יעל גריל, חברת ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות שמינה שר הביטחון בני גנץ, החליטה שלא לקחת חלק בעבודת הוועדה מחשש לניגוד עניינים שלה. מהוועדה נמסר כי ההחלטה התקבלה אף שלאחר בדיקה שנערכה בנושא נמצא כי לא הייתה לה נגיעה אישית בהליכי הרכש בפרשה. את גריל תחליף ישראלה פרידמן, שכיהנה בתפקידים שונים במינהל הרכש במשרד הביטחון. יו"ר הוועדה השופט אמנון סטרשנוב החליט כי הוועדה תתכנס שלוש פעמים בשבוע מיום שלישי הקרוב.
1 צפייה בגלריה
יעל גריל ובני גנץ
יעל גריל ובני גנץ
יעל גריל ובני גנץ
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יעל גריל כיהנה עד לאחרונה כמנהלת מחלקת הרכש במשרד ראש הממשלה. בעברה מילאה שורה של תפקידים בנושאי רכש במערכת הביטחון, ביניהם: מנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון ומנהלת היחידה הכלכלית של משלחת הרכש של משרד הביטחון בניו יורק. בימים האחרונים נחשף כי הייתה מנהלת המחלקה הכלכלית של משרד הביטחון בשנים 2014-2012 שבמהלכן התנהלו הדיונים על רכישת כלי השיט. היא הייתה אמורה לחקור לכאורה את המנהל שלה לשעבר שמואל צוקר שעמד בראש מנהל הרכש.
ישראלה פרידמן שתחליף את יעל גריל כיהנה בתפקידים שונים במנהל הרכש במשרד הביטחון, ובהם כראש החטיבה לאספקה, ציוד וחומרים וכן בתפקידים שונים נוספים במשרד הביטחון, ביניהם כראש היחידה לכוח אדם במשלחת לניו יורק וכראש מערכת נשק, יבשה וטנקים. עו"ד גלי הכט תשמש כרכזת הוועדה.
גנץ הודיע: החלטתי להקים ועדת בדיקה לרכש הצוללות
(צילום: טל עוז , משרד הביטחון)

דיוניה הראשונים של הוועדה יהיו סגורים לציבור מטעמי ביטחון מידע. חברי הוועדה יתחילו לשמוע עדויות של נושאי תפקידים שהיו מעורבים בתהליכים המדוברים, זאת בכפוף לסיום תהליכי הסיווג הביטחוני ובהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה.
דיונים שלא יכללו נושאים מסווגים ייפתחו לציבור ולתקשורת. זמן מה לאחר כל דיון של הוועדה שיוגדר כמסווג, יופץ פרוטוקול הדיון לאחר השמטת הנושאים המסווגים, "כל זאת מתוך שאיפה לשקיפות מרבית של דיוני הוועדה, בכפוף לאילוצי ביטחון", נמסר מהוועדה.
בריאיון ל"ידיעות אחרונות" השבוע, ציין שר הביטחון גנץ בהתייחסו להקמת ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות: "אני שוקל את ההחלטה כבר חודש וחצי-חודשיים. הייתה על זה עבודת מטה, ובחנתי כל מיני חלופות, וגם החלטתי שתהיה ועדה מאוזנת וטובה. אין ספק שבסופו של דבר ניתן למצוא לזה הקשר פוליטי, אבל יותר מההקשר הפוליטי זהו נושא חמור מאוד שראוי שייבדק. שוחחתי על זה קודם עם ראש הממשלה ואמרתי לו שאני לא רודף את הראש שלו אלא רודף את העניין. ואני אשמח שעבודת הוועדה תיעשה בצורה טובה, מאוזנת, לא מתלהמת".
בנוגע לריאיון באולפן ynet ביוני השנה, שבו אמר כי "אפילו היועץ המשפטי לממשלה לא מצא לנכון לפתוח בחקירה, אני מסתפק בזה", ציין השבוע גנץ: "הוועדה בכתב המינוי שלה צריכה לעשות את עבודתה במישור הענייני מבלי לפגוע בתהליכים הפליליים הקיימים. אבל מאז קראתי חומרים, ראיתי דברים וחשבתי שצריך לבדוק את העניין הזה. אתם תראו שזו תהיה ועדה מקצועית, עניינית וטובה, ואני בטוח שהיא תבדוק את מה שנכון לבדוק. אני סומך על ההחלטות של היועץ המשפטי לממשלה, אבל אני עושה את הבדיקות שלי בתוך משרד הביטחון".
על טענת הליכוד שלפיה הקמת ועדת הבדיקה נובעת ממניעים פוליטיים, השיב גנץ: "הם הרי יגידו על כל דבר שזה עניין פוליטי. תגיד, למה אין תקציב - כי לא צריך או כי זה פוליטי? למה אין מינויים - כי לא צריך או כי זה פוליטי? למה אין עבודת ממשלה מסודרת - כי לא צריך או כי זה פוליטי? המדינה צריכה אחת משתי אפשרויות: או תקציב וממשלה מתפקדת או ללכת לבחירות. הנה אני אומר לך בקולי: אני חושב שישראל צריכה תקציב וממשלה מתפקדת. אני מציע לך לעקוב אחריי בשבועיים הקרובים, ואל תלך לישון בלילה לפני שאתה בודק מה בני גנץ עשה. אני אמשיך עם כל הכלים שעומדים לרשותי כדי להשיג תקציב וממשלה מתפקדת או שאנחנו הולכים לבחירות".
ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים את גנץ בניצול פוליטי של מערכת הביטחון: "אני חושב שזו בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי". נתניהו הזכיר בישיבת סיעת הליכוד ביום שני השבוע כי "לפני ארבעה חודשים הוא הסתפק בכך שהיועץ המשפטי לממשלה אמר שלא צריך לפתוח חקירה. עכשיו הוא מינה ועדה תפורה בראשות השופט שאמר לפני שנה שראש הממשלה צריך להתפטר. מעניין מה תהיה מסקנתו".