2 צפייה בגלריה
יונתן גרנות
יונתן גרנות
יונתן גרנות ז"ל
מדוע הלוחם שגרם למות חברו הסתכל דרך כוונת נשק הרוגר? בפרקליטות הצבאית צפויים לבקש היום (שלישי) להאריך את מעצרו של לוחם הנח"ל החשוד בגרימת מותו של חברו הרס"פ יונתן גרנות במחנה תבץ שבבקעת הירדן.
ארבעה ימים אחרי מותו של גרנות בבית החולים, הלוחם החשוד בעבירה של המתה בקלות דעת (שלפני הרפורמה במערכת המשפט נחשבת לעבירת הריגה - י"ז), יובא לבית הדין הצבאי בקסטינה. לפי מסמך רשמי של צה"ל, שפורסם ביום חמישי ב-ynet, ראש מחלקת הבטיחות בזרוע היבשה קבע למחרת התקרית כי בטרם הירי הקטלני, הלוחם שהחזיק את רובה הרוגר אכן הסתכל דרך הכוונת שלו. "החייל לקח לידיו נשק מסוג רוגר (בקוטר קצר, המשמש לפיזור הפגנות), נכנס בין כוונת ולחץ על ההדק. מהנשק נורה כדור שפגע בחייל שהלך בקרבת מקום", נכתב במסמך.
הלווייתו של יונתן גרנות
(צילום: יאיר שגיא )

הקצין הבכיר שכתב את המסמך הוא אל"מ אוריה חצרוני, והוא הגדיר זאת, לצד תקריות בטיחות חמורות ומרובות שאירעו לאחרונה, כ"עבריינות בנשק". בצה"ל התנערו תחילה מהקביעה של הקצין הבכיר, וטענו כי הסוגיה עדיין לא התבררה במצ"ח, אך בסוף השבוע גברו הראיות לפיהן החייל שירה אכן הסתכל, לכל הפחות, בכוונת הנשק, בטרם בוצע הירי.
יחד עם זאת, הלוחם טען כי כלל לא ראה דרך הכוונת כל חייל באשר הוא, בטח לא את חברו הטוב, שצעד במרחק של כ-60 מטרים ממנו ובמקום חשוך. בנוסף, נשק הרוגר דורש הסמכה ייחודית, שספק אם החייל החשוד קיבל. במצ"ח בודקים כעת שתי סוגיות שטרם נפתרו: כיצד הלוחם החשוד ירה אם הסתכל דרך הכוונות, ולא ראה דרכן דמות כלשהי, ומדוע חלפו שעות ארוכות, עד לאמצע הלילה, עד שהתגלה כי הפגיעה האנושה בגרנות נגרמה מירי מהנשק שאחז הלוחם החשוד.
2 צפייה בגלריה
הקבר של החייל יונתן גרנות
הקבר של החייל יונתן גרנות
חלקת הקבר של החייל
(צילום: יאיר שגיא)
בחטיבת הנח"ל מנסים ללוות את החייל החשוד ולסייע לו נפשית לאור ההריגה בשוגג של חברו הקרוב, לו גם היה כפוף פיקודית במסגרת תפקידם המשותף. בסביבתו אומרים כי מדובר בלוחם מצטיין, ששירת בקרבי חרף נסיבות אישיות מורכבות, והיה מועמד להמשיך בשירות קבע עם שחרורו מהצבא בעוד כחודשיים.
עו"ד רן כהן, סנגורו של החייל, אמר כי "יונתן ז"ל היה חברו הקרוב של החייל והידיעה על פטירתו הותירה אותו המום ושבור. החייל היה משוכנע שהנשק שהרים היה פרוק והוא כיוון אותו לעבר אזור שלא היה אמור לעבור בו איש. זו טרגדיה קשה ואנו שולחים את תנחומינו למשפחה האבלה וכואבים את כאבה. כל רצונו של החייל עתה הוא לחבק את אימו של יונתן ז"ל".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האירוע נמצא בחקירת מצ"ח".
פורסם לראשונה: 22:59, 01.03.21