סימנים לקראת נורמליזציה נוספת: תת-מזכיר המדינה של ארצות הברית לעניינים מדיניים וצבאיים, רנה קלארק קופר, אמר היום (שני) בתדרוך לעיתונאים כי "אזרחים סעודים רבים מצפים לנורמליזציה עם ישראל". קופר שהתלווה למסע של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בסעודיה, אך לא היה שותף לפגישת נתניהו עם יורש העצר, אמר כי מדינות נוספות במזרח התיכון מעוניינות בנורמליזציה וכי היחסים עם ישראל עולים בקנה אחד עם החזון שפיתח היורש, מוחמד בן סלמאן, לעשור הקרוב, ועיקרו רפורמות אגרסיביות.
3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו ומוחמד בן סלמאן
מייק פומפאו ומוחמד בן סלמאן
מייק פומפאו ומוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
"ריאד זה מקום שמחפש לעשות שינוי. הסעודים רוצים רפורמות, מסתכלים החוצה ורוצים השקעות זרות ותיירים זרים - זה קשור לאפשרות של הכרה בישראל", אמר קופר. "כשמסתכלים על העתיד ועל מה שהסעודים רוצים בשביל ילדיהם זה לא שונה ממה שהם רוצים מהסכמי אברהם", הוסיף. קופר ציין כי "הרצון לנורמליזציה עם ישראל זה משהו שקיים במדינות רבות במזרח התיכון. זה רצון בין דורי שחוצה סוגי אוכלוסייה במדינות ערב, חוצה מגזרים וכולל אנשי עסקים, היי טק ואנשי ביטחון".
לדבריו, גם ארצות הברית מעוניינת שמדינות נוספות יכירו בישראל כמדינה ריבונית והשיחות בכיוון הזה נמשכות כל הזמן. "הייתי בריאד וגם שם דנו בנושאים מהסוג הזה", אמר קופר.
לטענתו, שטף הביקורים של פקידים אמריקניים הוא לא ניסיון לבצר את מדיניות הנשיא היוצא דונלד טראמפ, אלא שביסוס 'הסכמי אברהם', שנחתמו בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, הוא "עמדה אסטרטגית" עבור ארצות הברית. "הכוונה והרצון ש'הסכמי אברהם' לא יהפכו להסכם סטטי, קפוא, וכזה שנשאר רק בגדר חתימה. המסלול לטווח הארוך של ההסכמים הוא שיותר מדינות יכירו בישראל כמדינה ריבונית".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין, טראמפ, נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות חותמים על 'הסכמי אברהם'
(צילום: AFP)
קופר גם ציין כי "הסיוע לביטחון הלאומי של ישראל, השמירה על היתרון הצבאי האיכותי, המחויבות הזאת משוריינת. לדבריו מדובר ב"התחייבות סטטוטורית, מעבר לכל סוג של פוליטיקה ומפלגות". קופר הוסיף כי "הברית שלנו עם ישראל לא תלויה בסוג הממשל. המחויבות התבססה היטב לאורך עשרות שנים וממשלים שונים. ארצות הברית לא שוקל את הדרכים להפוך את ישראל לבטוחה יותר, אלא גם בוחנת כיצד היא יכולה לפעול באופן הדדי עם ישראל ובנות בריתה החדשות".
אחד הנושאים שנידונו בשיחות שקופר ערך בישראל ובאיחוד האמירויות הוא הגנה על טכנולוגיה ומידע אמריקני ייחודי, שלישראל יש גישה אליו, מפני חדירה של מודיעין סיני ורוסי. קופר ציין כי לאיחוד האמירויות יש שותפות אסטרטגית כוללת עם סין, ולחתימה על 'הסכמי אברהם' לצד בקשתה לרכוש מטוסי קרב מסוג F-35 וכלי נשק אחרים מארצות הברית, מתלווה ציפייה אמריקנית שבאיחוד יתיישרו עם קו ארצות הברית יותר מאשר עם סין.
3 צפייה בגלריה
F-35 מטוס קרב
F-35 מטוס קרב
מטוס F-35 האמריקני
(צילום: AP)
"כשארצות הברית עובדת עם שותפים המבקשים כעת להיות קרובים יותר לישראל בתחומים אזרחיים וביטחוניים, זה מצריך אותם להיות זהירים יותר עם ביטחון טכנולוגי", הסביר קופר. "עם המאמצים המשותפים הגדולים שלנו עם ישראל והחותמים על 'הסכמי אברהם', אנו רוצים לוודא שההזדמנויות הכלכליות הן בדיוק זה, ולא סיכונים נוספים."
קופר הוסיף, ארצות הברית למודת ניסיון מעברה. קופר הזכיר כי טורקיה הוסרה מתוכנית F-35 ברגע שביקשה לרכוש את מערכת הטילים נגד מטוסים תוצרת רוסיה, S-400. "לארצות הברית בהחלט יש תנאים כדי להבטיח שהטכנולוגיה הייחודית שלנו תישאר מוגנת," הצהיר.