4 צפייה בגלריה
פרויקט ידידים במדים
פרויקט ידידים במדים
פרויקט ידידים במדים
(צילום: דובר צה"ל )
פרויקט הסיוע הצה"לי לניצולי שואה צובר תאוצה: בחודשים האחרונים, בשל מגבלות הקורונה, נוצרו כ-1,200 צמדים של אנשי קבע וקשישים ששרדו את השואה ומצאו עצמם לבד כחלק מפרויקט "ידידים במדים". את התוכנית יזם המשנה למנכ"ל משרד הרווחה, אל"מ במיל' אבי מוטולה, שכיהן עד לשנה שעברה כמפקד "עיר הבה"דים" בדרום, ופיתח בבסיסו את מורשת השואה כשהקים במחנה החדיש שלוחה של מוזיאון יד ושם.
במסגרת פרויקט "ידידים במדים", יצרו קשר קצינים ונגדים בשירות סדיר עם ניצולי שואה, בהם עריריים רבים, ופיתחו עמם קשר ישיר וקבוע של הקשבה, תשומת לב וסיוע מול הרשויות תוך שהם עושים זאת באמצעות שיחות טלפון או וידאו. בין הסגרים התקיימו גם מפגשים וביקורים בין אנשי הקבע לניצולים.
4 צפייה בגלריה
פרויקט ידידים במדים
פרויקט ידידים במדים
"מחמם את הלב". ידידים במדים
(צילום: דובר צה"ל )

לפי שעה הפרויקט מופעל בכ-30 רשויות מקומיות מתוך רשימות שהעבירו מחלקות הרווחה בעיריות, והכוונה היא להרחיב את המיזם לכ-60 יישובים, ערים ומועצות. "די מהר הגענו למצב של יותר אנשי קבע שרוצים להתנדב למהלך מאשר ניצולי שואה שזקוקים לכך", הסביר קצין בכיר באגף כוח אדם בצה"ל.
הקצין הבכיר הוסיף: "לחלק מהניצולים אנחנו מתאימים אנשי קבע שידעו לדבר בשפתם. זה הרבה מעבר להענקת קשב או להבעת אכפתיות. מצאנו שניצולים רבים זקוקים לסיוע בבתיהם שאנו מעניקים להם כמו סיוד או תיקון תקלה בבית, וגם תיאומים פשוטים בהם הם מתקשים תור רפואי או לפעול מול ביטוח לאומי. מחמם את הלב לראות את נהירת אנשי הקבע לתכנית הזו".
4 צפייה בגלריה
פרויקט ידידים במדים
פרויקט ידידים במדים
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
פרויקט ידידים במדים
פרויקט ידידים במדים
סיוע והקשבה כחלק מפרויקט "ידידים במדים"
(צילום: דובר צה"ל )
בין ניצולי השואה שאותם מלווים אנשי קבע ניתן למנות קשיש מבאר שבע שאליו הגיעו קצינים מצה"ל לפני הסגר הנוכחי ועזרו לו לקבוע תור לקופת חולים, ליוו אותו לבנק, לימדו אותו לצפות ביוטיוב ולפתוח כתובת מייל. כמו כן, סגן מפקד כלא 4, רס"ן אלעד חנינה, מלווה שורד שואה מרחובות שבעברו הרחוק שירת כמפקד פלוגה במתקן הכליאה הצבאי. אסתר וייס בת ה-94 הציגה לאנשי הקבע שמלווים אותה דיוקן שלה כשהייתה בת ארבע.
רננה לוי, המפקחת הארצית של ניצולי השואה במשרד הרווחה, אמרה: "משרד העבודה והרווחה בשיתוף צה"ל, פועלים למען אוכלוסיות ניצולי השואה ומספקים להם מענים לסוגיית בדידותם, באמצעות הרחבת המעגלים החברתיים".
ראש מטה אגף כח אדם בצה"ל, תא"ל מישל ינקו, ציין: "אנו מזהים ימים אלה כשעתו היפה של צבא העם. המרקם העדין שבין צבא לחברה מביא לידי ביטוי את עוצמת משרתי צה"ל".
לפי נתוני משרד הרווחה, בישראל חיים כיום כ-190 אלף שורדי שואה. בעבודת מיפוי שביצעו במשרד הרווחה הסתבר כי כ-33% מתוך כ-100 אלף אזרחים ותיקים עימם יצרו קשר מוקדני משרד הרווחה. הם דיווחו על בדידות, ו-12% מהם דיווחו שהם עריריים. עוד עולה מהנתונים כי 21% דיווחו כי אין ברשותם לחצן מצוקה, 10% ביקשו התערבות של איש מקצוע ו-6.3% דיווחו על מחסור במזון.