(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

שר האוצר, ישראל כץ מהליכוד, מכנה את האיומים של כחול לבן לפזר את הכנסת ולשלוח את ישראל לבחירות "ניסיונות סחיטה". בריאיון לאולפן ynet כץ דורש מכחול לבן להסכים להעביר מיד את תקציב 2020, ואת תקציב 2021 בפברואר - ומזהיר מצדו שאחרת הכנסת תפוזר.
"כל ניסיונות הסחיטה של כחול לבן והניסיון לקשור בין התקציבים לפוליטיקה לא מקובלים עליי. אני באופן אישי בעד יציבות וקיום הממשלה, אבל לא בדרך הזאת", אמר כץ. "אני דוחה את האולטימטום על הסף ואני אומר, אתם רוצים לעשות שיקולים פוליטיים ולא ממלכתיים? אתם רוצים בחירות? אני אוודא שיהיו בחירות".
מוקדם יותר הבוקר הציב שר החוץ גבי אשכנזי באולפן ynet אולטימטום לליכוד עד סוף החודש. בכחול לבן דורשים להעביר את תקציב 2021 יחד עם תקציב 2020, עוד לפני תום השנה, וכן לקדם חקיקה שמתעכבת ומינויי בכירים. "זה לא עובד, חאלס, נגמר", אמר אשכנזי, "אם עד סוף החודש לא יהיה שינוי נלך לבוחר".
כץ נשאל בעניין וענה: "התגובה שלי מתייחסת לדברים, לתוכן שלהם ולאי הרצינות שלהם. אני שר האוצר, אני ממונה על העברת התקציב. שר החוץ - שיתעסק בענייני חוץ, יש מקום לשיפור, וכל אחד יתעסק בענייניו".
אבל הוא חבר בכיר בקואליציה והוא אומר שהעסק לא עובד, הוא משתמש במילים חאלס, נגמר, מה אנחנו אמורים ללמוד מזה? "המדד המרכזי מבחינתי, אחרי שהעברתי 411 מיליארד, שזה תקציב המשכי שהוא תואם את תקציב 20', אין שום סיבה לא להעביר את זה מיד בממשלה ובכנסת כיוון שזה כבר אושר באופן עקרוני. זה ישדר יציבות כלפי פנים, ישדר מסר חשוב לעולם, על הרצינות התקציבית של מדינת ישראל. ומי שלא ייתן לזה יד, הוא עסוק בפוליטיקה".
אשכנזי, הבוקר
(צילום: משי בן עמי)

לדברי שר האוצר, אף שבהסכם הקואליציוני עם כחול לבן סוכם על תקציב לחודשיים, "אשכנזי וחבריו הם חלק מהתהליך, היו בחירות, כתבו שיעבור תקציב עד אוגוסט ואחר כך דחו את זה. אשכנזי וגנץ דחו את זה ביחד עם הנדל ל-23.12, לדצמבר, להעביר את תקציב 20' עד אז. אני אומר - בואו נקדים את זה, בואו נעביר את תקציב 20, שמוכן, שהמשרדים מבצעים אותו, ונכין את תקציב 21'".
לא, הכוונה הייתה לאשר תקציב דו-שנתי, מה שייתן ודאות למשק, לא תקציב לחודשיים. "הכוונה הזו בוטלה לחלוטין על ידם בחקיקה, כמה אפשר להתנהל בכפל פנים ודו-פרצופיות? תקציב 21' חייב לכלול חוקי הסדרים רחבים שיש בהם רפורמות וצמיחה ומתן אפשרות תוכנית כלכלית אמיתית לקראת שנת 21 והלאה".
אומר גבי אשכנזי, בואו נעביר את זה בלי חוק ההסדרים, אח"כ נטפל בזה, נתחיל ממשהו, ואנחנו מבינים גם מגורמים באוצר שתקציב 21 יכול להיות מוכן. "אשכנזי עושה שיקולים פוליטיים, אני מדבר באופן כלכלי. להעביר את תקציב 21' בלי חוקי הסדרים רחבים מאוד שיביאו תוכנית כלכלית, רפורמות וצמיחה - אין טעם. אנחנו צריכים להעביר היום חוקים. שואלים - איפה התוכנית הכלכלית שנלווית לסיוע הנרחב שאני מוודא שיינתן? זו התוכנית הכלכלית, ואני לא אתן לפוליטיקה לעוות את זה".
כץ ביקש להסביר ש"אם עכשיו אני מעביר את תקציב 2020, וזה בהסכמת ראש הממשלה, האופציה של 'נקודת יציאה' בדצמבר לבחירות – מתבטלת". נקודת יציאה משמעה אפשרות לפרק את הממשלה בהתאם להסכם הקואליציוני שמדבר על אפשרות של אי-אישור תקציב - ובכך למנוע מבני גנץ להיות ראש ממשלה בנובמבר 2021. עם זאת, "נקודת יציאה" חדשה תיווצר בסוף מרץ, עד אז אמור תקציב 2021 לעבור.

"הם צריכים להתיישר"

שר האוצר הוסיף: "אני נחשב גורם מייצב. אני מביא תוכניות כלכליות בהסכמה פה אחד בממשלה ובכנסת, אני רוצה בקיום הממשלה, אבל אם הם בחרו בדרך של כוחנות ואיומים, אנחנו לא חוששים, ואז אם נחזור לפוליטיקה - הייתי ראש מטה הבחירות, הכינו אותם שוק על ירך, עוד כשהם היו מאוחדים עם לפיד ואחרים - נכה אותם עוד פעם. אבל זה לא לטובת האינטרס של המדינה לקיים בחירות, הם צריכים להתיישר, לתמוך בדברים שהם בעד אזרחי מדינת ישראל.
"כל הזמן אמרו 'ראש הממשלה רוצה בדצמבר נקודת יציאה לבחירות במרץ', אז הנה הוא ויתר על הדבר הזה. אני יזמתי באופן מקצועי והוא קיבל את זה בגלל הצורך לייצב את המשק. אם נעביר עכשיו את תקציב 2020 תוך שבוע בממשלה ומיד בכנסת, כל נקודת יציאה של דצמבר נעלמת, אין בחירות, ואז לקראת פברואר צריכים להעביר את התקציב ל-2021".
- האם לנוכח הגירעון המשמעותי תקציב 2021 יכלול גזירות משמעותיות? "יש גירעון בכל העולם, אין מדינה מתקדמת שאין בה גירעון. תקציבי הקורונה ניתנים לאזרחים, זה לא למנגנון. אני בניתי חוקים שעובדים, אין מאהלי מחאה, אין מאות אלפים ברחובות על רקע כלכלי או חברתי אלא הפגנות פוליטיות שכולם יודעים מה הן.
"אני יודע שהמצב לא קל, נאבקתי לפתיחת המשק אבל במקביל - אנו שומרים על מסגרת התקציב בלי קשר לקורונה ולכן חשוב להעביר את התקציב".
1 צפייה בגלריה
המנכ"לית שהתפטרה טרנר. "עיתונאים ניצלו את זה כדי לייצר מתקפה"
המנכ"לית שהתפטרה טרנר. "עיתונאים ניצלו את זה כדי לייצר מתקפה"
המנכ"לית שהתפטרה טרנר. "עיתונאים ניצלו את זה כדי לייצר מתקפה"
- שמענו ממקורבים של המנכ"לית המפטרת קרן טרנר וגם מבכירים לשעבר במשרד האוצר שאומרים שראש הממשלה נתניהו הוא זה שמקבל את ההחלטות. "יש שני אנשים שעזבו את האוצר – אחד מרידור וטוב שעזב. הראינו לו את הדלת, פקיד שהפך לפוליטיקאי ועוד נראה את זה בעתיד. קרן זה דבר אחר. דברים לא הסתדרו, 10 שנים היא קודמה על ידי במשרדי התחבורה והאוצר. הדברים לא הסתדרו, נפרדנו בהודעה משותפת ומכובדת.
"עיתונאים ניצלו את זה כדי לייצר מתקפה, לנסות לייצר רושם כזב כאילו האוצר לא מתפקד וכאילו מישהו אחר מנהל אותו. אני מנהל את משרד האוצר ואני משתף פעולה נכבד עם ראש הממשלה. אני מקיים את כל הישיבות ומקבל את כל ההחלטות. יש כאן צוות מקצועי יוצא מן הכלל, והנה רק עכשיו הצוות הזה שכנע את הממשלה לפתוח את העסקים שלא מקבלים קהל".
- שרים בממשלה אומרים שמי שמנהל את הממשלה הזאת אלו הם החרדים. "אני לא מרוצה ממה שאני רואה ביממה האחרונה באשר להתנהגות חלק מהציבור החרדי, מהבחינה הזאת של תלמודי התורה עד גיל 13, שחלק מהם פועלים בניגוד להנחיות ובניגוד לקביעה. יחד עם זאת, צריך שיהיה ברור שהחרדים לא מנהלים את הממשלה, יש להם את העניינים שלהם והם חלק מהממשלה".
מכחול לבן נמסר בתגובה לדברי השר כץ: "העובדה שצמרת האוצר לא הייתה מוכנה לשתף פעולה עם הבדיחה שנקראת תקציב לשבוע אומרת הכול. הגיע הזמן לשים את הפוליטיקה בצד ולדאוג לאזרחי ישראל".