8 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24
השבעת הכנסת ה24
יישר איתו קו? נתניהו עם בנט, לוין וסמוטריץ'
(צילום: מארק ישראל סלם)
אחרי שקיבל מהנשיא את המנדט להרכבת הממשלה, ולאחר שהכנסת החדשה הושבעה, מאמציו של בנימין נתניהו להרכיב ממשלה יוצאים לדרך - ושוב נראה שכל הסיכויים נגדו. ב-28 הימים המוקצבים לו הוא ינסה לשמור קרוב את "השותפים הטבעיים" שהמליצו עליו, לצרף לצדו את יו"ר ימינה נפתלי בנט שלא המליץ עליו אצל הנשיא - ולעשות את הבלתי אפשרי ולהגיע לרוב מספיק בכנסת.
היום (ד') יתחיל נתניהו את המגעים הקואליציוניים בסדרת פגישות עם ראשי המפלגות שהמליצו עליו אצל הנשיא - אריה דרעי מש"ס, בצלאל סמוטריץ' מ"הציונות הדתית" ומשה גפני מיהדות התורה. הפגישות ייערכו היום ומחר. מחר בערב הוא ייפגש בארבע עיניים עם בנט, בניסיון למנוע ממנו להקים ממשלה עם גוש השינוי. יו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער לא הוזמן לפי שעה לשיחה שכזו.
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד
(צילום: ערוץ כנסת)

8 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24
השבעת הכנסת ה24
שותפים טבעיים. סמוטריץ' ודרעי
(צילום: מארק ישראל סלם)
8 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24
השבעת הכנסת ה24
ראשי הסיעות נערכים לצילום המסורתי
(צילום: מארק ישראל סלם)
נתניהו התקבל בישיבה הראשונה של סיעת הליכוד במחיאות כפיים. בפתח הישיבה אמר כי המנדט הוטל עליו "בזכות למעלה ממיליון מצביעי ליכוד ששוב ביססו את מעמדה של הליכוד כמפלגה הגדולה ביותר בפער עצום מול מפלגה אחרת, ומול מיליון אזרחי נוספים שהצביעו למפלגות אחרות ורצו בבירור שנמשיך להנהיג את ישראל".
נתניהו הבטיח לחברי הסיעה: "נעשה יחד איתכם כל מאמץ להצדיק את בחירתכם ולהוציא את ישראל ממעגל של בחירות חמישיות. נקים ממשלה חזקה לכל אזרחי ישראל. לא ממשלת שיתוק, אלא ממשלת פעולה. יש להפסיק עם החרמות".
בחלק הסגור של הישיבה, אחרי שהמצלמות והעיתונאים יצאו מהחדר, נתניהו שב והביע ביטחון ביכולתו להרכיב קואליציה. "המלאכה לא פשוטה אבל לא בלתי אפשרית. המטרה בהישג יד. אני מעריך שנוכל לעשות את זה", אמר.
8 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
"מעריך שנוכל לעשות את זה". נתניהו מצהיר אמונים במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השבעת הכנסת ה-24
(צילום: ערוץ כנסת)

8 צפייה בגלריה
יקימו ממשלה יחדיו? לפיד ובנט מסתודדים
יקימו ממשלה יחדיו? לפיד ובנט מסתודדים
יקימו ממשלה יחדיו? לפיד ובנט מסתודדים
(צילום: מארק ישראל סלם)
חברי הכנסת והשרים מתחו בישיבה ביקורת חריפה על התנהלותו של הנשיא ריבלין. הנשיא נתן לנתניהו את המנדט, אך תוך הסתייגות, ומבלי שזימן אליו את ראש הממשלה לבית הנשיא למעמד הסמלי. הוא גם נמנע מלהתייצב לצילומים המסורתיים עם ראשי הסיעות ולתמונה של ארבעת סמלי השלטון - ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון.
כשהכריז על הענקת המנדט לנתניהו אמר ריבלין: "אני מודע היטב לעמדת רבים בציבור שלפיה על הנשיא להימנע מהטלת תפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום. אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט העליון, ראש הממשלה יכול להמשיך לשמש בתפקידו גם תחת האישומים. נשיא המדינה אינו מחליף את המחוקק ובוודאי שאינו מחליף את בית המשפט". הוא הוסיף: "הכרעה זו אינה הכרעה קלה בעיניי ברמה המוסרית והערכית".
השרה מירי רגב השמיעה דברי ביקורת על הנשיא בישיבת הסיעה של הליכוד. "לא מפתיע שהנשיא ריבלין לא השתתף בתמונה המסורתית המקובלת ביום שבו הכנסת מתכנסת", אמרה רגב. "הוא שוב נוהג בחוסר ממלכתיות ומתוך אגו. בדיוק כמו שלא זימן את ראש הממשלה לאירוע חיילים מצטיינים, בניגוד לפרוטוקול". גם השרים יובל שטייניץ ואופיר אקוניס הצטרפו לביקורת ואמרו כי הנשיא פעל באופן לא ראוי. חלק מהשרים התלוננו על האיסור שהוטל עליהם להתראיין.
8 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24
השבעת הכנסת ה24
ראשי "גוש השינוי" - מיכאלי, ליברמן ולפיד
(צילום: מארק ישראל סלם )
8 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
חמק מהצילומים המסורתיים וספג ביקורת בסיעת הליכוד. ריבלין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר מכן הביעו חשש כמה מהח"כים שהשתתפו בישיבה ממהלך של מתנגדי נתניהו להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין. נתניהו עצמו הצטרף לחששות הללו.
בנאומו בכנסת מתח לוין ביקורת שהייתה יותר ממרומזת על מערכת המשפט ועל הפקידות הבכירה. "חסרונותיה של דמוקרטיה רבים, אך הדמוקרטיה הייתה ועודנה טובה בהרבה מכל שיטה אחרת. היא טובה משלטון טוטליטרי שמדכא בכוח הזרוע את רצון העם ופקידי ציבור המשתמשים בכוחם לסכל את מדיניותו; היא טובה משלטון השופט המתערב בחוסר סמכות בחקיקה".
בליכוד נערכים לקרב בלימה של היוזמות להחלפתו של לוין. בינתיים, מתנגדי נתניהו התחילו לקדם את יוזמותיהם וכבר הוגשו כמה חוקים נגדו על ידי ישראל ביתנו. גם הדיבורים על החלפתו של לוין נשמעו במסדרונות המשכן בגבעת רם.
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"ישראל צריכה ממשלה יציבה". בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בליכוד מתכננים להפעיל בימים הקרובים לחץ כבד מאוד על סמוטריץ' ועל בנט להתייצב אחרי נתניהו בכל תרחיש. אולם השניים דבקים בעמדותיהם. סמוטריץ' מסרב להיות חלק מממשלה שתושבע בזכות שיתוף פעולה של מפלגת רע"ם הערבית, ואילו בנט מסרב להצהיר אמונים לנתניהו.
בנט אמר אתמול בישיבת סיעתו, במה שהיה התבטאות ראשונה מאז הבחירות: "בעת הזאת מה שנכון לישראל זה שני דברים. הראשון הוא הקמת ממשלה יציבה כדי להציל את מדינת ישראל מבחירות חמישיות ומהידרדרות לספירלה אינסופית של כאוס ושנאה. השני הוא שהממשלה שתקום צריכה לשקף פחות או יותר את התפלגות הדעות בעם, את הקונצנזוס הלאומי, כלומר - נוטה ימינה בדרכה לכיוון של המחנה הלאומי. אני בחרתי ליטול עליי את האחריות לפעול בכל כוחי למען הקמת ממשלה כזאת".
פורסם לראשונה: 23:27, 06.04.21