ממשלת קנדה הודיעה שהיא פותחת בחקירה נגד סוכנות האו"ם לפליטים הפלסטינים (אונר"א) בעקבות תכנים קיצוניים ואלימים שנכללו בחומרי הלימוד שלה. במקביל, בריטניה אישרה שאונר"א אכן כתבה, הפיקה וחילקה חומרי לימוד מסיתים והצהירה שהיא העלתה את הנושא לאחרונה בפני אונר"א.
5 צפייה בגלריה
דוגמא מתכני הלימוד המקוריים של אונרא
דוגמא מתכני הלימוד המקוריים של אונרא
מתוך תכני הלימוד של אונר"א
לפני כשבועיים וחצי פרסם מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, שחוקר ומנתח ספרי לימוד ברחבי העולם, דו"ח בנושא שממצאיו פורסמו לראשונה ב-ynet. על פי הדו"ח, חומרי לימוד מקוריים וממותגים של אונר"א, שהופקו ללמידה עצמית בזמן מגפת הקורונה והופצו ליותר מ-300 אלף תלמידים, כללו שנאה, הסתה לאלימות, האדרת מחבלים, עלילות דם ומחיקת ישראל מהמפות.
שרת הפיתוח הבינלאומי של קנדה, קרינה גולד, הודיעה כי גורמים בכירים בקנדה חוקרים כיצד אונר"א הפיקה, הדפיסה וחילקה חומרי לימוד המקדמים שנאה והסתה לאלימות. גולד הצהירה כי התקשרה ישירות לראש הסוכנות של האו"ם, פיליפ לזריני, וגינתה את השימוש בחומרים אלו שמפרים בצורה בוטה את ערכי האו"ם המקדמים זכויות אדם, סובלנות, ניטראליות ואי-הפליה.
5 צפייה בגלריה
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
השרה גם הצהירה כי תפנה באופן אישי לעמיתים נוספים "מהקהילה הבינלאומית" כדי לדון בנושא זה. קנדה היא תורמת משמעותית לאונר"א, והגדילה את תרומתה לסוכנות ל-20 מיליון דולר ב-2020 לעומת 14 מיליון דולר בשנת 2019.
זוהי החקירה הרשמית השנייה נגד אונר"א בחודש האחרון מטעם מדינה נוספת שתורמת כספים רבים לסוכנות. זאת לאחר שממשלת אוסטרליה הודיעה שפתחה בחקירה משלה בנושא בשבוע שעבר.
בבריטניה, התורמת השלישית בגודלה לאונר"א שהעבירה בשנה שעברה 64 מיליון דולר לארגון, השר לענייני המזרח התיכון ג'יימס קלברלי, אישר את ממצאי מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se והצהיר כי בריטניה העלתה את הנושא בפני אונר"א. זאת בתשובה לשאלה פרלמנטרית מטעם חבר הפרלמנט רוברט חלפון ממפלגתו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, בה שאל את השר לגבי ההשלכות של ממצאי הדו"ח של מכון IMPACT-se על מדיניות ממשלת בריטניה.
בנוסף ובאופן מעורר חשד, אונר"א מחקה מהאתר הרשמי שלה השבוע ללא הסבר את ההודעה לעיתונות שבה אישרה שטעות אכן קרתה בלימוד שנאה וקברה את ההודעה במקום אחר באתר שקשה יותר למצוא, תוך השארת לינק שאינו פעיל המקשר לאותה הודעה בציוץ בנושא של ראש הסוכנות לזריני.
בעקבות סדרה של פרסומים סביב הדו"ח של מכון IMPACT-se, אונר"א נעלה בשבוע שעבר באופן מחשיד את כל הגישה הציבורית לחומר הלימודי שלה שהייתה קיימת וזמינה באופן מקוון מאז חודש מרץ בשנה שעברה, במהלך שמונע בדיקה של חומרים נוספים. בהצהרתה בעניין זה אמרה אונר"א שהחומרים יועבר כעת ל"פלטפורמה מאובטחת".
לזריני הודה כי הסוכנות אכן הפיקה, הדפיסה וחילקה תכנים "בלתי הולמים" ליותר מ-300 אלף תלמידים הלומדים בבתי הספר של הסוכנות בתחילת מגפת הקורונה. לזריני הוסיף כי חומר חדש העומד בערכי האו"ם הופץ לתלמידים אך הוא לא סיפק ראיות לכך ולא הסביר כיצד הסוכנות תאסוף חזרה את התכנים "הבלתי הולמים" מבתיהם של מאות אלפי ילדים.
ממצאי דו"ח IMPACT-se חשפו כי בחומרי הלימוד ילדים נקראים "להגן על המולדת בדם", מחבלים מהוללים כמודלים לחיקוי ותרגיל באוצר מילים ללימוד ערבית מדגיש את "ריח המאסק (בושם) היוצא מן (גופת) השהיד". החומר מפיץ עלילות דם קונספירטיביות כנגד ישראל שמואשמת שהיא זורקת במכוון פסולת רדיואקטיבית שגורמת למחלות על אדמות פלסטיניות, שהיא מובילה "פעולה מתואמת" ל"גניבת עתיקות פלסטיניות" ושניסתה לשרוף במכוון את מסגד אל-אקצה. החומרים מוחקים באופן שיטתי את ישראל ממפות, מדינה חברה באו"ם.
5 צפייה בגלריה
סגר קורונה בעזה
סגר קורונה בעזה
"חוסר השקיפות זועק לשמיים". בית ספר של אונר"א בעזה, בזמן סגר הקורונה
(צילום: EPA)
מנכ"ל מכון IMPACT-se מרכוס שף: "בהתחשב בתוצאות המחקר שלנו, לכל המדינות הנוכחיות שתורמות לאונר"א ואלה השוקלות לממן את הסוכנות בעתיד יש זכות לערוך בדיקה עצמאית של חומרי הלימוד ולמנוע ניצול של כספי סיוע ללימוד שנאה. אונר"א פועלת בחוסר שקיפות בכך שהעבירה את כל חומרי הלימוד שלה לפלטפורמה מאובטחת בעקבות חשיפת IMPACT-se. על המדינות התורמות לוודא שאונר"א אינה מלמדת תלמידים פלסטינים הסתה לאלימות ושנאה".
סמנכ"ל IMPACT-se אריק אגסי הוסיף: "אונר"א טוענת שאינה מלמד שנאה והסתה, אין סיבה שהיא תסתיר מהציבור את חומרי הלימוד שהיא מייצרת עצמאית לרבות הכלים הפדגוגיים שהיא טוענת שהיא משתמשת בהם, בכדי להדריך מורים לדלג על חומרים מסיתים המופיעים לאורך ולרוחב ספרי הלימוד הפלסטיניים ולהשתמש בתכנים חלופיים מרשימה של דוגמאות אלטרנטיביות במקום. לצערנו, אונר"א מסרבת ללא הרף לפרסם את אותם חומרים ולחשוף את השיטות המדויקות בהן היא נוקטת להילחם בהסתה. חוסר השקיפות כאן זועק לשמיים שמדובר בשקר מוחלט".