5 צפייה בגלריה
תחקיר הפעוטונים
תחקיר הפעוטונים
מתוך תיעוד באחד הפעוטונים
הסחבת במערכת המשפטית ובמערכת אכיפת החוק היא בעיה ארוכת שנים, אבל כשהתופעה הזו מתרחשת במקרים של התעללות בילדים ובפעוטות היא מתסכלת ומקוממת במיוחד. לאור ריבוי המקרים בשנים האחרונות, בבדיקה שערך ח"כ אופיר כץ (הליכוד) מגלה כי במספר מקרים שהתרחשו בשנים האחרונות טרם הייתה אפילו הרשעה. נוכח המצב יזם כץ דיון שיתקיים היום בוועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר.
אחד המקרים התרחש כבר בפברואר 2016: סימונה רז, מנהלת פעוטון בפתח תקווה, נאשמת שהתעללה בפעוט עד כדי כך שנשקפה סכנה לחייו. כתב האישום נגדה הוגש ב-2017 אבל המשפט טרם הסתיים. במאי 2018 נחשפה התעללות לכאורה בגן "הקטנטנים של יעל" ברמת גן. כתב האישום מתאר מכות, דחיפות וטלטולים. מנהלת הגן נידונה לחצי שנת מאסר על תנאי, משפטן של יתר הנאשמות בפרשה עדיין מתנהל.
5 צפייה בגלריה
הפגנת הורים נגד התעללות ילדיהם בגן הקטנטנים של יעל
הפגנת הורים נגד התעללות ילדיהם בגן הקטנטנים של יעל
ההפגנה מחוץ לפעוטון "הקטנטנים של יעל"
(צילום: יאיר שגיא)
ביוני 2018 התפוצצה פרשה דומה ב"גן מתוק" בגבעתיים. כתב האישום נגד ארבע עובדות בגן הוגש אחרי מספר חודשים, עד כה לא נפתח אפילו שלב ההוכחות במשפט.
כעבור שנה, באוגוסט 2019, המשטרה המליצה להגיש כתב אישום נגד כוכבית היצ'קלמז, בעלת פעוטון בירושלים, בגין 10 מקרי אלימות בפעוטות שחלקם הסתיימו עם רגל שבורה ובטיפול נמרץ. עד כה לא הוגש נגדה כתב אישום.
5 צפייה בגלריה
הארכת מעצר למטפלת החשודה בהתעללות בפעוטון בירושלים
הארכת מעצר למטפלת החשודה בהתעללות בפעוטון בירושלים
יותר משנה עם המלצה לכתב אישום. המשפט לא נפתח. כוכבית היצ'קלמז מירושלים
(צילום: אוהד צויגנברג)
באותו חודש נחשפה גם ההתעללות לכאורה בפעוטון "בייבי לאב" של כרמל מעודה, שגררה גל הפגנות נזעמות מצד הורי הילדים. המשפט נפתח רק לאחרונה.
על רקע ההתעללות לכאורה בפעוטון ברמת גן, שנחשפה שלשום, אמר ח"כ כץ: "אני מקבל תלונות רבות מהורים על סחבת בתיקים ועל חוסר מענה מצד הפרקליטות. ממדרים אותם לגמרי". הוא יוזם הצעת חוק שלפיה כל מי שיורשע בהתעללות בפעוט ירצה מאסר בפועל. ח"כ אשר, שינהל היום את הדיון בכנסת: "המערכת צריכה להתאמץ יותר באירועים כאלה. זה הכרחי כדי למגר את התופעה הקשה".
יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר אמר כי "וועדת החוקה תבחן את אופן הטיפול של המשטרה והפרקליטות במקרים של התעללות בפעוטות. אין ספק שהמערכת צריכה להתאמץ יותר באירועים מהסוג הזה, ולתת להורים תחושה של שיתוף ושקיפות מתהליכים שמתנהלים. במקרים כאלה זה ממש הכרחי כדי למגר את התופעה הקשה".
5 צפייה בגלריה
אופיר כץ
אופיר כץ
ח"כ אופיר כץ
"ילדי הגיל הרך מופקרים ולא זוכים להתייחסות מקבלי ההחלטות בממשלה", הוסיף יוסי חברה, אבא של לין שהייתה בגן של כרמל מעודה וממקימי מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך. "מגפת ההתעללות בגנים היא מגפה מסוכנת עם השפעות הרסניות וארוכות טווח, שמתפשטת במהירות. לצערנו לוועדה הזו אין פרויקטור, קבינט או פיקוד העורף"
"לפני שנה וחצי חוויתי על בשרי את מה שעוברים כל הורי ילדי הגנים שיוזכרו הבוקר בדיון כשהתפוצצה. הבת שלי נפגעה בגן של כרמל מעודה. היא ראתה איך חברים שלה עוברים התעללות מדי יום ועד היום אנחנו חווים התמודדות יומיומית בגלל זה. מגיע לנו צדק".
אתמול שלחה אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון במכתב להורי הילדים שעברו התעללות בגנים במטרה לחזק אותם. במכתבה כתבה חיות כי "משאלתו של כל הורה היא לשמור על בנותיו ובניו מכל משמר, ואתם כהורים בוודאי מכירים היטב את הכאב הנלווה לידיעה כי לעולם לא נוכל לספק לילדינו הגנה מוחלטת.
"מערכת המשפט שלנו מצוידת בכלים שונים המאפשרים התמודדות עם השלכותיהן של פגיעות בילדים ובבני נוער – ושופטות ושופטי ישראל, רבים מאיתנו הורים בעצמם, רואים חשיבות עליונה בהבטחת זכויותיהם של ילדים ונוער ובמיצוי הדין עם אנשים שהורשעו בפגיעה בהם".
5 צפייה בגלריה
אסתר חיות
אסתר חיות
פנתה להורי הילדים בפעוטונים המתעללים. אסתר חיות
(צילום: עמית שאבי)
מדוברות הרשות השופטת נמסר בתגובה כי "התיקים המוזכרים בשאילתה תלויים ועומדים ומתנהלים בבתי המשפט כל אחד בהתאם לשלב ההליכים בו הוא מצוי. בבדיקה שביצענו בזמן המועט שהועמד לרשותנו עולה כי לא ניתן להצביע על עיכוב הליכים הנובע מהתנהלות בתי המשפט בתיקים שהוזכרו. בחלק מן התיקים תוקן לאחרונה כתב האישום על ידי התביעה, בחלקם התנהל הליך גישור וחלקם עומדים לקראת סיום ההליכים. התיקים כולם מטופלים ביעילות וברגישות ובסד זמנים סביר בנסיבותיו של כל תיק ותיק".