צפו בדיווח מנתב"ג, הבוקר
(צילום: אבי חי, משי בן עמי)

הדיון במשרד הבריאות שאמור היה להתקיים אחר הצהריים (יום חמישי) ולעסוק בהגדרת מדינות כאדומות או כירוקות - בוטל ברגע האחרון מסיבה שטרם התבררה. המשמעות: החלטות בנושא צפויות להידחות. גורמים במשרד אמרו כי "התקבלה במשרד החלטה אתמול להפוך את כל המדינות לאדומות, ועכשיו מפחדים שדרג הביניים ממשרד החוץ או התחבורה יציף שוב את הדילמות ויהפוך את ההחלטה". מנגד, אמרו גורמים אחרים כי "הדיון בוטל כי לא היה בו צורך".
מדובר במהלך שמקדמת בשבועות האחרונים ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, ד"ר שרון אלרעי פרייס. גורמים במערכת הבריאות העריכו כי היוזמה של ד"ר אלרעי פרייס עשויה להיתקל בקשיים גם מצד משרד החוץ וגורמים פוליטיים, אבל גם מצד גורמים בתוך המשרד שמתנגדים ליוזמה, כמו המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו, ומנהל המחלקה הבינלאומית ד"ר אשר שלמון. אתמול התקיימה פגישה בנושא בלשכת שר הבריאות יולי אדלשטיין.
3 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס. "לא מעט ייבוא תחלואה ממדינות ירוקות"
(צילום: לע"מ)
"חשוב לבטל כבר עכשיו את הנושא של מדינות ירוקות", ציינה ד"ר אלרעי פרייס בתכתובת פנימית שפורסמה לראשונה ב-ynet. "עם המצב הקיים אין לנו אפשרות להכניס לכאן תחלואה מיובאת. לפי הנתונים, יש לא מעט ייבוא בתחלואה ממדינות ירוקות, והם אפילו לא נדרשים לבידוד. זה מחייב שינוי גישה".
על פי נתוני משרד הבריאות, 245 ישראלים שחזרו מחו"ל מתחילת חודש דצמבר נמצאו חיוביים לקורונה. 30 מהם חזרו מארה"ב, 26 מאיחוד האמירויות, 16 מטורקיה, 27 מאוקראינה, 11 מרוסיה, 8 מהולנד, 4 מבריטניה והיתר ממדינות אחרות.
3 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
ממהרים לחו"ל. תורי ענק בנתב"ג
נושא נוסף שאמור היה לעמוד במרכז הדיון במשרד הבריאות היום הוא הפיכתה של איחוד האמירויות ממדינה ירוקה לאדומה. איחוד האמירויות אינה עומדת בקריטריונים שנקבעו למדינה אדומה, אך החשש הוא שאלפי הישראלים ששוהים בה ומתקהלים בניגוד להנחיות משרד הבריאות עלולים ליצור שרשראות הדבקה נוספות.

"דובאי היא הטורקיה הבאה שלנו"

כמו כן, בעקבות ביקורת פתע שערכה שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג, החל מיום ראשון יידרשו הנוסעים לדובאי להסדיר את הוויזות טרם הגעתם לנמל התעופה. השרה רגב הנחתה את מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, שלא לאפשר כניסת נוסעים לדובאי לנמל התעופה בן גוריון ללא ויזה מאושרת.
גורם בכיר במשרד הבריאות טען השבוע כי "דובאי היא הטורקיה הבאה שלנו", וכינה אותה "פצצה מתקתקת". לטענתו, היעד התיירותי החדש שנפתח לישראלים הולך להיות מקור מרכזי לייבוא קורונה בשבועות הקרובים. "כל מה שאפשר לעשות כדי להקשיח את ההגבלות על החוזרים, בין אם באמצעות בידוד או כל אמצעי אחר, יכול רק לסייע", אמר הגורם. "אמנם בפן היבש של הקריטריונים איחוד האמירויות אינה עומדת כמדינה אדומה, אך כמות החוזרים ממנה היא בלתי נתפסת".
3 צפייה בגלריה
אורי סירקין באולפן ynet
אורי סירקין באולפן ynet
אורי סירקיס
(צילום: אבי חי)
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר כי הכוונה להגדיר את כל מדינות העולם אדומות היא "מכת מוות" לענף התיירות והתעופה, שתוביל להוצאת אלפי עובדים לחל"ת. "איפה היצירתיות? איפה אומת הסטארט-אפ?", תהה סירקיס. "איחוד האמירויות מבקשת לרכוש מאיתנו ידע רפואי, אבל מקדימה אותנו בכל הקשור לתפעול הליכי בדיקה ואימות בשדה התעופה".
"כל החברות הזרות טסות לנתב"ג ונהנות מתוכנית מענקים נדיבה", הוא הוסיף. "בזמן הזה, חלק מהחברות הישראליות קיבלו מהמדינה הלוואות בערבות מדינה, אבל כעת ישראל סוגרת את נתב"ג ואת השמיים ולא מאפשרת להן להשיב את חובן. התעשייה הישראלית תחוש זאת ישירות במחירי ההובלה האווירית. אלפי בתי אב יחושו את הפגיעה בכיסם, וערים מבוססות תיירות כמו טבריה, נצרת וירושלים ישלמו מחיר כבד ושירותי הרווחה שלהן יקרסו".
עוד אמר: "למדתי בשיעור אזרחות בכיתה ט' שתפקידה של הממשלה לייצר תשתיות, ואילו תפקידו של המגזר העסקי לייצר צמיחה מבוססת תשתיות. לא קיבלנו שקל אחד מהמדינה מפרוץ המשבר. יש לנו הזדמנות לייצר תזרים מזומנים עודף בחודש דצמבר באמצעות קליטת הביקוש לדובאי, אז גם את כבשת הרש הזאת שוחטים. הציניות הפוליטית בניהול המשבר מגיעה כאן לשיאה".
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הידיעה