חבריו של אבינעם בוכריס במפגש איתו
(באדיבות המשפחה)

משפחתו של לוחם השריון אבינעם בוכריס (29), שמתמודד זה שש שנים עם מחלת ניוון השרירים ALS שהולכת ומידרדרת, פנתה השבוע לבית משפט השלום בתל אביב בבקשה דחופה למתן פסק דין בערעור על סירוב משרד הביטחון להכיר בו כנכה צה"ל. "הרופאים אומרים שימיו ספורים, וכל שנותר לנו הוא לבקש שהמדינה תיקח אחריות", אמרה ל-ynet האם עפרה, ברקע העובדה שבנה הורדם לפני יומיים.
בוכריס, תושב שילה בבנימין, התגייס במרץ 2012 לחטיבה 188 בחיל השריון. הוא שירת כנהג טנק והיה בריא כמעט עד לסוף שירותו. עם פרוץ מבצע צוק איתן בקיץ 2014, נשלח בוכריס לחזית ויחד עם חבריו לפלוגה נלחם שבועות ארוכים.
במהלך המבצע נורה לעבר צוות הטנק של בוכריס טיל נ"ט על ידי חמאס. בוכריס, שזיהה את השיגור בשנייה האחרונה, הסיט את הטנק ממסלולו של הטיל והציל את חבריו לצוות. בעקבות כך הוענקה לו תעודת הצטיינות חטיבתית.
2 צפייה בגלריה
הלוחם אבינועם בוכריס לפני שחלה במחלת ניוון שרירים
הלוחם אבינועם בוכריס לפני שחלה במחלת ניוון שרירים
בוכריס במדי צה"ל לפני שחלה
(באדיבות המשפחה)
מיד עם סיום המבצע ברצועת עזה, החל בוכריס לסבול מרעידות בידיים. חבריו תיעדו אותו בסרטונים, שבהם הוא נראה מתקשה לגלגל לעצמו סיגריה. לאחר כמה חודשים בוכריס השתחרר מצה"ל ומצבו החל אט אט להידרדר.
כחצי שנה לאחר שחרורו, אובחן בוכריס כחולה במחלת ה-ALS חשוכת המרפא ובעקבות כך החלה משפחתו במאמצים קדחתניים לאיתור טיפול רפואי עבורו. הוא עבר טיפול ניסיוני במשך שנה במרכז רפואי בבוסטון בארה"ב, ולאחר מכן עבר טיפול שכלל השבחת תאי גזע בסיאול בדרום קוריאה.
2 צפייה בגלריה
הלוחם אבינועם בוכריס שחולה במחלת ניוון שרירים
הלוחם אבינועם בוכריס שחולה במחלת ניוון שרירים
אבינעם בוכריס. המצב הידרדר אט אט
(באדיבות המשפחה)
בנובמבר 2016 ביקשה המשפחה להכיר בבוכריס כנכה צה"ל, אולם משרד הביטחון סירב לכך. קצין התגמולים קבע כי אין קשר סיבתי בין תנאי שירותו של בוכריס למחלת ה-ALS. המשפחה והחברים נאלצו לנהל קמפיינים על מנת לקבל תרומות למימון הטיפולים היקרים. הם הצליחו לגייס כספים שהועברו ישירות לטיפול בלוחם.
השבוע, לאחר שנים של מאבק, תשו כוחותיו של בוכריס ולפי בקשתו הוא הורדם ביום שלישי. כפי שציינה אמו, הרופאים מעריכים כי נותרו לו ימים ספורים לחיות. לפני שהורדם, ביקש בוכריס שמשרד הביטחון יכיר בו כנכה צה"ל על מנת שכך תקבל משפחתו פיצוי על הקושי שנגרם לה מאז שחלה ותוכל להשתקם כלכלית לאחר מותו. באמצעות עו"ד אלי סבן, מבקשת המשפחה כאמור מבית המשפט לפסוק במהרה בערעור בטענה שקיים קשר בין השירות הצבאי להתפרצות המחלה.

"המדינה הפקירה אותנו מאחור"

"הבן שלי אבינעם וכל המשפחה, נפגענו מאוד מהסירוב של משרד הביטחון להכיר בו כנכה צה"ל למרות שירותו המשמעותי והתרומה שעולה בחייו עקב כך", אמרה האם עפרה. "אני נתתי לצבא את בני בריא ושלם כדי שיגן על המדינה ואני מרגישה שהמדינה הפקירה אותנו מאחור.
"המדינה, לצערי, מתנערת מאחריות ועכשיו כשהרופאים אומרים שימיו ספורים - כל שנותר לנו לבקש זה שהמדינה תיקח אחריות ותכיר בו כחייל שנפגע כתוצאה משירותו".
עו"ד אלי סבן המייצג את המשפחה פנה לשר הביטחון ודרש כי ישולבו סממנים צבאיים בדרכו האחרונה של בוכריס, לאות כבוד על שירותו והקרבתו למען המדינה.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "לבנו עם משפחת בוכריס. מאחר שההליך בעניינו של אבינעם מתנהל בבית המשפט והיות שמשפחתו לא חתמה על ויתור סודיות רפואית, לא נוכל להתייחס. משרד הביטחון ימסור את תגובתו לבקשה, לאחר שיקבלה לעיונו, לבית המשפט".