ד"ר אלרעי פרייס בוועדת החוקה, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

ארבעה חודשים אחרי שהובטח שיתחיל לפעול: מסלול בדיקות הקורונה המהיר, שמבטיח לנבדקים תוצאות בדיקת PCR לקורונה תוך ארבע שעות בלבד, יחל להעניק היום (שלישי) שירות לציבור הרחב. העיכוב נגרם מכיוון שמשרד הבריאות התעכב במתן האישורים למעבדה בנתב"ג, שמבצעת את דיגום הבדיקות המהירות בטכנולוגיה שונה מהבדיקות הרגילות.
לפני חודשיים הצהירה השרה רגב כי הבדיקות המהירות יחלו לפעול "אחרי הסגר", וכעת, עם פתיחת השמיים באופן הדרגתי לקראת הבחירות, נכנסות הבדיקות המהירות לשימוש. מעתה יוכל ציבור הטסים לחו"ל לבצע את בדיקות הקורונה בשני מסלולים - בדיקה במסלול המהיר עם תוצאה תוך ארבע שעות, בעלות של 134.64 שקלים, או בדיקה במסלול האיטי עם תוצאה תוך 14 שעות בעלות של 44.88 שקלים.
רגב חונכת את מערך הבדיקות המהירות, נובמבר 2020
(צילום: לע"מ)

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
המערך מתחיל לפעול אחרי 4 חודשים. נתניהו, רגב ומערך הבדיקות המהיר בנובמבר
(צילום: אוהד צויגנברג)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"נקודת ציון מרגשת". הבדיקות המהירות של Check2fly
(צילום: אוהד צויגנברג)
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
המסלול המהיר יעלה כ-135 שקלים. בודקי קורונה בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
כלל הבדיקות שמבצע מיזם Check2fly, חברת אומגה בשיתוף בית החולים רמב"ם, הינן בדיקות PCR שנחשבות לבדיקות האמינות והאיכותיות ביותר. המנכ"לית של חברת אומגה, לילי ננקין, אמרה כי "לאחר עבודה מאומצת של כלל הגורמים, אנחנו גאים לבשר על השקת שירות הבדיקות המהירות. מדובר בנקודת ציון מרגשת, וכעת כולנו עם הפנים קדימה לפתיחת שמי המדינה. אין לי ספק שמסלול הבדיקות החדש יטיב עם היוצאים והשבים בשערי הארץ וכי המערך יעניק את השירות הטוב והאיכותי ביותר לטובת השמירה על הביטחון הבריאותי הלאומי".
ד"ר מיקי הלברטל, מנהל המרכז הרפואי רמב"ם שלוקח חלק במיזם הבדיקות, אמר כי "המרכז הרפואי רמב"ם, העומד בחזית המאבק מול מגפת הקורונה בעזרת טובי המוחות של הצוותים הרפואיים, גאה להיות חלק מפרויקט לאומי שמהווה זירה נוספת במלחמה בנגיף. מטרת המיזם היא לאפשר חזרה לחיים שגרתיים ככל הניתן, תוך שמירה על בריאות הציבור ושמירה על מקצועיות מקסימלית".
בתוך כך, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה בוועדת החוקה כי משרד הבריאות מקדם אפשרות של ביצוע בדיקות סרולוגיות לנוחתים בנתב"ג, שיאפשרו פטור מבידוד לשבים מחו"ל בכפוף לבדיקת קורונה שלילית. "במהלך המגפה ראינו הרבה מאוד זיופים מכל מיני סוגים של בדיקות PCR, של תעודות החלמה ושל אשפוזים בבתי חולים", אמרה. "זה מדהים לאיזו רמה אפשר להגיע. לכן, כשאדם יכול לזייף, הוא מסכן את כל הבאים".
לדברי אלרעי פרייס, "אנחנו מבקשים מכל האנשים האלה שעד שיהיו לנו הסכמים של הכרה הדדית עם מדינות אחרות, שיעשו בדיקה סרולוגית. מעבר לזה, אנחנו מקדמים את זה שהבדיקה תתבצע בנתב"ג מיד עם הנחיתה. מדובר על בדיקה מהאצבע, כמו בדיקת סוכר".
4 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
הבדיקות המהירות יאפשרו גם ללא מחוסנים להיכנס למקומות. ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
אלרעי פרייס אמרה גם כי משרד הבריאות מקדם את נושא הבדיקות המהירות, שיאפשרו גם לאנשים שלא החלימו מקורונה או לא התחסנו להיכנס למקומות שדורשים תו ירוק. לדבריה, "במלונות יש את ההחרגה הזו, וכנ"ל לגביי אירועים שבהם 5% מהמשתתפים יכולים להיות לא מחוסנים או מחלימים אם ייבדקו. להערכתי תוך שבועיים הבדיקות יהיו כלולות בתו הירוק והכול יהיה מוכן".
אלרעי פרייס הוסיפה כי המשרד מקדם מתווה שלפיו כיתות י"א-י"ב יוכלו ללמוד בצורה יותר פתוחה וללא קפסולות. "אם יש שיעורי התחסנות גבוהים בכיתה, הכיתה תוכל ללמוד בצורה פתוחה יותר, בלי קפסולות ובלי שיווצר מצב שכשיש מישהו מאומת שולחים את כולם לבידוד", אמרה.
בנוגע לשאלת בידודים קבוצתיים אמרה אלרעי פרייס כי "בכל מיני מסגרות שניסינו לעשות מתווים מסוימים ובידודים קבוצתיים, בין אם בנבחרות כדורגל או בפנימיות, ראינו התפרצויות. הקונספט הזה שיש בידוד קבוצתי לא עובד. ראינו בשחקני כדורגל התפרצויות של המוטציה הדרום-אפריקאית בזמן הבידוד. אחד היה חולה ויצא לבידוד, וכל היתר היו בבידוד יחד - וכולם כמעט נדבקו".
אדיר ינקו השתתף בהכנת הכתבה