5 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
( צילום: מוטי קמחי)
ביום ראשון הקרוב ייפתחו מחדש המספרות ומכוני היופי, בתי הכנסת וכיתות הלימוד של תלמידי א'-ד', כחלק משלב היציאה השני מהגבלות הקורונה. ההקלות, כמו תמיד, סוכמו ברגע האחרון, בדיון אמש שנערך בקבינט הקורונה.
אותו דיון היה סוער במיוחד על רקע ניסיונו הכושל של שר האוצר ישראל כץ להקדים את פתיחת חנויות הרחוב בשבועיים. בעלי החנויות זועמים כעת על הכרעת השרים, וחלקם אף מכריזים שיפתחו בכל זאת את שעריהם בשבוע הבא.
5 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
חנות סגורה בתל אביב. "אין הסבר אמיתי"
(צילום: מוטי קמחי )
נתניהו לסוחרים: "תחזיקו מעמד"

בעוד הסופרים הגדולים ובתי המרקחת נותרו פתוחים לאורך כל התקופה, חנויות הרחוב סגורות זה זמן רב ובעליהן קורסים. יעקב מצלאווי, בעל דוכן בגדים בשוק רמלה, אמר ל-ynet שההחלטה להשאיר את העסק שלו סגור היא "שערורייתית".
"אין לאף אחד הסבר אמיתי למה אנחנו סגורים עדיין", טען. "הרי בשני הסגרים האחרונים ובכלל מאז שנכנסה הקורונה לחיינו הוכח שבתי ספר זה מקום מדבק ואנחנו לא מדבקים. אין היגיון בדבר הזה, אני כבר עייף מלדבר על זה, אבל זה פשוט לא הגיוני".
סיגל חיים, בעלת בוטיק האופנה "סיגל" ברחוב אחוזה ברעננה, הודיעה לחבריה שלא תשב עוד יום אחד בבית. "ביום ראשון בבוקר חייבים לפתוח. זו חוצפה שכמה שאנחנו תומכים בראש הממשלה שלנו, הופכים אותנו לרמאים. הרי כולנו מנסים להתפרנס ובסגר השני אף אחד מאיתנו לא קיבל כלום".
5 צפייה בגלריה
סיגל חיים
סיגל חיים
סיגל חיים ליד הבוטיק שלה. "הופכים אותנו לרמאים"
"אני דווקא כן קוראת לבעלי העסקים לפתוח. מה הבעיה שבחנות תתבצע קנייה בסגנון אחד על אחד או שתיים על שתיים?", הוסיפה. "הרי כולנו כבר מסתובבים עם מסכות ושום אדם לא נכנס למקום ליותר מרבע שעה. אין שום היגיון שאי אפשר לפתוח חנויות רחוב, בטח בערים ירוקות".
גליה גביזון, בעלת החנות הבגדים "אסנת ליטן" בשדרות ירושלים ברמת גן, מסכימה. "חשבנו שביום ראשון פותחים. אני מאוד מאוכזבת, היינו בטוחים שיפתחו אותנו כבר לפני חודש, היינו יכולים להיפתח. כי כל הסופרים שמכניסים בגדים פתוחים ואנחנו, חנויות רחוב שנכנסים בהן מעט אנשים בכל פעם ולכן לא צריכה להיות בעיה. אני מקווה שבסוף השבוע הבא הם כן יפתחו כפי שהם אמרו".
5 צפייה בגלריה
החנות של גליה
החנות של גליה
החנות של גליה. "מאוד מאוכזבת"
ראש איגוד סוחרי השווקים טלי פרידמן הכריזה כי לא תמנע מבעלי עסקים שירצו בכך לפתוח בשבוע הבא, למרות ההחלטה. "החלטנו להתאגד ולפעול ככוח אחד, החלטנו לפעול אחרת, אחרת לא יהיה מה להציל", אמרה.
פרידמן הודיעה כי אנשיה לא ישתתפו בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא השווקים, וקראה לראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהתנגד נחרצות לפתיחת החנויות מוקדם מהמתוכנן. "לדעתנו התנהלותו והחלטותיו חסרות היגיון ומנותקות מהמציאות", הוסיפה.
"ביום ראשון איש מאיתנו, יושבי הראש, לא ימנע מסוחר לפתוח את העסק ולהביא את לחמו הביתה. אם סופרים וספרים עובדים, סוחרים בשווקים חייבים לעבוד. על זכותנו להתפרנס אנו נילחם", הוסיפה, וציינה שהשוקים "קורסים" ו"משפחות נהרסות".
5 צפייה בגלריה
שוטרים אוכפים את ההנחיות בירושלים
שוטרים אוכפים את ההנחיות בירושלים
שוטרים אוכפים את ההנחיות במחנה יהודה. ארכיון
(צילום: אלכס קולומיוסקי)
על רקע הביקורת הזו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אתמול: "לכל חבריי הסוחרים, אני יודע כמה קשה. אני מבקש מכם לשתף פעולה עוד כמה ימים. התחייבנו לפתוח ביום ראשון הבא, אולי לפני אם התחלואה תרד, וזו הבעיה העיקרית - התחלואה מזנקת בכל העולם. הצלחנו בכוחות משותפים להוריד אותה בישראל ואנחנו לא רוצים שהיא תעלה בחזרה ואז נצטרך להטיל שוב מגבלות".
נתניהו הוסיף: "אני אעזור לכם בכל דרך, עזרנו לכם כלכלית, נעזור לכם בעוד אמצעים. תחזיקו מעמד, עוד כמה ימים תוכלו לפתוח ובעזרת השם נתגבר יחד על התחלואה ויחד על הקורונה. נעזור לכם לשקם את העסקים שלכם. אתם חשובים לי, אני שומע אתכם, אני מבין אתכם. אני אתכם".

ההקלות החדשות

לפי ההחלטה של קבינט הקורונה משלשום, פתיחת חנויות הרחוב תותר רק מ-8 בנובמבר, בתנאים שיסוכמו על ידי משרדי הבריאות והאוצר. שר האוצר ישראל כץ דרש להקדים את הפתיחה בשבוע, בעוד שר הבריאות יולי אדלשטיין דרש שהפתיחה תיעשה על פי התוכנית המקורית של משרדו, כלומר בעוד שבועיים.
שניהם התנגדו לפשרה שאושרה בסופו של דבר, של פתיחת החנויות בעוד שבוע. אם התחלואה תרד לפני כן לממוצע שבועי של פחות מ-500 נדבקים ביום, ניתן יהיה להקדים את פתיחת חנויות הרחוב. אלו בכל מקרה לא כוללות מרכזי קניות ושווקים - אלא רק מסחר-קמעונאי.
לצד זאת, הוחלט להקדים את פתיחת בתי הכנסת כבר ליום ראשון הקרוב, אף שלפי המתווה המקורי הם היו אמורים להיפתח רק בעוד מעט יותר משבועיים. מספר המתפללים המקסימלי יהיה כמגבלת ההתקהלות - עשרה בפנים, 20 בחוץ. בנוסף הוחלט גם כי הצימרים ייפתחו ביום ראשון, תחת מתווה מותאם למשפחות גרעיניות וללא שימוש בחדרי אוכל או בריכות ציבוריות.
עוד לפני כן סיכמו שרי קבינט הקורונה על מתווה של לימודים במשך ארבעה ימים בכיתות, עבור תלמידי כיתות א'-ד', וכן על פתיחת המספרות, מכוני היופי, הטיפולים הפרא-רפואיים ואת פעילות מורי הנהיגה והמאמנים האישיים במתכונת "אחד על אחד" מיום ראשון הקרוב.
פורסם לראשונה: 21:01, 30.10.20