מחאת החיילים
(צילום: "פטור זקן לכולם")

מאבק החיילים נגד ביטולי הפטורים מגילוח בדרך לבית המשפט העליון - וכבר נושא ניצנים ראשונים של הצלחה: קבוצה של עשרות חיילים שנפגעו מהקשחת מתן הפטורים מגילוח התאגדה משפטית לצורך הגשת עתירה לבג"ץ נגד צה"ל. העתירה עשויה להיות מוגשת כבר בשבועות הקרובים, לא לפני שייעשה ניסיון למצות הליכים שמתנהלים כעת.
במאי השנה דווח ב-ynet כי הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הורה לממש ביתר שאת את השינוי בפקודות שהנהיג קודמו, רב-אלוף במיל' גדי איזנקוט, לפיו אישורים לגדל זקן יינתנו במשורה, "כדי שנפסיק להיראות כמו צבא של פלנגות".
3 צפייה בגלריה
 מחאת פטור הזקן
 מחאת פטור הזקן
מתוך קמפיין המחאה. חיילים משוחררים רוצים לסייע לחבריהם המשרתים
(צילום: פטור זקן לכולם)
כוכבי ערך בתחילת השנה עשרות סיורי ביקורת ביחידות השונות והופתע מהכמות הגדולה של חיילים, בהם לוחמים רבים, וכן מפקדים וקצינים צעירים, שלא מתגלחים באישור. בצבא מימשו את הנחייתו של הרמטכ"ל באיסוף אלפי הפטורים שהחזיקו החיילים ובבחינתם מחדש על ידי קצינים בכירים מיחידותיהם.
לפי ההערכות, מאות עד אלפי פטורים בוטלו, בעיקר מטעמי "רצון חופשי". חיילים הביעו את מחאתם על כך, בין היתר ברשתות החברתיות. כמה מהם משתתפים בקמפיין שכולל סרטון מחאה. הסרטון הוכן על ידי חיילים משוחררים שחשו על בשרם את ההחמרה בסיבוב הקודם.

המראה המזוקן חזר להיות שכיח

ב-2015 נחשף ב-ynet התיקון לפקודה בנושא, שגם הוא הגיע לפתחו של בג"ץ. התערבות שופטי העליון דחתה את יישום הרפורמה ל-2016, והובילה לריכוך ההחמרה אך לא לביטולה.
התוצאה: בשלוש השנים האחרונות חולקו שוב בהליך זוחל ושקט פטורים בכמויות גדולות, והמראה של חיילים מזוקנים חזר להיות שכיח ביחידות רבות. בצה"ל היה מי שראה בכך ניסיון של מפקדים רבים לרצות את פקודיהם, גם במחיר של חוסר אחידות, פגיעה במשמעת והופעה שאינה צבאית.
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל כוכבי לצד חיילים שגידלו זקן
(צילום: דובר צה"ל )
3 צפייה בגלריה
 מחאת פטור הזקן בצה"ל
 מחאת פטור הזקן בצה"ל
אחת הבקשות שנדחו
המאבק הנוכחי מתחיל לקצור פירות ראשונים. כך למשל, בחלק מהיחידות הוקפא ביטול הפטור לחיילים שדרשו באמצעים משפטיים לקבל נימוקים בשלבי הערעור מול קצינים בכירים ביחידותיהם. במנהל האזרחי, למשל, הוגשו מחדש 173 בקשות של חיילים מזוקנים. 50 בקשות אושרו, אך הרוב נדחו.
עשרות חיילים הגישו ערעור על כך בפני קצין בדרגת תת-אלוף וזכו שוב לסירוב בתשובה אחידה ונטולת נימוקים. במנהל האזרחי מסבירים כי כל בקשה וערעור נבחנו לגופם באופן פרטני.
חלק מהחיילים שערערו הצטרפו לעשרות חיילים נוספים שכבר התאגדו לעתירה לבג"ץ שמתגבשת על ידי עו"ד ליאור שטלצר ממשרד נחמני-בר. מתשובה שקיבל המשרד מצה"ל עלה כי אין שינוי במדיניות בנושא, חרף ביטולם של פטורים רבים.

"זכויות החיילים נרמסו ברגל גסה"

"פנו אלינו עשרות חיילים ואנשי קבע עם ביטול כמעט גורף של הפטורים מגילוח", ציינו עורכי הדין שטלצר ואפרת נחמני-בר במכתב שהועבר בימים האחרונים לפרקליטות הצבאית. "בתקופה האחרונה הולכת וגוברת תופעה רווחת בכלל יחידות צה"ל של שלילת ההיתרים לגדל זקן, תוך רמיסת זכויות החיילים ברגל גסה על ידי מפקדיהם. הכול, בהתאם להבנה מקיר לקיר שזוהי 'רוח המפקד'.
"ההליך למרשינו הפך לפסאדה ריקה מתוכן: דיוני בחינת הבקשות לא כללו שקילת נסיבות חדשות, הפעלת שיקול דעת והצגת הנמקות. נוצרה פגיעה קשה בכבוד האדם, אפליה פסולה וברורה בין חיילים שניתן להם פטור על רקע דתי ולא אישי".
במכתב התווספו כמה דוגמאות, בהן של חייל שקיבל הוראה מיידית להתגלח חרף הפטור שהחזיק. הערעור שהגיש החייל נדחה בחופזה עם תשובה שבה נכתב: "לאחר שבחנתי את בקשת החייל, לא מצאתי לנכון לאשר בקשתו לגידול זקן מאחר שאינו עומד במדיניות האישורים".
החיילים המיוצגים על ידי עורכי הדין דרשו מצה"ל להציג לאלתר את אותה מדיניות מחודשת שחלה השנה וחוללה את המחאה. "מתוך עשרות בודדות של ערעורים שהתקבלו, מסך 173 החיילים שאישורם בוטל, רק בודדים, אולי אחד, קיבלו תשובה חיובית לערעור מטעמים של רצון אישי, והיתר אושרו מטעמים דתיים", סיפר ל-ynet אחד מחיילי המנהל האזרחי. החיילים אף פתחו הדסטארט לתרומות עבור מימון מאבקם.
רב-סמל במיל' גלעד "המזוקן" לוי, ממובילי המחאה ששירת כלוחם ומפקד בנח"ל, אמר: "נדהמתי לגלות שמצוקת החיילים בנושא הוחרפה בחודשים האחרונים עקב המדיניות המפלה של צמרת הצבא. לא הייתה לי שום ברירה אלא להתגייס למאבק כדי לעשות צדק עבור אחיי המזוקנים.
"חייל מגיע לשרת על המדינה ולהגן על האזרחים ודווקא בגלל זה אין שום סיבה לקחת לו חלק מהותי בזהות שלו והגוף שלו - אין שום סיבה לגעת לו בזקן".
מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה: "כמו בכל צה"ל, חיילי וקציני המנהל האזרחי קיבלו הנחיה להגיש בקשה לפטורי הזקן לפי פקודת אגף כוח אדם. כלל הבקשות שהתקבלו טופלו בהתאם על ידי הגורמים המוסמכים, לרבות בתהליך הערעור שבו הבקשות נבחנו לעומקן על ידי מפקד היחידה. מקצועיות ומשמעת הם ערכים מובילים במנהל האזרחי, והיחידה תעמוד בכל פקודה שתתקבל כלשונה".
מדובר צה"ל נמסר: "בהתאם לקבוע בהוראת הקבע של אגף כוח האדם 'כללי ההופעה והלבוש', חלה חובה על כלל החיילים בצה"ל לגלח את פניהם. לצד האמור, קובעת ההוראה כי במקרים חריגים יינתן היתר חריג לגידול זקן או שפם. הגורם המוסמך שיכול לתת היתר לגידול שפם או זקן מטעמים אישיים או אישיים דתיים הוא מפקד יחידת רישום בדרגת סא"ל לפחות.
"היתר חריג לגידול זקן יעמוד בתוקפו למשך שנה ממועד נתינתו. חייל שטרם פרסום ההוראה החזיק היתר חריג לגידול זקן יצטרך להגיש בקשה מחודשת למפקדו ולא יחויב בזמן הזה לגלח את זקנו או שפמו עד להחלטה הסופית בבקשתו. הפנייה עצמה התקבלה בצה"ל ותיענה במישרין".