(צילום: אבי חי)

משרד ההגנה האיראני הודיע הערב (יום א') כי בטהרן "הצליחו להגיע לקצה חוט בנוגע למבצעים של פעולת החיסול. המידע על הפשע הזה ייחשף מאוחר יותר". כמו כן, מוקדם יותר פרסמה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" מידע חדש על חיסול מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה. לפי הדיווח, נטען כי הוא חוסל באמצעות מכונת ירייה שהופעלה בשלט רחוק. הזמן שארך החיסול, לפי הדיווח - הוא שלוש דקות.

3 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
3 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
ירי אוטומטי מרחוק. הרכב שבו נסע המדען שחוסל
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, בבוקר יום שישי יצאו שלושה רכבי ביטחון לכיוון העיר אבסארד שממזרח לטהרן. רכב האבטחה המוביל התנתק בשלב מסוים מיתר השיירה - מרחק כמה קילומטרים מזירת החיסול - כדי לסרוק אחר פעולות חשודות. זמן קצר לאחר מכן נשמעו יריות.
מדובר היה ביריות שנורו לעבר הרכב שבו שהה מדען הגרעין כדי למשוך את תשומת לבו. הוא יצא מהרכב ואז נפתחה לעברו אש כבדה ממכונת ירייה שנשלטה מרחוק והוצבה על-גבי רכב מסחרי קטן מדגם "ניסאן", שעמד במרחק של כ-150 מטרים מרכבו של פחריזאדה.
מדען הגרעין נפצע במותן ובגב ולאחר מכן נקבע מותו. גם שומר הראש שלו נפגע מהירי. לאחר מכן פוצץ רכב ה"ניסאן" בהפעלה מרחוק. מחקירה ראשונית עלה כי בעלי רכב ה"ניסאן" עזב את איראן בדיוק לפני שנה - ב-29 בנובמבר 2019.

הרמטכ"ל כוכבי בהערכת מצב בגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל )

הרמטכ"ל בגבול הצפון: "נמשיך לפעול נגד ההתבססות האיראנית בסוריה"

מוקדם יותר, יומיים אחרי חיסול מדען הגרעין באיראן שיוחס לישראל ולראשונה מאז חשיפת זירת המטענים והתקיפה בסוריה שבאה לאחריה, התייחס הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי למתיחות בגבול הצפון. בביקור באזור הוא אמר: "נמשיך לפעול בעוצמה ככל שיידרש נגד ההתבססות האירנית בסוריה".
מצה"ל נמסר כי הרמטכ"ל סייר בגזרה ושוחח עם המפקדים והלוחמים על מוכנות הכוחות בחזית סוריה לתרחישים השונים. הוא ציין כי "אנו נמצאים בשגרה מלאה, אך ערים להתפתחויות האפשריות במרחב".
עוד אמר רא"ל כוכבי: "באתי לכאן כדי לעמוד על המצב הביטחוני בדגש על ההתבססות האיראנית בסוריה, וכדי להודות לכל מי שהיה מעורב בפעילות המדויקת והמוצלחת של חשיפת זירת המטענים לפני עשרה ימים סמוך לגבול ובתקיפה שביצענו לאחריה בסוריה נגד מטרות איראניות וסוריות".
הוא הוסיף ואמר כי "המסר שלנו חד: נמשיך לפעול בעוצמה ככל שיידרש נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, ונמשיך לשמור על מוכנות מלאה נגד כל גילוי של תוקפנות כלפינו".