היא זכתה לשבחים בגרמניה ובעולם על האופן שבו מנעה התפרצות קשה של נגיף הקורונה בתקופת הגל הראשון, אבל כעת, כאשר הגל השני מכה בארצה בעוצמה, הקנצלרית אנגלה מרקל סופגת ביקורת על מה שנתפס ככישלון חמור – שהוביל לסגר הנוקשה שנכנס אתמול (ד') לתוקפו.
רופא בברלין: "המצב קטסטרופה"
(צילום: שחר גולדשטיין)

4 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
מרקל בפרלמנט בברלין. הכישלון שלה, או של מדינות המחוז?
(צילום: EPA)
גרמניה נכנסה לסגר בשעה שמספר המתים היומי מהנגיף זינק בה לשיא חדש של 952 בני אדם. השיא הקודם נרשם ביום שישי, אז דווח על 598 מתים מהנגיף. הסגר הנוקשה שעליו הכריזו ביום ראשון מרקל ו-16 ראשי מדינות המחוז בגרמניה יימשך עד ל-10 בינואר, אם כי במהלך חג המולד עצמו יהיו מעט הקלות.
בניגוד למדינות רבות באירופה גרמניה התמודדה בהצלחה עם הגל הראשון של המגפה, ומרקל – פיזיקאית במקצועה – זכתה לשבחים על החלטתה להטיל במהרה הגבלות מחמירות על התושבים, ובהמשך להסיר אותן במהירות במטרה לצמצם ככל האפשר את הפגיעה הכלכלית שהצעדים הללו גרמו.
אולם מהמכה שהנחית על גרמניה הגל השני ששטף את יבשת אירופה מרקל לא הצליחה לחמוק. כבר באמצע נובמבר היא ניסתה להיאבק בהתפשטות המהירה של הנגיף בעזרת סגר חלקי שכונה בגרמניה "סגר לייט". המסעדות והפאבים נסגרו, אך מספר הנדבקים המשיך לעלות. במסגרת הסגר הכללי שנכנס לתוקפו, גם בתי הספר והחנויות הלא חיוניות נאלצו לסגור את שעריהם.
4 צפייה בגלריה
עם מסכה נגד קורונה ב מינכן גרמניה עץ חג המולד
עם מסכה נגד קורונה ב מינכן גרמניה עץ חג המולד
עם מסכה במינכן. חשש ממה שיקרה אחרי חג המולד
(צילום: EPA)
מרקל קראה בשבועות האחרונים להדק את ההגבלות, אך במערכת הפדרלית של גרמניה היא אינה יכולה להורות בעצמה על מהלך שכזה, ונדרשת להסכמת ראשי מדינות המחוז, שעד לאחרונה הביעו התנגדות להידוק ההגבלות.
עדות לתסכול של מרקל הגיעה ב-9 בדצמבר בנאום נסער למדי שלה בפרלמנט בברלין, במחזה נדיר ביותר של הבעת רגשות פומבית מצדה. באותו נאום, שבו נשמעו נגדה קריאות מצד מחוקקים, היא דפקה בתסכול על הפודיום, והפצירה בגרמנים לצמצם ככל האפשר את המגעים החברתיים שלהם על מנת לבלום את התפשטות הקורונה. בשלב מסוים הצמידה את כפות ידיה אחת לשנייה, בתנוחה של תפילה.
"אני רוצה לומר לכם את הדבר הבא: אם יהיו לכם יותר מדי מגעים במהלך חג המולד, ואחרי זה יתברר שזהו חג המולד האחרון של סבא וסבתא שלכם, אז באמת שנכשלנו ואסור לנו להיכשל!", אמרה אז מרקל.
4 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
מרקל. עדיין הפוליטיקאית הכי פופולרית, אבל הסקרים מראים שיש תסכול
(צילום: AP)
במגזין "דר שפיגל" כינו את האסטרטגיה שלה "כישלון החורף". במאמר מערכת של היומון הנפוץ ביותר בגרמניה, "בילד", נכתב: "האמת המרה היא שגרמניה צריכה להיסגר לא רק בגלל הקורונה, אלא גם בגלל הניהול הפוליטי של הקורונה".
לביקורת על האופן שבו ניהלה ממשלתה של מרקל את המשבר מצטרף כעת תסכול של גרמנים רבים מהעובדה שבעוד שבאזורים שונים בעולם כבר התחילו להפיץ את החיסון לנגיף שפיתחה חברת פייזר ביחד עם החברה הגרמנית BioNTech – החיסון הזה טרם מחולק במדינה שסייעה לפתח אותו. גרמניה ממתינה לאישור רגולטורי מטעם רשות התרופות האירופית. הרשות תכננה לדון באישור החיסון רק בסוף החודש, אך הקדימה את הדיון לשבוע הבא בלחץ גורמים שונים באירופה.
"גרמניה איבדה חמישה שבועות שבהם אפשר היה לחסן. זה יעלה לנו בחיים", אמר קרל לאוטרבאך, אפידמיולוג ומחוקק מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, שותפתה הקואליציונית של מרקל. אחרים בגרמניה מזכירים בלעג את אמירתו בתחילת נובמבר של שר הבריאות הגרמני, ינס שפאן, שלפיה יהיה קשה להסביר כיצד חיסון שגרמניה סייעה לפתחו מופץ קודם במדינות אחרות.
"המעטנו בערכו של הנגיף הזה", הודה ראש ממשלת מדינת המחוז סקסוניה מיכאל קרטשמר, שהזהיר באוקטובר מ"היסטריה" סביב המגפה – אבל מצא את עצמו מכריז על סגר נוקשה במדינתו יומיים לפני הסגר הארצי שעליו סיכמו מרקל וראשי מדינות המחוז ביום ראשון.
4 צפייה בגלריה
ברלין גרמניה נכנסת ל סגר קורונה
ברלין גרמניה נכנסת ל סגר קורונה
המצב טוב יותר ממדינות שכנות. הסגר בברלין
(צילום: AP)
סקר דעת קהל שפורסם אתמול על ידי "מכון פורסה למדעי החברה" הראה ש-81% מהגרמנים מצטערים שההגבלות החדשות לא הוטלו מוקדם יותר. רק 42% מהנשאלים סברו ששיתוף הפעולה בין הממשלה הפדרלית בברלין לממשלות מדינות המחוז עבד בצורה טובה.
למרות הביקורת, הסקרים מראים שמרקל נותרה הפוליטיקאית האהודה ביותר בגרמניה. מרקל, נזכיר, מתכוונת לפרוש בשנה הבאה מתפקידה, אחרי 15 שנים כקנצלרית.
בנוסף, השוואה בין גרמניה למדינות אירופיות אחרות לאורך המגפה מלמדת כי המצב בה טוב יותר משכנותיה. גרמניה דיווחה על הרבה פחות מקרי הדבקה או מוות מאשר צרפת, בריטניה, איטליה וספרד – למרות שהאוכלוסייה בה גדולה יותר מהאוכלוסיות של המדינות הללו.
עד כה אובחנו בגרמניה 1,379,238 נדבקים, ומספר המתים הכולל עומד על 23,427. בצרפת אובחנו יותר מ-2 מיליון נדבקים ובבריטניה מתו כמעט 65,000 חולים. לפי המרכז האירופי לבקרת מחלות ומניעתן, בגרמניה מתו מהנגיף בשבועיים האחרונים 6.9 בני אדם על כל 100,000 איש, לעומת 8.3 בצרפת ו-8.9 בבריטניה. בפולין הנתון הזה עומד על 15.4 ובהונגריה על 23.6.
פורסם לראשונה: 22:01, 16.12.20