ארבעה ימים בלבד אחרי שהמליצו לנשים שאינן נמצאות בקבוצות סיכון לבצע את החיסון לקורונה לא לפני השליש השני להיריון, עדכן משרד הבריאות את הנחיות החיסון לנשים הרות והבהיר כי אין מניעה להתחסן גם בטרימסטר הראשון.
  • לעיון בהנחיית משרד הבריאות לנשים הרות - לחצו כאן
"עמדה זו תואמת את גישת ארגון הבריאות העולמי ואת עמדת המרכז לבקרת מחלות", כתבו כשהם מתייחסים להודעת ארגון הבריאות העולמי מסוף השבוע. לפי משרד הבריאות, ההנחיה "מתבססת על כך שאין כל הוכחה על נזק לעובר או למהלך ההיריון כתוצאה מהחיסון ולא מוכר מנגנון ביולוגי היכול להצביע על אפשרות כזאת".
1 צפייה בגלריה
חיסון נשים בהריון
חיסון נשים בהריון
"האמצעי להפחתת הסיכון - חיסון מוקדם". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, גם בהנחיה החדשה ניתן דגש לעניין הטרימסטרים: "נשים בהריון בשליש השני או השלישי – ההמלצה היא להתחסן". בנוגע לשליש הראשון של ההיריון כתבו כי הוא "מאופיין בשיעור גבוה יחסית של דימומים והפלות ספונטניות. כמו כן, זו התקופה שבה מרבית המומים העובריים נוצרים. חשוב לציין כי בכל היריון קיים סיכון בסיסי של 3-5% למומים מולדים בעובר ו-10-15% להפלות מוקדמות".
"נשים שאינן שייכות לקבוצות הסיכון, הנמצאות במהלך השליש הראשון להריון – על מנת למנוע חשד לקשר, אף מקרי, בין קבלת החיסון ותופעות אלו, ניתן להתחסן החל מהשליש השני", כתבו. "עם זאת, קיימת אפשרות שבדומה לזיהומים נגיפיים אחרים, נגיף הקורונה עלול לגרום נזק שלייתי גם בתחילת ההיריון, לו ייתכנו השלכות על העובר, מהלך ההיריון והיילוד. האמצעי להפחתת הסיכונים מהמחלה הוא על ידי התחסנות מוקדמת".
ריאיון בנושא עם בכירה בארגון הבריאות העולמי
(צילום: ירון ברנר)

לצד זאת ציינו כי רצוי להימנע מביצוע החיסון סביב מועד דיקור מי שפיר (רצוי מרווח של לפחות שבוע ימים בין החיסון לדיקור) על מנת להימנע מחום או תופעות לוואי אחרות שעלולות להתפרש כסיבוך של הדיקור". בנוסף הבהירו כי "בשל חומרת מחלת הקורונה ופגיעתה הקשה, אנו חוזרים וממליצים לכלל האוכלוסייה, ובמיוחד לנשים בגיל הפוריות, לנשים הרות ולנשים מיניקות להמשיך ולהקפיד על שמירת כללי הריחוק החברתי ועל עטיית מסכה ובכך להקטין את סיכון החשיפה והדבקות במחלה.
בשבוע שעבר המלצת משרד הבריאות הייתה להתחסן בטרימסטר השני והשלישי. "השליש הראשון של ההיריון (ללא קשר למחלת הקורונה) מאופיין בשיעור גבוה יחסית של דימומים, הפלות ספונטניות והיווצרות מומים עובריים. על מנת למנוע חשד לקשר, אף מקרי, בין קבלת החיסון ותופעות אלו ,אנו ממליצים לנשים הרות שאינן שייכות לקבוצות הסיכון להתחסן החל מהשליש השני", כתבו אז.