתו באיטליה 104,942 בני אדם מקורונה, ומספר הנדבקים הרשמי הגיע ליותר מ-3.3 מיליון.
בגרמניה, בינתיים, מדווחים כי הקנצלרית מרקל תומכת בהארכת הגבלות הקורונה הנוכחיות, שהיו אמורות להסתיים בסוף החודש, עד לעומקו של אפריל בשל המשך התפשטות הנגיף. מרקל תדון בעניין מחר בישיבה שתקיים עם מנהיגי מדינות המחוז שמהן מורכבת גרמניה.
ביממה האחרונה התגלו עוד 13,733 נדבקים בגרמניה, ועוד 99 בני אדם מתו. בסך הכול מתו בגרמניה מתחילת המגפה 74,664 חולי קורונה, ומספר הנדבקים הרשמי עומד על יותר מ-2.6 מיליון.