5 צפייה בגלריה
בדרך לממשלה? לפיד ובנט בהשבעת הכנסת ה-24
בדרך לממשלה? לפיד ובנט בהשבעת הכנסת ה-24
בדרך לממשלה? לפיד ובנט בהשבעת הכנסת ה-24
(צילום: מארק ישראל סלם )
בין המפלגות שעתידות להרכיב את "ממשלת השינוי" עדיין יש מחלוקות, חלקן מהותיות, אך גורמים בכירים בגוש השינוי טוענים - הממשלה תקום כבר היום (יום שלישי). ההערכה היא שבמהלך היום ייפתרו כל המחלוקות. כל זאת, למרות האולטימטום של איילת שקד, ההתנגדות בתוך מפלגת ימינה ואפילו הוויכוח על תיק החקלאות בין ישראל ביתנו לכחול לבן. גם הניסיון האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנוע את הקמת ממשלת בנט-לפיד לא צפוי כנראה לסכל את הקמתה.
הניסיון הזה כלל הבוקר פנייה של הליכוד ליועץ המשפטי של בית הנשיא וליועץ המשפטי של הכנסת, בדרישה שלפיד יקיים לדבריהם "את אותם התנאים להקמת הממשלה, שנדרשו בזמנו מנתניהו". הם טענו כי לא ניתן להסתפק בהצהרה על הרכבת הממשלה, אלא שעל לפיד לפרט איזו ממשלה עלה בידיו להרכיב, מהו הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ואם מדובר בממשלת חילופים מי יכהן כראש ממשלה חלופי.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
גנץ מסרב להיכנס למו"מ רציני. נתניהו
(צילום: AFP)
לטענת הליכוד, "לפי חוק יסוד הממשלה רק ח״כ לפיד יכול לכהן ראשון כראש הממשלה ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לבנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבת הממשלה". בסעיף 13 (ג) לחוק יסוד: הממשלה נכתב כי חבר הכנסת שהרכיב ממשלה יעמוד בראשה, אבל בסעיף הנוגע לממשלת החילופים אין אזכור מפורש שמרכיב הממשלה צריך להיות ראש הממשלה הראשון - אלא רק נכתב כי "ממשלת חילופים היא ממשלה שבתקופת כהונתה יעמדו בראשה, לסירוגין, חבר הכנסת שהרכיב את הממשלה וחבר כנסת נוסף".
יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס לטענת הליכוד וכתב בטוויטר: "‏רק השבוע נתניהו הציע לסער ולבנט רוטציה משולשת כשסער יכהן ראשון. אז משום מה הוא לא חשב על המוקשים המשפטיים הללו. בושה או בדיחה?". אלו יתר המכשולים שעומדים בדרכם של נפתלי בנט ויאיר לפיד בדרך לממשלה חדשה.
5 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
האולטימטום לא ימנע את הקמת הממשלה החדשה? שקד
(צילום: יואב דודקביץ)
אחת המחלוקות המרכזיות שעדיין נותרו במשא ומתן הקואליציוני היא ההסכמות בין יש עתיד למפלגת העבודה - שלפיהן מרב מיכאלי תכהן לצד גדעון סער בוועדה לבחירת שופטים. איילת שקד התנתה את כניסתה לממשלת השינוי בכך שמיכאלי תוותר על מקומה בוועדה, כך ששני השרים שיכהנו בה יהיו מהימין. לפני האולטימטום, אתמול בצהריים, דחה לפיד את הדרישה הזו.
שקד, שכיהנה בעבר כשרת המשפטים, נחשבת למי שאחראית למינוי של שופטים שמרנים רבים - ומיכאלי, מנגד, לא צפויה לתמוך במינויים כאלה בעתיד. הוועדה לבחירת שופטים הפכה בשנים האחרונות למוקד מרכזי של מאבקים בין מפלגות המרכז-שמאל למפלגות הימין בישראל. הוועדה כוללת תשעה חברים - שני שרים, שני חברי כנסת, שלושה שופטי עליון ושני נציגים מלשכת עורכי הדין. בשנים האחרונות נאבק הימין כדי לשנות את הרכב הוועדה ולבטל את הרוב האוטומטי שיש בה לנציגי מערכת המשפט - דבר שהצליחה שקד לעשות כשהשיגה את תמיכתו של יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה. כעת, מינויה הצפוי של מיכאלי לוועדה הוביל לביקורת קשה מימין על בנט ושקד.
התשובה של מיכאלי לשאלה על מקומה בוועדה לבחירת שופטים
(צילום: גיל יוחנן )

ליברמן על תיק החקלאות
(צילום: גיל יוחנן)

בנוסף לוועדה לבחירת שופטים, קיימת מחלוקת גם סביב רצונו של יו"ר רע"ם מנסור עבאס לשמש כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. עבאס דורש גם לבטל את חוק קמיניץ, שעבר בזמנו בתמיכת כל מפלגות הימין והחרדים - כולל הבית היהודי שבנט ושקד הובילו. לפי שעה, שתי הדרישות הללו לא נענו, אך אתמול נפגש עבאס עם שקד בניסיון להגיע למתווה מוסכם.
מחלוקת נוספת היא תיק החקלאות - למרות שהוא לא נחשב לתיק מרכזי בממשלה. ישראל ביתנו וכחול לבן דורשות את התיק לעצמן, ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן טען אתמול שכחול לבן חזרו בהם מסיכומים קודמים שהיו סביב התיק. יו"ר כחול לבן בני גנץ, מנגד, אמר כי הוא ויתר על כהונה אפשרית כראש ממשלה לטובת ממשלת השינוי - ולכן הוא מצפה שדרישותיו יכובדו.
עניין נוסף שעשוי למנוע את הקמת הממשלה החדשה הוא ההתנגדות בתוך ימינה. מלבד האולטימטום של שקד, ח"כ עמיחי שיקלי כבר הצהיר שלא יתמוך בממשלה וגם שלא יפרוש מהכנסת - כך שימינה מביאה לקואליציה שישה מנדטים לכל היותר בלבד. מלבד שיקלי, ח"כ ניר אורבך מתלבט אם להצביע בעד הקמת הממשלה או להתפטר מהכנסת. אם יעזוב את המשכן, תחליף אותו שירלי פינטו שתומכת במהלך של בנט. גורמים בימינה טענו כי אורבך בכל מקרה לא יכשיל את הקמת הממשלה.
5 צפייה בגלריה
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה מחוץ לביתה של שקד
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה מחוץ לביתה של שקד
(צילום: AP)
גם אם לפיד יכריז כי עלה בידיו להרכיב ממשלה, יו"ר הכנסת יריב לוין צפוי לעכב את ההצבעה עליה - מה שיעניק לליכוד חלון זמן למאמצים נוספים. בנט ושקד, שרמת האבטחה עליהם עלתה היום ל-5 מתוך 6, מתמודדים בימים האחרונים עם לחצים כבדים מימין, שכוללים גם הפגנות ליד בתיהם.

ההצעה החדשה של נתניהו לגנץ

בינתיים, מי שממשיך להיאבק נגד כינון הממשלה החדשה הוא נתניהו, שהציע פעם נוספת לגנץ להקים ממשלה יחד איתו. לפי גורמים פוליטיים, גנץ כבר קיבל כמה הצעות בנושא - אך הפעם נתניהו מתחייב לפנות מיד את מקומו כראש הממשלה, ולהעביר את השרביט לגנץ כבר בהקמת הממשלה וללא דיחוי.
סער: "נעשה כמיטב יכולתנו שהממשלה תקום"
(צילום: ערוץ כנסת)

גנץ: מקווה שאנחנו ערב הקמת ממשלה חדשה
(צילום: לשכת עורכי הדין)

לפי ההצעה הזו, נתניהו יהפוך להיות ראש הממשלה החליפי בהתאם לחוק הרוטציה הקיים - במקום גנץ. שר הביטחון הודיע לאחרונה כי הוא דוחה כל הסדר עם נתניהו מחויב לממשלת שינוי שתוציא את נתניהו מהלופ הפוליטי, אך גורמים פוליטיים אומרים שניסיונותיה של נתניהו לבלום ממשלת שינוי עולים עכשיו שלב - ולכן הוא שיפר דרמטית את הצעתו לגנץ ומוכן אף להעמיד לה בטוחות.
כמו במקרה של יו"ר תקווה חדשה גדעון סער - ששלשום נתניהו הציע לו רוטציה משולשת איתו ועם בנט - גם גנץ חושש שמדובר בתרגיל פוליטי נוסף של נתניהו. בשל משבר האמון שנוצר, הוא מסרב להיכנס למו"מ רציני, והשיב בשלילה להצעה.
השבוע, נזכיר, הציע שר האוצר ישראל כץ לנתניהו שיחליף אותו זמנית למשך שנה, כדי שתוכל לקום ממשלה בראשות הליכוד. נתניהו סירב להצעה.
אתמול התייחס גם סער בישיבת הסיעה לאפשרות של רוטציה עם נתניהו, והבהיר כי דחה את ההצעה משום שקבלתה מהווה הישארותו בפועל של נתניהו לארבע וחצי שנים נוספות - באופן שבו נתניהו לא יאפשר עבודה שוטפת.
פורסם לראשונה: 23:20, 31.05.21