פרופ' אש על חג הפסח, היום
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר הבוקר (ב') בריאיון לאולפן ynet כי החזרה המיוחלת לשגרה מלאה צפויה בקיץ, "כשנגיע לשבעה מיליון מחוסנים ובהם ילדים".
הוא הסביר את הצפוי לנו בחג הפסח: "החגיגות השנה יהיו בטוחות יותר בשל שיעור המחוסנים הגבוה. נוכל לחגוג בחיק המשפחה - עד 20 אנשים בחלל סגור ועד 50 במרחב פתוח".
2 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
"אי אפשר לאכול עם מסכות, זה לא מעשי". פרופ' אש על ליל הסדר
(צילום: הדר יואביאן)
- תמליצו על מסכות סביב השולחן? "אי אפשר לאכול עם מסכות, זה קצת לא מעשי. אני כן אומר שוב - להשתדל לשבת בקבוצות של המשפחה האורגנית. מי שלא חש בטוב, שלא יגיע או שייבדק לפני. מדובר עדיין במפגש קרוב ואינטימי".
- ומה לגבי בדיקות ילדים? "גם כאן, מדובר בצעד לא מעשי - שכולם ייבדקו לפני החג. אם מישהו מבני המשפחה לא חש בטוב, או בא במגע עם מאומת, כמובן שעליו להיבדק. לכל השאר, לדעתי אין צורך בבדיקה".
עוד על חגיגות הפסח אמר הפרויקטור: "קשה מאוד לצאת בהנחיות שמותאמות לכל גודל בית, אני לא בטוח שזה שוויוני. ההנחיות שלנו מתבססות על הערכת יכולת ההתקהלות והסיכון, להסתפק ב-20 איש בארוחה זה מספיק טוב בשנה הזאת ובכלל. אני שומע על אנשים שרוצים לארח פחות, מי שרוצה לארח יותר משתתפים, יוכל לעשות את זה בחוץ".
- מתי נוכל לחזור למציאות שהכרנו, לשגרה? "הכי קרוב לכך יקרה כשנוכל להשיג את אותה חסינות עדר, לפחות שבעה מיליון מחוסנים. זה אומר שגם ילדים יצטרכו להתחסן, אני מקווה שזה יקרה לקראת הקיץ. אנחנו מחכים לתוצאות המחקר של פייזר בנושא".
- יש מקום לחסן ילדים לפני אישור ה-FDA? "כל עוד אנחנו יודעים שהמחקר אמור להסתיים בחודש-חודשיים הקרובים, עדיף לחכות ולקבל את המידע. גם מבחינת דעת הקהל זה יהיה יותר נכון".
פרופ' אש, אתמול. "בשבוע האחרון חלה ירידה משמעותית ועקבית בתחלואה"
(צילום: לע"מ )

- אנחנו יודעים שהזן הבריטי עדיין בישראל, אחרי שהתברר שהחיסונים עמידים - מה לגבי הזן הדרום-אפריקני? "הוריאנט הדרום אפריקני נמצא בכ-1-2% מהבדיקות. עמידותו היא חלקית, כפי שניתן לראות בבדיקות שונות, אבל החיסון כן עובד לגביו. אנחנו רואים שהשכיחות שלו לא גדלה, ומאחר שהזן הבריטי מדבק יותר ולכן הוא השתלט פה, אני פחות חושש מהתפשטות של הזן הדרום-אפריקני, עמידות חיסון מספיק טובה להתמודד מולו. אם נראה עלייה בהדבקות מחוסנים בזן הזה, נצטרך להשיג שדרוג מפייזר".
בנושא זה ציין פרופ' אש כי למיטב ידיעתו אין הבדל בהידבקויות בזן זה בין מבוגרים ליתר האוכלוסיות: "אני מעריך שהוא מתפלג באותה צורה בכלל הגילים".
- אתה מרגיש שבשבועות האחרונים מופעלים עליך לחצים לגבי הטלת הגבלות? "בתכנון המתווה שעשינו, ואני מזכיר שהוא זה שיצא לפועל, היו לחצים מצד כמה תחומים, גם בדיונים מהממשלה - שם זה היה די רחב. היו קריאות מכל הכיוונים לפתוח את המשק כשהטיעון המרכזי היה החיסונים. אני לא מרגיש עכשיו, לקראת הבחירות, לחצים מיוחדים. יותר לחצים מגיעים מלמטה, הזכרתם קודם את המועדונים - הם מאוד רוצים לפתוח.
"לגביהם, אנחנו נגבש מתווה שבעיניי הוא יותר בטוח - כניסה עם תו ירוק למחוסנים ומחלימים, ובפנים הקפדה על מרחקים אף שאני מבין מה זה מועדון, שבו רוקדים ושותים".
2 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
"פרופ' לוי הכחיש את דבר הפרישה. אם ייפתח מכרז, ייתכן שאתמודד"
(צילום: גיל יוחנן )
- לגבי הגדלת כמויות הקהל, למשל משחקי כדורגל, איך זה הולך להיראות? "אנחנו מתכננים להגדיל את מספר הנכנסים אבל לא הגענו עדיין להבנות. אנחנו רוצים לעשות את זה בזהירות. מטריד אותנו מה יקרה מסביב לאצטדיון, איך לא תהיה התקהלויות באזור הקופות".
- הרחבה כלשהי של סועדים בתוך המסעדות היא על הפרק? "כרגע לא. זה בהחלט יהיה בהמשך, אנחנו רוצים לצבור ביטחון שהמתווה עובד כמו שצריך, בעיקר בנוגע להקפדה על כניסה עם תו ירוק, אני שומע דיווחים על כך שלא מקפידים וזו בעיה. אנחנו נראה את התוצאות של זה, אולם כרגע אנחנו לא רוצים להגדיל".
בנוגע לאכיפה במקומות הללו אמר פרופ' אש: "מדובר באכיפה של הרשות המקומית - הרשויות המקומיות צריכות לדאוג שפועלים בהתאם להנחיות. זה גם אינטרס של בעלי העסקים".
הפרויקטור התייחס לשיעור המחוסנים בקרב הצוותים הרפואיים: "אנחנו עוקבים אחרי התחלואה והבידודים, אנחנו רוצים לראות איך מטפלים בחוסן שלהם. אנחנו מגבשים ומוציאים תוכניות, גם בתי החולים והקופות. יש עוד תקופת התמודדות לפנינו".
- אפשר אולי לקצר בידודים של ילדים? "מה שמוביל אותנו הוא הרצון לשמור על בריאות הילדים ולמנוע הדבקות המוניות, שלא יתפרץ עוד גל. אנחנו מודעים לעומס הבידודים, ואנחנו יודעים שכ-10% יוצאים לבידודים בכל נקודת זמן. אנחנו חושבים מה ניתן לעשות. אולי לקצר בצורה שרירותית את הבידוד זה לא פתרון טוב, אם נמצא דרך לעשות זאת עם בדיקות או בצורה אחרת נחשוב על כך. כרגע אין לי בשורה".

- מה בנוגע לנתב"ג? מתי נוכל לנפוש? "כניסת הווריאנטים הזרים מטרידה אותנו, זנים שאנחנו לא מכירים או מכירים ויש חשש מפניהם. כל עוד לא יהיה פתרון שיידע גם לאכוף את הבידוד, ואנחנו עובדים עליו, יהיה קשה לפתוח את נמל התעופה בצורה טובה יותר. אם יהיו מספיק צמידים אלקטרוניים, אנשים יוכלו לצאת יותר בחופשיות. אני מקווה מאוד שעד הקיץ נוכל לטוס. זה תלוי מאוד בהסכמים בין מדינות - את מי אנחנו מקבלים, מי הן מקבלות. זה דבר שיתפתח לקראת הקיץ, בתנאי שהתחלואה תרד ברחבי העולם".
- תצמצמו את מספר הבדיקות? "אנחנו חושבים גם על העניין הזה. כ-20% מהמחוסנים באים להיבדק, לא בטוח אם זה מוצדק. אנחנו חושבים על תהליך שבו הם יופנו לבדיקות לא בהכרח בידי הרופא, אבל דרך קופת החולים בצורה כזאת או אחרת. אנחנו לא יודעים מתי נוציא את זה לפועל אבל בוחנים זאת".
פרופ' אש התייחס לדיווחים על כך שמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי שוקל לא להמשיך בתפקידו, בעוד ששמו כמחליף עלה וגם לתפקיד המשנה למנכ"ל. "דיברתי עם פרופ' לוי שהכחיש זאת, אני מקווה מאוד שהוא ימשיך בתפקידו. שייפתח המכרז על המשנה למנכ"ל המשרד - ייתכן שאתמודד עליו".