אחד מסרטוני התעמולה האיראניים

באיראן חושפים את שם בעלה הישראלי של החוקרת האוסטרלית ששחררו מהכלא כחלק מעסקת חילופי אסירים אחרי 804 ימים, וטוענים: שניהם עבדו כמרגלים עבור ישראל.
שבוע לאחר שחרורה של ד"ר קיילי מור-גילברט מהכלא האיראני, פורסמו סרטוני תעמולה איראניים שבאחד מהם הופיע לכאורה לראשונה שמו של בעלה - שרק לאחר שחרורה נחשף כי היה ישראלי. מור-גילברט שוחררה ימים ספורים לפני חיסולו של ראש תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פחריזאדה, שמיוחס לישראל.
לפי האיראנים, שמו של הבעל הישראלי הוא רוסלן חודורוב. בתקשורת האוסטרלית דווח כי סרטוני התעמולה כוללים תמונה שבהן נראית לכאורה ד"ר מור-גילברט במדי צבא, ואיראן טוענת כי היא צולמה במתקן אימונים בחיפה.
4 צפייה בגלריה
האוסטרלית קיילי מור גילברט שוחררה מהכלא האיראני איראן בעלה הישראלי רוסלן חודורוב מתוך סרטון תעמולה איראני
האוסטרלית קיילי מור גילברט שוחררה מהכלא האיראני איראן בעלה הישראלי רוסלן חודורוב מתוך סרטון תעמולה איראני
הזוג בחתונתו
"קיילי עברה אימוני צבא במתקן זה והייתה נוכחת גם במשרדי המכון למדיניות נגד טרור שמקושר להרצליה", נטען בסרטון בפרסית. "הרצליה הוא מוסד בישראל, שתחת כסות של מכון מחקר פרטי, מבצע פעולות ריגול רבות".
לפי האיראנים, "אחרי שגויסה על ידי שירותי הביון הישראליים, הצליחה קיילי להתקבל לאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה. היא גם קיבלה אזרחות בריטית". במכתבים שהוברחו מהכלא, הכחישה כל העת ד"ר מור-גילברט כי היא מרגלת: "אני לא מרגלת. אני אף פעם לא הייתי מרגלת ואין לי כוונה לעבוד בארגון ריגול בכל מדינה".
באחד הסרטונים, שפורסמו בטוויטר, נטען כי בעלה של מור-גילברט עלה מרוסיה בתחילת שנות התשעים. "גם הוא היה קצין בצבא הישראלי. אחר כך הוא החל לעבוד במוסד ריגול תחת כסות של חברה אוסטרלית ששייכת לאיש שירות ביטחון הפנים הישראלי", נאמר שם, תוך שהוצגה גם תעודת הזהות הישראלית של חודורוב.
4 צפייה בגלריה
האוסטרלית קיילי מור גילברט שוחררה מהכלא ב איראן מתוך סרטון תעמולה איראני
האוסטרלית קיילי מור גילברט שוחררה מהכלא ב איראן מתוך סרטון תעמולה איראני
שוחררה אחרי 804 יום בכלא האיראני
לפי הטענה, חודורוב - באמצעות מנהלו - הכיר את מור-גילברט לקצין מוסד בשם זוהר: "רוסלן שולח מייל לקיילי ומציין כי תפגוש את הקצין ותדון איתו בנושאים שקשורים למזרח התיכון". בסרטון נטען כי מור-גילברט התגיירה בתחילת שנות האלפיים, בעת שהייתה בישראל, ובו נראים תמונות של חתונתה היהודית עם חודורוב.
בסוף השבוע פורסמו פרטים חדשים על אותה עסקת חילופי האסירים בין איראן, אוסטרליה ותאילנד שיצאה לפועל ביום רביעי, וקדמה לחיסול מדען הגרעין פחריזאדה. כחלק מהעסקה המשולשת שחררה תאילנד לבקשת אוסטרליה שלושה מחבלים איראנים שנעצרו ב-2012 משום שתכננו לרצוח דיפלומטים ישראלים בשטחה. באוסטרליה דיווחו כי הסיבה האמיתית למעצרה של מור-גילברט באיראן הייתה העובדה שבעלה ישראלי, וציינו גם כי ישראל עצמה הייתה בסוד המגעים שאפשרו את ביצוע העסקה השבוע.
ראשיתה של הפרשה בספטמבר 2018: ד"ר מור-גילברט, מרצה בתוכנית ללימודי האיסלאם באוניברסיטת מלבורן, הגיעה לכנס אקדמי בעיר האיראנית קום, הקדושה לשיעים. מור-גילברט, אז בת 31, היא אזרחית אוסטרלית-בריטית, ובתום הכנס, כשעמדה לשוב לביתה באוסטרליה, נעצרה על-ידי קציני מודיעין איראנים. היא הואשמה בריגול, הורשעה ונשלחה ל-10 שנות מאסר. בשנתיים שעברו מאז היא הוחזקה תקופות ארוכות בבידוד, בין השאר בכלא אווין הידוע לשמצה בטהרן, והתחננה לממשלת אוסטרליה שתביא לשחרורה, בטענה שהיא עוברת עינויים נפשיים.
4 צפייה בגלריה
האוסטרלית קיילי מור גילברט שוחררה מהכלא ב איראן מתוך סרטון תעמולה איראני
האוסטרלית קיילי מור גילברט שוחררה מהכלא ב איראן מתוך סרטון תעמולה איראני
מתוך סרטון התעמולה: מור-גילברט בכותל
4 צפייה בגלריה
מוראדי קיילי מור גילברט פחריזאדה
מוראדי קיילי מור גילברט פחריזאדה
מוראי, מור-גילברט ופחריזאדה
(צילום: AP, AFP)
בשבוע שעבר הודיעו לפתע כלי התקשורת באיראן כי מור-גילברט שוחררה מהכלא ויצאה בדרכה חזרה לאוסטרליה, בתמורה לשחרורם של שלושה איראנים שהוחזקו בכלא במקום כלשהו בחו"ל. בתקשורת האיראנית תוארה אז מור-גילברט כ"מרגלת למען הציונים", ואילו שלושת האיראנים, שזהותם לא נחשפה באותה העת, הוצגו כ"אנשי עסקים". אלא שבהמשך נחשפו הפרטים: האיראנים ששבו הביתה הם סעיד מוּראדי, מוחמד חזאי ומסעוד סדג'את זאדה, שלושת המחבלים שנתפסו ב-2012 בתאילנד כשעמדו לבצע שם פיגועים נגד דיפלומטים ישראלים. מורדי איבד אז את שתי רגליו כשניסה להשליך מטען חבלה לעבר שוטרים שרדפו אחריו, אבל זה התפוצץ לידו.
בסוף השבוע, כשברקע חיסולו של מדען הגרעין ליד טהרן, התבררו עוד פרטים על המגעים שהביאו לשחרור מור-גילברט, על הקשר הישראלי אליהם ועל הוויתור שעשתה לכאורה הממשלה בירושלים כדי שטהרן תשלח את האזרחית האוסטרלית לחופשי. בין השאר דווח באוסטרליה כי באחד ממכתביה מהכלא האיראני כתבה מור-גילברט: "האיראנים ניסו להשתמש בי כבת ערובה במזימה שטנית שמטרתה לפתות את בעלי, תושב קבע באוסטרליה (ובקרוב אזרח אוסטרלי), להצטרף אליי בכלא האיראני".