כבר בשעות הראשונות שלאחר הכרזתו כמנצח, מנהיגים מרחבי העולם מיהרו לברך את נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן, אך שתי מעצמות בלטו עד כה בשתיקתן. היום (ב'), יומיים לאחר ההכרזה, הודיעו רוסיה וסין, בנפרד, כי ימתינו עם הברכות למנצח עד לסיום התהליך הרשמי של אשרור תוצאות הבחירות, אף שמנהיגי שתי המעצמות בירכו את דונלד טראמפ מיד עם הכרזתו כמנצח בבחירות לפני ארבע שנים.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום ניצחון
ג'ו ביידן נאום ניצחון
ביידן. איך יהיו היחסים עם המעצמות?
(צילום: רויטרס)
השגריר לשעבר מייקל אורן: זו הייתה טעות לא לברך את ביידן
(צילום: ליהי קרופניק)

דובר הקרמלין, דמטירי פסקוב, אמר היום כי מוסקבה סבורה שעליה להמתין לפי שעה עם הודעת ברכה למנצח כל עוד נמשכת ספירת הקולות בארה"ב – אף שהספירה כעת מראה בבירור שג'ו ביידן השיג את 270 האלקטורים הדרושים לו לניצחון, ואף יותר מכך.
פסקוב נשאל מדוע ב-2016 הנשיא ולדימיר פוטין בירך את טראמפ זמן קצר לאחר שהוכרז כמנצח, ופסקוב ענה שהמצב הנוכחי שונה כעת. "אתם רואים שיש כרגע הליכים משפטיים מסוימים שהוכרזו על ידי הנשיא המכהן", אמר. "זו הסיבה לכך שהמצבים הללו שונים ולפיכך ראוי שנחכה עם הכרזה רשמית".
הדובר של פוטין ציין כי הנשיא הרוסי אמר פעמים רבות שהוא מוכן לעבוד עם כל מנהיג אמריקני ושרוסיה מקווה לבנות "קשרים טובים יותר" עם הממשל האמריקני, על מנת למצוא דרכים לפתור את המשבר ביחסי המעצמות. "הנשיא פוטין אמר שוב ושוב שהוא יכבד כל החלטה שיקבל העם האמריקני".
רוסיה, נזכיר, הואשמה על ידי המודיעין האמריקני בניסיון להתערב בבחירות האמריקניות ב-2016 לטובתו של טראמפ. היא הואשמה גם הפעם בניסיון התערבות בבחירות, אך מכחישה כמובן את הטענות נגדה. היחסים בין וושינגטון למוסקבה התערערו במיוחד בתקופת ממשל אובמה, שביידן היה סגנו, בין היתר בשל הפלישה הרוסית ב-2014 לחצי האי קרים.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחת וידאו עם רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחת וידאו עם רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב
את טראמפ הוא מיהר לברך. פוטין
(צילום: רויטרס )
במקביל, גם בייג'ינג הודיעה הבוקר כי היא ממתינה לתוצאות רשמיות וסופיות של הבחירות בארה"ב, בעקבות המאבק המשפטי שבו פתח טראמפ. גם נשיאה שי ג'ינפינג מיהר לברך את טראמפ לאחר שנבחר ב-2016. "הבחנו שביידן הכריז על ניצחון בבחירות", אמר דובר משרד החוץ הסיני וואנג וונבין במסיבת עיתונאים בבייג'ינג. "אנחנו מבינים שהבחירות לנשיאות ארה"ב ייקבעו על פי החוקים וההליכים האמריקניים".
גם ביחסי ארה"ב וסין מתיחות גבוהה מאוד, והם התערערו עוד יותר בעקבות מגפת הקורונה וההאשמות שמטיח ממשל טראמפ בבייג'ינג, ולפיהן היא אחראית להפצתו בכל רחבי העולם. ממשל טראמפ הוביל קו תקיף ביותר נגד בייג'ינג, מנושאים כמו טכנולוגיה ועד המשבר בהונג קונג, והטיל עליה שורה ארוכה של סנקציות.
ביידן צפוי להמשיך בקו הנוקשה של טראמפ כלפי בייג'ינג: הוא קרא לנשיא שי "בריון" והבטיח להוביל קמפיין "לחץ, בידוד וענישה" נגד סין. עם זאת, הוא צפוי לנקוט גישה שקולה יותר מטראמפ, תוך שיתוף פעולה רב יותר עם בעלות הברית של ארה"ב.
4 צפייה בגלריה
ועידת g20 בוידאו
ועידת g20 בוידאו
שי ג'ינפינג. ביידן ימשיך עם הלחץ הכבד
(צילום: AP)
הו שיג'ין, עורך העיתון "גלובל טיימס" של המפלגה הקומוניסטית בסין, טען כי הסיבה שבייג'ינג לא ממהרת לברך את ביידן היא שהיא רוצה להימנע אפילו ממראית עין של התערבות בבחירות. "אני חושב שהסיבה היא שסין צריכה לשמור על מרחק גדול יותר מהבחירות לנשיאות ארה"ב, כדי לא להיקלע בשערוריות שלה. זה דווקא מראה שסין מכבדת את ארה"ב באופן כללי", הוא כתב בטוויטר.
למרות שסין הרשמית ממתינה עם הברכות לביידן, העיתונים הממשלתיים נקטו היום בטון אופטימי יחסית במאמרי המערכת שלהם, והביעו תקווה שעם ממשל חדש ניתן יהיה לשפר את היחסים עם וושינגטון, להפוך אותם לצפויים יותר – ולחדש את המסחר. טראמפ, נזכיר, הוביל מלחמת סחר נוקשה מול סין, ולמרות שחתם עמה על הסכם ראשוני להסרת המכסים על סחורות, מגפת הקורונה הביאה להפסקת השיחות על הסכם סופי.
ב"גלובל טיימס" הודו אמנם שוושינגטון לא צפויה להקל את הלחץ שהיא מפעילה על סין, בסוגיות כמו היחס למוסלמים בחבל שינג'יאנג או הפגיעה באוטונומיה של הונג קונג, אך כתבו כי בייג'ינג צריכה לפתוח בערוצי התקשורת עם הצוות של ביידן. "האינטרס של עמי שתי המדינות ושל הקהילה הבינלאומית הוא שיחסי ארה"ב וסין יהיו רגועים ותחת שליטה".
4 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם מסכה קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם מסכה קורונה
צד לצד, במאבק בקורונה ובהתחממות הגלובלית. מרקל
(צילום: רויטרס)
וטואנג הואייאו, שעומד בראש המרכז הסיני לגלובליזציה ומייעץ לממשלה בבייג'ינג, אמר כי הוא מצפה שתחת ממשלו של ביידן יהיה דיאלוג רב יותר בין המעצמות. "משמעות הבחירה בביידן היא הזדמנות לכינון מחודש של היחסים עם ארה"ב, כיוון שהוא נכון יותר לתמוך במולטילטרליזם. זה אומר שסין וארה"ב יכולות לחדש את השיחות על נושאים כמו שינויי האקלים, שליטה במגפה ומסחר".
בינתיים, קנלצרית גרמניה אנגלה מרקל – שכמו שאר מנהיגי המערב מיהרה לברך את ביידן – פרסמה היום הודעה ובה קראה לשיתוף פעולה צמוד בין ארה"ב לגרמניה בשורת סוגיות, כמו המאבק במגפת הקורונה, המלחמה בטרור העולמי, שינויי האקלים וקידום "כלכלה גלובלית פתוחה וסחר חופשי". בכל הנושאים הללו מצאו עצמן מעצמות אירופה בחילוקי דעות קשים בארבע השנים האחרונות עם ממשלו היוצא של דונלד טראמפ.
בברכה הראשונית שלה על ניצחונו, מרקל אמרה כי ביידן "מכיר את גרמניה ואת אירופה היטב". כעת פרסמה הודעה נוספת שבה קראה לחזק את שיתוף הפעולה: "ארה"ב וגרמניה, כחלק מהאיחוד האירופי, צריכות לעמוד יחדיו בהתמודדות עם שורת האתגרים הגדולים של זמננו. צד לצד בניסיון המר של מגפת הקורונה, צד לצד במאבק בהתחממות הגלובלית, בהשלכותיה העולמיות ובמאבק בטרור, צד לצד בכלכלה עולמית פתוחה וסחר חופשי, בגלל שאלו הם היסודות של השגשוג שלנו, משני צדיו של האוקיינוס האטלנטי".